י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איך אפשר לחסוך לנו חמש שעות בפקקים - ומי תוקע את הפרויקט?

תוכנית הענק לרישות מרכז הארץ צפויה להוסיף כ-330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית מרעננה וכפר סבא ועד לרמלה-לוד • אבל במשרד התחבורה טוענים כי רבות מ-17 העיריות שהצטרפו לפרויקט מנסות לדחות את כניסת הדחפורים לשטחן עד לאחר הבחירות המקומיות, בעוד שנה

פקק תנועה. צילום: פלאש 90
פקק תנועה. צילום: פלאש 90



לפני חודש התייצבו בכירים ממשרד התחבורה ומהחברות נתיבי איילון ונתיבי ישראל (לשעבר מעצ) בלשכת שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כדי לעדכנו בהתקדמות הפרויקט הענקי לרישות ערי מרכז הארץ בנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים). תוכנית "מהיר לעיר" נחתמה ב–2016, בעלות כוללת של כ–3 מיליארד שקל, אך כיום היא מתמודדת עם כמה קשיים, שאת חלקם ערמו העיריות ולאחרים אחראית הממשלה.

בשל הקשיים עולה חשש לדחייה בלוחות הזמנים של הפרויקט, ואף קיים סיכון כי חלק מההסכמות עם הרשויות המקומיות, שהושגו במאמצים רבים, יירדו לטמיון בשל העיכובים. אחד המשתתפים בדיון טען כי כ"ץ גער בנוכחים והורה להם לזרז את ההליכים — אם כי משתתף אחר הכחיש את הדברים.

ישראל נמצאת במקום האחרון בעולם המערבי באורך נתיבי התחבורה הציבורית לנפש, וזו סיבה מרכזית לכך שהתחבורה הציבורית במדינה אטית ולא יעילה. בישראל יש כיום פחות מ–100 ק"מ של נת"צים, מחציתם בעיר תל אביב. מנתונים שאספה עמותת אור ירוק עולה כי בהשוואה של אורך הנת"צים לגודל האוכלוסייה, ישראל נמצאת בפיגור של עד פי שמונה לעומת המקובל בערים בעולם בעלות תחבורה מפותחת.

תוכנית מהיר לעיר נועדה להדביק פיגור עצום ולהוסיף כ–330 ק"מ של נתצי"ם בגוש דן — מנתניה בצפון ועד רמלה־לוד בדרום. אולם גורמים במשרד התחבורה זועמים על חלק גדול מ–17 העיריות הנכללות במפת הפרויקט, ומאשימים אותן בתקיעת מקלות בגלגלי האוטובוסים.

ראשי הערים חתמו על הצטרפות ליוזמה לאחר שהובטחו להם תמריצים כספיים נרחבים מהממשלה. ביצוע התוכנית היה אמור להתחיל ב–2017 ולהתפרש על פני חמש שנים. אלא שמקורות במשרד התחבורה, בכנסת וברשויות המקומיות טוענים שרבות מהעיריות גוררות רגליים בהוצאת העבודות לשטח ושואפות לדחות את כניסת הדחפורים לרחובות הערים לאחר הבחירות המקומיות, שייערכו באוקטובר 2018. בינתיים החלו עבודות ראשוניות בשטח בשני מקטעים בלבד, בתל אביב ובקרית אונו. בחודשיים הקרובים צפויות להתחיל עבודות גם בחולון, הרצליה ולוד.



הכשרת הנת"צים היא פעולה נפיצה מבחינה פוליטית עבור ראשי הערים שמקווים להמשיך בתפקידם לכהונה נוספת. הפרויקט ילווה בעבודות תשתית שייצרו עומסי תנועה זמניים בערים, וגם לאחר מכן, הנת"צים יביאו בשורה רק למי שיחליט לעבור לתחבורה הציבורית. בנוסף, פתיחת הנתיבים האלה אמנם תעניק לאוטובוסים יתרון מהירות על פני כלי הרכב התקועים בעומסים, אך היא גם תפקיע מנהגי המכוניות נתיבי נסיעה וחניות ציבוריות לאורך הרחובות.

דחיית הביצוע לאחר הבחירות המקומיות מעמידה את הפרויקט כולו בסכנה. נושא מרכזי שצפוי לעלות לסדר היום במסעות הבחירות ברשויות רבות הוא חנייה מול העדפה לתחבורה ציבורית, וככל הנראה יהיו מועמדים שיבטיחו לפתוח הסכמים שכבר נחתמו עם משרד התחבורה לפרישת הנת"צים.

כ"ץ מרבה לציין בנאומיו כי הצליח לשבור התנגדויות בדרך לביצוע מיזמי תשתית מורכבים, כמו הרכבת הקלה בתל אביב, בשיטה של קביעת עובדות בשטח. נראה ששיטה זו נדרשת גם עתה כדי לצמצם עיכובים ביישום של פרויקט הנת"צים.

לרשותו של משרד התחבורה עומדת סמכות לעקוף את התנגדויות ראשי הערים באמצעות הכרזה על דרכים מסוימות כ"דרכים חיוניות", שבהן תוגבל נסיעה של כלי רכב מסוימים לשם צמצומו של זיהום האוויר. כרגע לא ידוע על כוונה של משרד התחבורה להשתמש בכלי זה.

"משרד התחבורה נעלם לעיריות"

השר כץ. צילוםף יונתן זינדל, פלאש 90צילום: השר כץ. צילוםף יונתן זינדל, פלאש 90
השר כץ. צילוםף יונתן זינדל, פלאש 90


בעוד במשרד התחבורה זועמים על הקשיים שמערימות חלק מהעיריות — כמו רמת גן, בת ים ובמידה מסוימת גם תל אביב שתומכת בפרויקט אך מקשה בתנאים — בערים אחרות המצב הוא הפוך. בערים כמו כפר סבא, למשל, העירייה דווקא מייחלת לצאת לדרך וטוענת כי ממתינה לאור ירוק — שטרם התקבל ממשרד התחבורה. עם הערים שמגלות יחס אוהד יחסית לתוכנית הנת"צים נמנות גם הרצליה וקרית אונו.

יש גורמים בעיריות אחרות שאף טוענים, שלא לייחוס, כי קברניטי הפרויקט הממשלתי "נעלמו להם", וכי לא שמעו מהם זה כמה חודשים. מנכ"ל נתיבי איילון הטרי, איתמר בן־מאיר, אומר בתגובה כי "מנהלי הפרויקטים וצוותי המקצוע בחברה נמצאים בקשר רציף עם כל אנשי המקצוע ברשויות המקומיות", ומוסיף כי בימים אלה התחיל לקיים סבב פגישות עם כל ראשי הערים, "כדי לוודא שכולם מתואמים ומבינים את הפרויקט". למעשה, אין כיום בתוך משרד התחבורה עובד בתפקיד ייעודי שאחריותו הבלעדית היא לקדם את פרויקטי הנת"צים. חברת נתיבי איילון קיבלה מהמשרד את האחריות לקדם את מהיר לעיר.

במאי התייחס כ"ץ להתקדמות מהיר לעיר בכנס של ארגון "תחבורה היום ומחר": "כדי לשפר את התחבורה הציבורית יש להכשיר עוד נת"צים. בתחילה קיוויתי שהפעולה כוללת רק בחירה בכביש, סימונו וקבלתו כנת"צ, אך גיליתי שזה מסובך מכך — בין היתר, כי צריך להתאים את התשתיות מתחת לכביש".

כ"ץ הוסיף כי "יש נתיבים שיהיו מוכנים בתוך שנה, אחרים יושלמו בעוד שנתיים והאחרונים בעוד שלוש שנים, לכל היותר. כל ראשי הערים הסכימו להצטרף לתוכנית, למעט אחד (ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני; א"ד). אולי נפסיק את שירות התחבורה הציבורית לעיר שלו", אמר כ"ץ.

"הפרויקט תקוע בשל פוליטיקה מטופשת"

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית תתכנס היום בכנסת לדיון מעקב אחר יישום פרויקט מהיר לעיר. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), הפרויקט תקוע בשל "פוליטיקה מטופשת". הוא קורא לציבור להתגייס יחד להפעלת לחץ על הממשלה ועל העיריות. "הם חייבים להבין שגם לתקוע אותנו בפקקים זה משהו שתהיה לו עלות פוליטית", מסביר חנין.

כיום רק 10% מכלל תנועת הנוסעים ברחבי ישראל מתנהלת בתחבורה ציבורית. במדינות OECD שיעור השימוש הארצי בתחבורה ציבורית הוא 35%, כשבתוך המטרופולונים עולה השימוש בה ל–50% ויותר. אחת הסיבות לחוסר האטרקטיביות של האוטובוסים היא העובדה שכמו כל המכוניות הפרטיות, גם הם עומדים בפקק. המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל היא 16 קמ"ש — ואף פחות מכך בתל אביב — בהשוואה למהירות ממוצעת של 25 קמ"ש בערים במדינות המפותחות.

לקראת הדיון בכנסת ערך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית 15 דקות השוואה בין זמני הנסיעה כיום בתחבורה הציבורית בצירים המיועדים להכשרת נת"צ, לבין זמני הנסיעה המשוערים אחרי חניכת הנתיב הייעודי לאוטובוסים ולמוניות. התזמונים חושבו ב–Waze וב–Google Maps לפי זמני נסיעה בשעות העומס מול שעות השפל, המדמות את התנועה החופשית בנת"צ.

הדרך הסואנת ממחלף אלוף שדה בכביש 4 למחלף השלום בתל אביב היא דוגמה טובה לשיפור הפוטנציאלי בשירותי התחבורה הציבורית שטמון במיזם הנת"צים. מבדיקת 15 דקות עולה כי הנת"צ המיועד יחתוך את משך הנסיעה ביותר ממחצית, ל–12 דקות, ויחסוך מכל נוסע קבוע חמש שעות מבוזבזות בפקקים בכל חודש — רווח נקי של 2.5 יממות בשנה לאדם.

לנתח גדול מהעבודה במהיר לעיר אחראים נת"צים שייצבעו בערי השרון. את התועלות בנתיבים אלה ניתן לבחון על קו 29 של חברת מטרופולין, העובר ברחובות מרכזיים בשרון, מכפר סבא, דרך רעננה ועד הרצליה. לפי הנתונים, הדרך בקו מרובה התחנות אורכת כיום כשעה ורבע. פינוי הדרך לאוטובוסים יקצר בעבורם את הדרך במחצית לכ–32 דקות בלבד — חיסכון של 15 שעות לנוסע בחודש, או שבוע שלם בחישוב שנתי.

ב–15 דקות מזכירים כי עיכוב נוסף חל בהקצאת נת"צים בכבישים בין עירוניים. עיכוב זה אינו מתורץ בשנת הבחירות, כיוון שהקצאת נת"צים בכבישים בין־עירוניים תלויה במשרד התחבורה בלבד. בארגון טוענים ל"סחבת בלתי־נגמרת של תכנון" ומציגים גם תחשיבים לחיסכון גדול בזמן, שיכול היה להתרחש אילו היו מקצים נתיבי תחבורה ציבורית בכבישים בין־עירוניים מרכזיים בגוש דן.

עומסי התנועה הכבדים בכביש 5 הובילו בחודש שעבר להתערבות נדירה מצד הוועדה לתכנון ולבנייה במחוז מרכז, שהחליטה להתנות בינוי יחידות דיור בראש העין בהכשרת נת"צ ממחלף קסם עד מחלף גלילות. לפי הבדיקה, זמני נסיעת האוטובוסים במקטע זה יצנחו בעקבות פתיחת הנת"צ ב–70% לרבע שעה בלבד.

"פרויקט מהיר לעיר יקצר את זמני הנסיעה באופן דרמטי ויעודד נוסעי רכב פרטי לעבור לתחבורה ציבורית — בדיוק כמו הנתיב המהיר ממחלף שפירים", אומר מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב. אולם יעקב מזהיר כי "גלגול האחריות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות מעכב את הביצוע, מעמיק את משבר התחבורה בגוש דן ופוגע בכלל ציבור הנוסעים". לדבריו, "חובתו של שר התחבורה כ"ץ היא לקדם את הפרויקט במהירות וביעילות".

ממשרד התחבורה נמסר: "הפרויקט נמצא בשלבי תכנון. עד כה נוצל חלק מתקציב התכנון. הרשויות שחתמו על ההסכם יקבלו תמריצים כספיים בהיקף של 15% מאומדן הפרויקט בשטחן, אותם הן יכולות לנצל לטובת פרויקטים תחבורתיים בעיר. חלק מהתמריצים יינתן עם תחילת הביצוע וחלק נוסף יינתן בסוף הביצוע, בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות. כמה קטעים של הפרויקט ייצאו לביצוע לפני הבחירות המוניציפליות, ורובם — לאחר הבחירות".

מנתיבי איילון נמסר: "הפרויקט נמצא בהליכי תכנון וביצוע שונים בכל אחת מהרשויות, וככל שמתקדמים בכל פרויקט, רמת הוודאות לגבי לוחות הזמנים ורמת הדיוק — גדלות. שלבי התכנון השונים במרבית הערים צפויים להסתיים עד 2019 ולהיות מוכנים לביצוע. במידה שיובעו השגות אלה או אחרות לגבי מועד תחילת הביצוע, בפרויקטים שתכנונם יושלם ב–2018, הנושא יובא לדיון, ובכל מקרה לא תהיה לכך השפעה על שאר הפרויקטים, או על השלבים האחרים שלהם. כבר כיום מבוצעות עבודות במסגרת הפרויקט בתל אביב ובקרית אונו, ובקרוב מאוד צפויות להתקיים עבודות במסגרת הפרויקט בעוד שלוש רשויות נוספות.

בארגון "מגמה ירוקה" הוסיפו כי "ראשי הערים רוצים שנצביע להם, והם בוחרים בקלף המנצח - עוד מקומות חניה. היום נגיע לכנסת ונאמר בקול ברור - בבחירות 2018 מצביעים לראשי הערים שדואגים לאוויר שלנו ולאיכות החיים שלנו. מצביעים למי שמקדם תחבורה ציבורית".
פקקים ישראל כץ משרד התחבורה תכנית מהיר לעיר נתיבי תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד