י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עוקף את ליצמן: שר הרווחה חיים כץ יוזם ביטוח סיעודי חובה דרך חברות הביטוח

המהלך של כץ כולל העלאה של מס הבריאות ב-0.5%-0.7% כדי לממן ביטוח לחולים ולמעוטי יכולת, ומוסבר על רקע ביטול הביטוח הסיעודי הקבוצתי • ליצמן: "הפתרון לכשלים - לא דרך חברות הביטוח שלאורך השנים גזרו קופונים על חשבון המבוטחים"

שר הרווחה חיים כץ ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום: יוסי זילנגר, פלאש 90
שר הרווחה חיים כץ ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום: יוסי זילנגר, פלאש 90



שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הגיש היום (א') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצעה למתווה של ביטוח סיעוד חובה לכל אזרחי ישראל. על פי המתווה, כל אזרחי ישראל יחויבו לבטח את עצמם דרך ביטוחי הסיעוד של קופות החולים, שמנוהלים על ידי חברות הביטוח המסחריות.

מעוטי היכולת, שידם אינה משגת לשלם את הפרמיה החודשית, יקבלו פטור מתשלום פרמיות. מבוטחים שחברות הביטוח יסרבו לבטח עקב גילם או מצבם הרפואי - ייכנסו ל"פול" (ימומנו על-ידי שאר המבוטחים) ויזכו גם הם לביטוח. סבסוד החלשים והחולים יבוצע באמצעות העלאת מס הבריאות ב-0.5%-0.7%.

כץ קורא לנתניהו "למנות מיידית ועדה ממלכתית המורכבת ממומחים בנושא מורכב זה ומנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, אשר יידרשו לגבש מתווה ישים להחלת ביטוח סיעודי ממלכתי חובה בתוך מספר חודשים ויביאו לאישור הממשלה ובעקבות אישורה לחקיקה מהירה על ידי הכנסת".

כץ הסביר את החלטתו להציע את מתווה החוק מטעמו ב"נטל הכלכלי הכבד שמוטל על בני משפחות החולים הסיעודיים ולאור החלטת ראש שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, לבטל למיליון אזרחים את הביטוח הסיעודי הקבוצתי ללא חלופה הולמת".

"יותר ממיליון אזרחים שמו את יהבם על ביטוחי הסיעוד הקבוצתיים שהוצעו להם בעיקר דרך מקומות העבודה, אולם בהתאם להנחיית רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, אלה עומדים להסתיים בסוף השנה הנוכחית", הוסיף כץ, "תוך שסיומם מעמיד את המבוטחים, ובתוכם מאות אלפי מבוגרים, אל מול שוקת שבורה וללא כל פתרון אמיתי, וזאת לאחר ששילמו במשך שנים ממיטב כספם עבור הביטוח - אולם זה מבוטל דווקא בהגיעם לגיל מבוגר, ובתקופה בה הם זקוקים לו יותר מאי פעם. המתווה מתואם עם ראש הממשלה".

פרסום המתווה מגיע בהפתעה, לאחר שאיש במשרדי הבריאות והאוצר לא שותף בגיבושו. המתווה גם לא לוקח בחשבון את רפורמת הסיעוד המזוהה כבר שנים עם שר הבריאות יעקב ליצמן.

ליצמן, מצידו, דוחה את המתווה שמציע כץ ואומר כי "הפתרון לכשלים הקיימים צריך להיות ציבורי ולא דרך חברות הביטוח, שלאורך השנים גזרו קופונים על חשבון המבוטחים, הסיעודיים ומשפחותיהם". לדבריו, "תוכנית שר הבריאות בנושא, שגובשה בידי הצוות המקצועי במשרד הבריאות, מקיפה ביותר וכוללת התייחסות מפורטת לכל הכשלים הקיימים היום בביטוח הסיעודי הציבורי, תוך שינוי מערכתי של המדינה ביחס לאוכלוסייה המתבגרת ובני משפחותיהם".

במענה לפניית TheMarker נמסר עוד מלשכתו כי "שר הבריאות, ליצמן, שהכליל את הדרישה לרפורמה בסיעוד ממלכתי בהסכמים הקואליציוניים, יבחן האם וכיצד ניתן לשלב את ההצעה הנקודתית של משרד הרווחה בתוכנית הלאומית הכוללת לביטוח סיעודי ציבורי בישראל".
ביטוח סיעודי חובה יעקב ליצמן חיים כץ משרד הבריאות משרד הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד