י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עצמאות אין, הפסדים כבר יש: קטלוניה משלמת מחיר כלכלי על מרדנותה

קשה לדעת כיצד יסתיים הסכסוך בין ממשלת ספרד לקטלוניה, אך האזור כבר סובל מנפילה בתיירות ומבריחה של תאגידים

ברצלונה. צילום: פלאש90
ברצלונה. צילום: פלאש90



המשבר הפוליטי בספרד הגיע בסוף השבוע לשיאו, כשהפרלמנט הקטלאני בברצלונה הצביע בעד עצמאות המחוז, מה שגרם לממשלה במדריד לשלול את האוטונומיה שלו.

הסנאט במדריד החליט להפעיל את סעיף 155 בחוקה, שמאפשר לממשלה המרכזית להשתלט על מחוז אוטונומי ולהשליט בו משטר ישיר. ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הודיע כי הוא מפטר את הממשלה בברצלונה וכי במחוז יתקיימו בחירות בזק ב–21 בדצמבר.

הממשל בקטלוניה מסר כי יקשה על חילופי השלטון, והורה לשרים ולפקידים המקומיים לא לפנות את משרדיהם, אלא להתנגד למשטרה בצורה לא אלימה. ואולם במחוז עצמו כבר מתחילים להרגיש את ההשפעות הכלכליות של המשבר, שצפויות להחריף אם קטלוניה תתעקש על עצמאות.

הבנק הגדול בקטלוניה, קאישה בנק, הזהיר בשבוע שעבר כי קונפליקט פוליטי ממושך עלול לפגוע בכלכלה. מנכ"ל הבנק, גונזלו גורטזר, אמר לבלומברג כי מאז משאל העם ב–1 באוקטובר היו משיכות מתונות של פיקדונות מהבנק. הבנק, שרווחיו כמעט הוכפלו ברבעון השלישי של 2017, היה הראשון מבין 1,200 חברות קטלאניות שהעבירו את משרדיהן אל מחוץ לאזור כדי להימנע מהטלטלה שתגיע בעקבות היפרדות מספרד.

"יש לי אמונה במנהיגים שלנו שהסוגיה הזו תיפתר בקרוב, אבל אם היא תימשך זמן מה, תתחיל להיות לה השפעה עלינו", אמר גורטזר עם פרסום דו"חותיו הכספיים של הבנק בוולנסיה. לדבריו, לקוחות הפסיקו למשוך כסף כשהבנק העביר את המטה מקטלוניה.

מלבד קאישה וסבאדל, שני הבנקים הגדולים בקטלוניה, עזבה את החבל גם יצרנית יינות הקאווה קודורניו. פלנטה, המו"לית המובילה בעולם בשפה הספרדית, הוציאה אף היא את המטה שלה מקטלוניה.

ענף התיירות, המהווה 11% מהתמ"ג של ספרד, נפגע בצורה קשה מהמשבר. קטלוניה, ובמיוחד ברצלונה אחראיות לחמישית מכך. אקסלטור, ארגון המאגד את 25 חברות התיירות הגדולות בספרד, צופה כי הצמיחה בתיירות במדינה השנה תתמתן מ–4.1% ל–3.1%.

ההוצאות של תיירים בקטלוניה בשבועיים הראשונים של אוקטובר היו נמוכות ב–15% לעומת התקופה המקבילה ב–2016, לפי נתונים שצוטטו בכתבה של אי־פי. ההזמנות לבתי מלון בברצלונה ירדו ב–20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לפי אקסלטור. אם המגמה תימשך ברבעון האחרון של השנה, המגזר צפוי להפסיד 1.2 מיליארד יורו (1.41 מיליארד דולר), ומשרות בענף עלולות להיפגע.

"קטלוניה בדרכה לתקופה של היעדר שליטה, חוסר ביטחון ואי־נוחות אזרחית", נכתב בהודעה שפירסמה בשבוע שעבר התאחדות העסקים סרקלה ד'אקונומיה. "קשה לצפות את ההשלכות, אבל בכל מקרה הן יהיו דרמטיות מבחינת הממשל העצמי, דו־קיום, הצמיחה הכלכלית והתעסוקה".

המאבק בין מדריד לקטלוניה מתרחש דווקא בתקופה שבה הכלכלה הספרדית נהנית מהצמיחה המהירה ביותר באירופה, לאחר שהצליחה להתאושש מהמשבר הכלכלי שעברה. ברבעון השני של השנה צמח התמ"ג של ספרד ב–0.9%. הממשלה צופה צמיחה של 3.1% בתמ"ג השנה, אך כבר תיקנה את התחזית שלה ל–2018 לצמיחה של 2.3% בלבד לעומת 2.6%, בשל המשבר הפוליטי.

משרד האוצר הספרדי הזהיר כי אם קטלוניה תיפרד מספרד, התמ"ג שלה יצנח ברבע ושיעור האבטלה יוכפל. קטלוניה לא חברה באף הסכם כלכלי עולמי, היא אינה חברה באיחוד האירופי ובגוש היורו, ומדינות המערב עומדות מאחורי ספרד ולא יקבלו אותה לבריתות האלה מהר כל כך. קטלוניה עצמאית תצטרך מטבע משלה, מה שבוודאי יקשה עליה בימים הראשונים, אך גם יאפשר לה גמישות גדולה יותר מכפי שיש לספרד תחת היורו.

מטבע דיגיטלי ותושבות אינטרנטית

הבדלנים הקטלאנים טוענים כי הפרידה דווקא תשפר את מצבו הכלכלי של החבל, מכיוון שהוא לא יצטרך לשלם יותר מסים למדריד. "מדריד שודדת אותנו", היא אחת הסיסמאות שנשמעו בהפגנות של הקטלאנים. לפי הנתונים הרשמיים, זה נכון, לפחות חלקית: סך המסים שמשלמת קטלוניה לממשלת ספרד בכל שנה, גבוה ב–10 מיליארד יורו מהכספים שמוקצים לה.

קטלוניה היא האזור העשיר ביותר בספרד, ותרמה לתמ"ג של המדינה 19% בשנה שעברה. האזור גם היה אחראי לרבע מהיצוא מספרד ב–2016. האבטלה בקטלוניה היא 13.2% — נמוכה מהאבטלה בספרד כולה, שהיא סביב 17%.

עם זאת, קטלוניה היא גם החבל השלישי בגודלו בספרד מבחינת חובות, עם חובות של 77 מיליארד יורו שמהווים 35% מהתמ"ג של האזור. סוכנויות דירוג האשראי מדרגות את קטלוניה בדירוג השקעה ספקולטיבי, מה שהופך אותה לתלויה בהלוואות מהממשלה המרכזית בספרד.

בקהילת הטכנולוגיה הקטלאנית כבר מקדמים יוזמות ליצירת מטבע דיגיטלי ותוכנית של "תושבות אינטרנטית" כמו זו של אסטוניה, כדי לעודד עסקים לבוא לאזור. לפי דיווח בעיתון הספרדי "אל פאיס", מומחי דיגיטל מטעם ממשלת קטלוניה ביקרו באסטוניה כדי לקבל ייעוץ לגבי התוכנית.

תושבות אינטרנטית מאפשרת לזרים להשתמש בשירותים דיגיטליים במדינה כמו בנקאות ורישום חברות, וכך מקלה על יזמים להקים בה עסקים. באסטוניה התוכנית משכה כבר יותר מ–20 אלף יזמים מ–140 מדינות.
ספרד קטלוניה משבר פוליטי ברצלונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד