י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בתום דיון סוער הוחלט: שכר המינימום יעלה - אך הנכים זועמים

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום בעלות של 500-400 מיליון שקל בשנה • חברי הכנסת מהקואליציה ומהאפוזיציה ויו"ר ההסתדרות בירכו על המהלך, אולם, נציגי הנכים שנכחו בוועדה מחו בתוקף

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



בתום דיון סוער אישרה היום (ג') ועדת העבודה והרווחה של הכנסת פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה כבר החל ממשכורת חודש דצמבר 2017 (תשולם בינואר 2018) יעלה שכר המינימום מ-5,000 שקל בחודש ל-5,300 שקל

שכר המינימום לשעה יעלה מ-26.90 שקל ל-28.50 שקל, ושכר המינימום היומי יעלה מ- 231 שקל ל-245 שקל. זאת בעקבות הסכמות בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים ובאישור משרד האוצר. לפי הערכת משרד האוצר, עלות המהלך היא בין 400 ל-500 מיליון שקל בשנה.

זוהי הפעימה הרביעית של העלאת שכר המינימום מאז חודש אפריל 2015. לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הפעימה הקודמת, בה עלה שכר המינימום ל-5,000 שקל, היתה צפויה לגרום ל- 1.7% מהמשפחות בישראל לעלות מעל לקו העוני ולהפחית ב-3.1% את חומרת העוני. מנתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי בשנת 2015 השתכרו כ-660 אלף מהעובדים השכירים (כ-24% מהם) שכר מינימום או למטה מכך. מבין העצמאים, 36% (כ-91 אלף) השתכרו שכר מינימום או פחות ממנו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון: "זהו צעד משמעותי ונפלא. להעלאת שכר המינימום יש השפעה גדולה על היחלצות ממצבי עוני, והוא מהווה בסיס לתוספות ותנאים נלווים לעובד. נכבד את הגר הגר בתוכנו, וגם שכרם של העובדים הזרים יעלה. צעד זה יאפשר הוצאה של אוכלוסיות נוספות מקו העוני, ונתקרב עוד יותר לממוצע ה-OECD". ח"כ אלאלוף הודה לממשלה ולשר האוצר בפרט, ליו"ר ההסתדרות וליו"ר התאחדות התעשיינים על פעילותם ותמיכתם במהלך.

חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ), דב חנין ומסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) ומיכאל מלכיאלי (ש"ס), שנכחו בדיון הביעו תמיכה במהלך. ח"כ חנין קרא להחיל שכר מינימום גם על נכים וקשישים.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "זהו יום מרגש. אנחנו משלימים העלאה של 1,000 שקל בתקופה קצרה, כמעט רבע מהשכר. זה משנה את מפת אי השוויון, אנחנו עושים כאן צדק חלוקתי היסטורי. העלאת שכר המינימום משפיעה על כ-800 אלף משפחות, כמעט רבע מהשכירים. הוספנו לתא המשפחתי בתקופת אינפלציה שלילית בין אלף לאלפיים שקלים (אם שני בני הזוג עובדים). כששכר המינימום עולה, עולות גם המשכורות הקרובות אליו וכך עולה השכר החציוני והשכר הממוצע למשק".

עם זאת, פעילים במאבק הנכים שנכחו בדיון מחו בתוקף על השפעת העלאת שכר מינימום עליהם; יו"ר ארגון נכי הפוליו, יהודה דורון אמר: "העלאת שכר המינימום בפעימה נוספת תגרום לנו לחסר של 900 שקל בתשלום החודשי לעובד הזר. אומרים לנו: נגדיל לכם בקרוב את הקצבה ב-300 שקל, אבל הורדתם מאיתנו 900 שקל בפעימות שכר המינימום. אתם צוחקים לנו בעיניים. העסקת עובד זר עולה לנכה עולה 10,200 שקל מדי חודש בממוצע ואנחנו מקבלים 4,000 שקל. נסגור את המדינה. שדה התעופה יהיה סגור. אני הולך להודיע לעמיתיי הנכים לסגור את כל הצמתים בערים".

עו"ד טליה דוד מלשכת עורכי הדין: "לבה בוערת בי בתוך הגוף. המדינה דוחקת את הנכים אל עברי פי פחת. אני אדם עובד, בעלת 3 תארים, אי אפשר לבוא אלי בטענות שלא עשיתי את המקסימום כדי להשתקם. אני מרוויחה משכורת סבירה, אבל כל חודש במקום להיות במצב כלכלי יותר טוב, אני דועכת ונכנסת לבור שאין לו סוף. או שהמדינה תעסיק את העובדים הזרים ותוציא אותנו מהבור הזה, או שתתנו לנו בהתאמה את כל התנאים שאנחנו נדרשים לשלם לעובדים הזרים".

אבנר עורקבי מארגון הנכים אהב"ה: "אין לי ברירה, איאלץ לבטל את העובד הזר שלי".

בתגובה אמר יו"ר הוועדה אלאלוף: "אתם סובלים סבל נורא ואסור לפגוע בכם. אך גם מאות אלפי העובדים המשתכרים שכר מינימום סובלים, ועלינו לפעול למען כל הצדדים. נעשה כאן מהלך של הוספת 4.2 מיליארד שקלים לקצבאות הנכות, שברור שהוא אינו מספיק, אבל תנו להתחיל ונעשה כל מאמץ כדי לתקן את העיוותים".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הוסיף: "לא מתקנים עוול בעוול. נושא שכר המינימום צריך להמשיך לעלות, בד בבד עם עדכון קצבאות הנכים. הדבר הכי גרוע זה לא לקבל החלטות בחיים".

ח"כ גילאון: "החטא הקדמון הוא שהמדינה מאלצת את הנכים להיות מעסיקים". בהתייחס למתווה העלאת קצבאות הנכים המסתמן, אמר ח"כ גילאון: "סליחה שלא יכולנו לתת לכם יותר בנקודת הזמן הזאת, אבל בגלל אילוצים רבים בחרתי הפעם לא להיות מהפכן, אלא שיפוצניק ולקבל את מתווה ה-4.2 מיליארד".

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, מתייחס להעלאת שכר המינימום שאושר בוועדת העבודה בכנסת: "העלאת שכר מינימום ל5,300 שקל היא המשך ישיר של העבודה שלנו לטובת צמצום פערים וחיזוק ציבור העובדים. מצב המשק טוב ובמשמרת שלנו נוודא שכל האוכלוסיות יהנו מכך. נמשיך לשתף פעולה עם העובדים והמעסיקים במהלכים חברתיים שיטיבו עם אזרחי ישראל ועם הכלכלה הישראלית".
שכר המינימום ועדת העבודה והרווחה משכורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד