כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

העלות הצפויה למדינה של החוק למימון הפריימריז: 23 מיליון שקל

ועדת הפנים אישרה אתמול את הצעת החוק, שלפיה המדינה תישא בעלויות ההתמודדות בפריימריז של חברי הכנסת המכהנים, וייאסר עליהם לגייס תרומות • כדי להשיג רוב לחקיקה, יוענק צ'ופר גם למפלגות שאינן עורכות פרייימריז - והן יקבלו מענק של 50 אלף שקל עבור כל חבר כנסת מכהן

פריימריז בליכוד. ארכיון
פריימריז בליכוד. ארכיון צילום: קובי הר צבי



העלות הישירה למדינה של החוק למימון הפריימריז למתמודדים במפלגות תהיה כ–23 מיליון שקל במערכת הבחירות הקרובה — כך עולה מחישוב שערך TheMarker. הכסף שיועבר למתמודדים לא ייגרע מתקציב הכנסת, אלא יועבר מתקציב המדינה הכללי. מלבד סכום זה, מתמודדים שאינם חברי כנסת צפויים לקבל הלוואות של כ–39 מיליון שקל, שיכוסו בערבויות בנקאיות שהמתמודדים יספקו.

חישוב העלות של החוק מסתמך על ההנחה שבכל מערכת בחירות נבחרים כ–40 חברי כנסת חדשים, שכמחציתם במפלגות עם פריימריז. הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), אושרה אתמול על ידי הוועדה לקראת הצבעה בקריאה הראשונה. בהצעה תמכו נציגי סיעות הקואליציה והתנגדו לה נציגי סיעות האופוזיציה — המחנה הציוני, יש עתיד והרשימה המשותפת.

בקואליציה מנסים להיערך לתרחיש שבו הבחירות הכלליות יוקדמו, ומנסים להעביר את החוק כבר ב–2017. כדי לגייס רוב בכנסת, החוק יעניק צ'ופר גם למפלגות שאינן מקיימות פריימריז — כך שהן יקבלו מענק של 50 אלף שקל עבור כל חבר כנסת מכהן. כלומר, כחלק מחוק להסדרת הפריימריז, יוענקו כ–3.25 מיליון שקל למפלגות שאינן מקיימות פריימריז: 650 אלף שקל לרשימה המשותפת; 550 אלף שקל ל'יש עתיד'; 500 אלף שקל ל'כולנו'; 350 אלף שקל לש"ס; 300 אלף שקל לבית היהודי; 300 אלף שקל ל'ישראל ביתנו'; 300 אלף שקל ל'יהדות התורה'; 250 אלף שקל ל'מרצ'; 250 אלף שקל ל'תנועה'; ו–100 אלף שקל ל'תקומה'.

לפי הצעת החוק, ייאסר על המתמודדים בפריימריז לגייס תרומות. במקום גיוס תרומות, חברי הכנסת יקבלו את מלוא תקרת ההוצאות בפריימריז מקופת הכנסת, בהתאם לקבלות ולדו"ח כספי שיציגו למבקר המדינה. מתמודדים שאינם חברי כנסת יקבלו מענק עם בחירתם לכנסת.

חבר כנסת שמתמודד בפריימריז במפלגתו לא יצטרך להחזיר את הכסף שקיבל למימון התמודדותו — בין אם נבחר לקדנציה נוספת ובין אם לא.

לעומת זאת, מתמודד בפריימריז שאינו מכהן כחבר כנסת יוכל לקבל הלוואה מבנק שאתו תגיע המדינה להסדר בעניין, ואף לגייס תרומות. מתמודד זה יידרש להציג ערבות בנקאית להחזרת הכסף במקרה שלא ייבחר, ובמקרה שייבחר לכנסת — יקבל מענק לכיסוי הוצאותיו.

אמסלם הודיע כי במקרה שמתמודד שאינו חבר כנסת יזכה במספר רב של קולות בפריימריז אך בסופו של דבר לא ייבחר לכנסת, הוא יקבל החזר חלקי על הוצאותיו. מתמודד שאינו חבר כנסת ויזכה במעט קולות בפריימריז, יצטרך להחזיר את ההוצאות הכספיות ממקורותיו.

"בזבוז כספי ציבור"

באופוזיציה התנגדו למתן המענק למפלגות שאינן מקיימות פריימריז. ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה: "החוק הוא בזבוז משווע של כספי ציבור. הוא מנציח את הכהונה של חברי הכנסת הנוכחיים ויוצר אי־שוויון. אין בו כל תיקון, אלא רק ניצול של המחוקקים ששומרים על כיסאותיהם".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר כי בהצעת החוק אין שוויון בין חברי כנסת מכהנים למתמודדים שאינם חברי כנסת. לדבריו, "נעשה הסכם ביבים בין מפלגות הקואליציה באמצעות שוחד למפלגות שאין בהן פריימריז".
פריימריז חוק מימון מפלגות ועדת הפנים שס יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד