י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הרפורמה בחשמל: רדינג תימכר בתוך שנה, הוועד יתחייב לשבע שנים של שקט

משרד האוצר לוחץ על חברת החשמל לחתום על הסכם עקרונות לרפורמה עד יום חמישי • בין הדרישות: מבנה שכר חדש וקריאת מונים במיקור חוץ • ועד העובדים דורש להגדיל התוספת לפנסיה במיליארדי שקלים • יו"ר ההסתדרות איים בפיצוץ לאחר שהתבקש להסכים לאיסור שביתה

תחנת הכוח רידינג בתל אביב. צילום: חן ליאופולד, פלאש 90
תחנת הכוח רידינג בתל אביב. צילום: חן ליאופולד, פלאש 90



משרד האוצר לוחץ על גיבוש רפורמה מוסכמת בחברת החשמל כבר השבוע, במטרה לחתום עם ועד העובדים וההסתדרות על הסכם עקרונות ביום חמישי. לדברי מקורב לדיונים, "התחושה היא שמנסים לסגור הסכם בכל מחיר, גם אם בראשי פרקים, ולו כדי להקדים תמורות פוליטיות ולחשק את הממשלות הבאות".

מרתון הדיונים שניהלו שלשום הצדדים למשא ומתן במלון קראון פלאזה בירושלים הסתיים רק לקראת חצות — לאחר שנציגי הממשלה חשפו בפני החברה את מתווה הרפורמה החדש. הצדדים צפויים להיפגש פעם נוספת בתל אביב, ועד אז ינסו ללבן לפחות ארבע מחלוקות עיקריות שעדיין לא נפתרו: מספר תחנות הכוח שיופרטו, גובה התוספת הפנסיונית שלה יזכו העובדים, זהות המפקחים על רשת הולכת החשמל והיקף הפיטורים מקרב העובדים.

לפי מתווה הרפורמה שהוצג, חברת החשמל תמכור למגזר הפרטי חמש תחנות כוח בגז טבעי: רדינג (תל אביב) ואשכול (אשדוד) יימכרו בתוך שנה; מתחמי תחנות גזר ואלון תבור יימכרו בתוך שלוש שנים; ומתחם רמת חובב — בחלוף ארבע שנים מהחתימה על הרפורמה.

משמעות ההפרטה היא ירידה של 50%–70% בכושר ייצור החשמל של המונופול הממשלתי, אלא שהוועד מתנגד לכך. לפי הערכות, ועד העובדים מסכים להפרטת שלוש־ארבע תחנות כוח בלבד, בהן תחנת רדינג, ומסרב למכירת תחנת אשכול. זאת, מתוך כוונה לוותר רק על 30%–40% מנתח הייצור.

יתר תחנות הכוח של חברת החשמל יתואגדו בשתי חברות בנות. בחברה אחת יתואגדו תחנות הכוח הפחמיות והתחנות ה"פיקריות" (שמופעלות בשעת חירום במזוט). בחברה השנייה יתואגדו יתר התחנות של החברה בגז טבעי — מתוך כוונה להפריטן בעתיד. בתמורה לכך, חברת החשמל תזכה להחליף שתי תחנות ישנות המיועדות לגריטה ולהקים במקומן תחנת כוח חדשה בחדרה, שתחליף חלק מיחידות הייצור הפחמיות באורות רבין, ותחנה נוספת באשכול.

מכירת תחנות כוח שכבולות בהסכם לרכישת גז ושהכנסותיהן עשויות לשמש בטוחה למחזיקי אג"ח היא אירוע משפטי ופיננסי מורכב, שלא ברור עדיין כיצד ייעשה. זאת, תוך שהצדדים מותירים את הירידה לפרטים להסכם מפורט שייחתם בהמשך.

כך או אחרת, כבר בשלב זה אמורה הממשלה למלא את חלקה בדיל הפוליטי שסוכם בין שר האוצר, משה כחלון, ושר האנרגיה, יובל שטייניץ, לבין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן — שלפיו המדינה תעצור את קידום העתירה שהגישה לבג"ץ להגבלת זכות השביתה במשק.

מנהלי המערכת לא יוכלו לשבות?

לפי מתווה הרפורמה, מקטע אספקת החשמל (מכירת חשמל ללקוחות קצה) ייפתח לתחרות מלאה, בעוד חברת החשמל תישאר מונופול מוחלט בחלוקה. החברה תידרש עוד למיקור חוץ של הפעילויות שאינן בליבת עיסוקיה, לרבות קריאת מונים ותפעול מוסכים.

בממשלה שינו את עמדתם המקורית, והחליטו להוציא כבר כעת מידי חברת החשמל שתי יחידות רגישות החולשות על ניהול הסחר בחשמל — ולפיכך מעמידות את המונופול בניגוד עניינים.

יחידת ניהול מערכת החשמל שבחיפה תוצא לחברת ממשלתית נפרדת, ואליה יצטרף אגף תפ"ט (תכנון, פיתוח וטכנולוגיה) שבחברה. בתוכנית שהוצגה לא צוין לוח הזמנים להקמת החברה הממשלתית החדשה. כמו כן, בין הממשלה לחברה שוררת עדיין מחלוקת היות שהחברה דורשת לפקח בעצמה על רשת הולכת החשמל, ואילו בממשלה דורשים כי גם הפיקוח יוצא לחברה החדשה.

הצדדים חלוקים גם בנוגע להוצאתה של יחידת הגיבוי לניהול מערכת החשמל, הממוקמת ברמת השרון, מידי המונופול.

במהלך הדיונים הפתיעו נציגי הממשלה כשדרשו לאסור על שביתת עובדים בחברת ניהול המערכת החדשה. זאת, בשל רגישות פעילותה בתחום החיוני למשק. ואולם ניסנקורן התנגד לדרישה זאת באופן נחרץ. בה בעת, ההסתדרות והוועד לא דחו על הסף את דרישת המדינה ל"שקט תעשייתי" של שבע שנים.

יבוטל הטייס האוטומטי בדרגות

פרק מיוחד הוקדש לנושא שכר עובדי חברת החשמל בעידן הרפורמה, וכן לעניין הרחבת הגמישות הניהולית בחברה. בממשלה מציעים לשנות את מבנה השכר בחברה ולהצמיד אותו למחירי שוק. הכוונה היא שעובדי החברה ישתכרו לפי רמת שכר שתואמת את כישוריהם במשק. כלומר, מהנדסים יזכו לדרגת שכר גבוהה ביחס לפקידים. עוד מוצע כי קצב קידום דרגות השכר בחברה יואט, תוך ביטול "הטייס האוטומטי" שמבטיח כיום גידול בדרגות מדי שנתיים.

דרישה נוספת של המדינה היא כי 5% מכוח האדם בחברת החשמל יעבור לחוזים אישיים, לרבות כל הדרג הניהולי בחברה (מדרגת סגן מנהל אגף ומעלה). באשר להגדלת סמכויות הניהול בחברה, כולל מתווה הרפורמה את צמצום מנגנון הפריטטיות בחברה (קבלת החלטות משותפת להנהלה ולעובדים). בין היתר, מוצע לבטל את הפריטטיות במינויים, ניוד עובדים ופיטורים על רקע מקצועי.

בתמורה לכל אלה מבטיחה הממשלה לעובדים תוספת של 1,250 שקל לגמלה הפנסיונית — בכפוף לאבני דרך ביישום הרפורמה. הסכום יגדל ל–2,500 שקל אם העובדים יסכימו להפרטת יתר תחנות הכוח שיתואגדו בחברה בת.

סביב סעיף זה צפוי להתנהל מאבק קשה, לנוכח דרישת ועד העובדים להגדלה משמעותית של הסכום. זאת, מבלי שסוגיית פיצויי הפיטורים ו"מענקי הרפורמה" הועלתה עדיין על השולחן.
משרד האוצר חברת החשמל קריאת מונים מיקור חוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד