כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בהמלצת איזנקוט, ליברמן יבחן מחדש הוצאה של גלי צה"ל מאחריות הצבא

מלבד שיקולים תקציביים, מוטרד הרמטכ"ל מהעיסוק האינטנסיבי של גוף המזוהה עם הצבא בתכנים פוליטיים. ככל הידוע, שר הביטחון טרם גיבש את עמדתו הסופית בעניין

בהמלצת איזנקוט, ליברמן יבחן מחדש הוצאה של גלי צה"ל מאחריות הצבא



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, יחדש בתקופה הקרובה את הדיונים בהוצאתה של גלי צה"ל מתחום אחריותו של הצבא. ליברמן נענה בכך להמלצתו של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, שמבקש לנתק את התחנה מצה"ל. ככל הידוע, שר הביטחון טרם גיבש את עמדתו הסופית בעניין.

איזנקוט ניסה לדחוף לאישור המהלך כבר בעת גיבוש התוכנית הרב־שנתית של צה"ל, תר"ש "גדעון", לפני כשנתיים. הרמטכ"ל טען אז כי אינו יכול להצדיק הוצאת עשרות מיליוני שקלים בשנה מתקציב הביטחון על קיומה של התחנה הצבאית, בשעה שצה"ל מקצץ בטייסות חיל האוויר וסוגר חטיבות טנקים ואגדי ארטילריה. הוא גם סבר כי צה"ל צריך להמעיט בעיסוק בסוגיות אזרחיות וראה בהוצאת גל"צ מאחריותו חלק ממהלך רחב יותר, שבמסגרתו פעל לסגירת הפנימיות הצבאיות (שעברו לבסוף למשרד הביטחון) וביטול העיסוק בחידון התנ"ך העולמי (שעבר למשרד החינוך).

שר הביטחון הקודם, משה יעלון, דחה את המלצת איזנקוט וקבע שהתחנה תמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית. עם זאת, הוחלט לפני כשנתיים על קיצוץ נרחב בכוח האדם בתחנה, שבמסגרתו הוקטנו העלויות השנתיות בכ–20%, במקביל למהלכים האחרים של תר"ש גדעון.

איזנקוט שב והעלה את הסוגיה בפני שר הביטחון הנוכחי, ליברמן, סמוך לכניסתו של האחרון לתפקיד במאי 2016. ליברמן מינה את מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במילואים אודי אדם, לבדוק את השאלה ובחן בין השאר אפשרות להפוך את גל"צ ליחידת סמך של משרד הביטחון. הוא התייעץ גם עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וביקש לברר אם המהלך מצריך חקיקה חדשה, שתחייב עיסוק נרחב של חברי הכנסת, או רק תקנות שיעביר כשר ביטחון. לבסוף התברר לו כי מדובר בשאלה משפטית מורכבת, והוא החליט אז להקפיא את יישום הרעיון ולא לערוך כל שינוי במצב הקיים.



איזנקוט לצד ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחוןצילום: איזנקוט לצד ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
איזנקוט לצד ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון


איזנקוט, כפי שדיווח באחרונה העיתונאי נחום ברנע בידיעות אחרונות, נותר איתן בדעתו כי על התחנה לצאת מתחום אחריותו של צה"ל.

הרמטכ"ל אינו פוסל המשך גיוס של חיילים לשורותיה במתכונת מוגבלת, אולם סבור שהדבר צריך להיעשות במתכונת של יחידה מחוץ לסדר הכוחות של צה"ל (ימ"ל), כדוגמת הגיוס למשטרה ולכמה גופים אחרים.

לעמדתו של איזנקוט יש כנראה נימוק נוסף, שאינו נאמר בפומבי. הרמטכ"ל מוטרד מהעיסוק האינטנסיבי של גוף המזוהה עם הצבא בתכנים פוליטיים. המתח בין המטכ"ל לתחנה הצבאית גבר בשנה האחרונה, על רקע עימותים שנגעו להתבטאויות שדרים שכללו ביקורת חריפה על הצבא, בעיקר ברצועת השידור של העיתונאי אראל סג"ל, שהמגישים בה מזוהים עם הימין.

כעת נראה שלנוכח התעקשות הרמטכ"ל להעלות את ההצעה בפעם השלישית, ליברמן מוכן לבחון מחדש את הרעיון. מקורות ביטחוניים אישרו אמש ל"הארץ" כי שר הביטחון הורה למנכ"ל משרדו, אדם, לכנס דיון על המלצת הרמטכ"ל בזמן הקרוב. אחריו צפוי אדם לגבש המלצות חדשות בעניין וליברמן יכנס דיון נוסף. המקורות ציינו כי בדיונים תיבחן סדרת אפשרויות באשר לעתיד התחנה. בצה"ל מקווים כי הפעם תיענה בחיוב המלצת איזנקוט ויימצא פתרון שבמסגרתו תוצא התחנה מאחריות ישירה של הצבא.

לפני כחודשיים מינה שר הביטחון, בהמלצת ועדה בראשות האלוף במילואים יפתח רון־טל, את שמעון אלקבץ למפקד החדש של גלי צה"ל. זמן קצר לאחר המינוי הודיע ליברמן על הכוונה להעביר את התחנה ממקומה הנוכחי בבניין ישן ביפו לירושלים.
גלי צהל גדי איזנקוט אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד