י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הקליטה והבריזה: שולה זקן שוב לא התייצבה לדיון במשפט ב. יאיר

זקן נחשבת למקורבת מאוד לקבלן יאיר ביטון שעומד במרכז הפרשה, ואף הקליטה חלק משיחותיה עמו. עורך דינה הודיע כי זקן מתנגדת לשימוש בהקלטות, שלדבריו נתפסו על ידי הפרקליטות לצורכי תיק הולילנד בלבד

יאיר ביטון מבעלי החברה בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יאיר ביטון מבעלי החברה בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בפעם השניה, שולה זקן, לשעבר מנהלת לשכתו של אהוד אולמרט לא התייצבה בבית המשפט כדי למסור את עדותה בפרשת ב.יאיר. זקן, שנחשבת למקורבת מאוד לקבלן יאיר ביטון שעומד במרכז הפרשה, הקליטה חלק משיחותיה עמו. הם שוחחו בין היתר גם על חברו הקרוב של ביטון - רונאל פישר, ועל פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר - רות דוד. דוד גם מואשמת בכך שהעבירה לביטון חומרי חקירה מתוך התיק בפרשת ב.יאיר.

זו לא הפעם הראשונה בה נתקלת הפרקליטות בקשיים עם עדים שמסרבים לשתף פעולה בתיק הזה. יצחק אברג'יל, אחד הנאשמים בתיק, הובא לפני כחצי שנה לבית המשפט מכלא איילון בו הוא מרצה עונש מאסר, אולם כבר בתחילת עדותו הסיר אברג'יל את מכשיר השמיעה שמשמש אותו ולא השיב לאף אחת מהשאלות שהפנה אליו התובע, עו"ד יונתן טל.

בעבר זקן סירבה להתייצב לעדות בבית המשפט, וטענה כי היא חוששת לחייה. לדיון היום היא שלחה את עו"ד עופר ברטל, שייצג אותה מטעם הסניגוריה הציבורית בפרשת הולילנד והביא לחתימתה של זקן על הסכם עד המדינה בפרשה. ברטל הודיע כי זקן מתנגדת לשימוש בהקלטות. לדבריו, ההקלטות של זקן נתפסו על ידי הפרקליטות לצורכי תיק הולילנד בלבד, והסכם עד המדינה שנחתם עם זקן מונע מהמדינה להשתמש בהן לתיקים שלא היו תלויים ועומדים בעת חתימת ההסכם – כלומר בפרשת ב. יאיר.

ברטל הסביר כי המשטרה ביקשה לחקור את זקן בנושא ההקלטות בשעה שזקן ריצתה את עונש המאסר שלה בבית הכלא, אבל זקן סירבה לכך. אז טענה כי הסכם עד המדינה שנחתם עמה במארס 2014 נועד להניח את החקירות מאחוריה, לאחר שבילתה שנים ארוכות בהליכים משפטיים. "זקן הנחתה אותי באופן חד משמעי שאינה מסכימה שיכניסו אותה לעוד פרשה, ואמרה: 'לא בשביל זה מסרתי את החומר'", אמר ברטל. לדבריו, המדינה לא ראתה בסירובה של זקן להיחקר הפרה של הסכם עד המדינה – שכן בדיון שנערך לאחר מכן על שחרורה המוקדם של זקן ממאסרה, המדינה תמכה בניכוי שליש ממאסרה.

ברטל סיפר גם על הרקע לחתימתו של הסכם עד המדינה עם זקן ארבעה ימים בלבד לפני הכרעת הדין בתיק הולילנד. "הגענו להסדר ברגע האחרון, והוא נעשה כדי לקבל הקלטות מסוימות, אבל זקן לא הקליטה רק את אולמרט אלא הקליטה אינסוף שיחות, גם אני הוקלטתי". לדבריו, לאחר חתימת ההסכם המשטרה ביקשה לקבל את מכשיר הטלפון של זקן שבו בוצעו ההקלטות, ואת המחשב הנייד של בנה אליו הן הועברו. "אנחנו הסכמנו כדי להראות שאנחנו חושפים הכל ואין קומבינות, אבל מה שחשוב זה מה שכתוב בהסכם. המדינה קיבלה את הדיסק און קי עם החומר עם התחייבות לשימוש בו בתיקים התלויים ועומדים בלבד - תיק הולילנד וטלנסקי. המדינה לא יכולה להעביר את החומר לאיזה תיק שהיא רוצה".

זקן גם לא נחקרה במשטרה בכל הנוגע להקלטות של ביטון, ברטל הודה כי הוא הנחה אותה שלא לשתף פעולה עם המשטרה בעניין הזה. "יום אחד הרים אליי טלפון עו"ד ניסים מרום שביקש שאגיע במיידי ללהב. הגב' זקן הובאה במיוחד מנווה תרצה, הכניסו אותי לגלריה מלאה קצינים בכירים והתחילו לדבר איתי ציונות ולספר לי כמה אני אזרח טוב, הם ביקשו שאנחנו נשתף פעולה ושאני אגיד לשולה שתספק גרסה בפרשה. זו היתה הפעם הראשונה שנודע לי על הסיפור הזה. אמרתי להם שכבא כוחה אני לא מסכים לשנות את ההסכם שנחתם וייעצתי לה שלא לשתף פעולה עם החקירה". כמה ימים מאוחר יותר הוא קיבל לדבריו שיחת טלפון מזקן שהיתה בנווה תרצה. "היא אמרה שהחוקרים באו לחקור אותה, ייעצתי לה שלא תצא אליהם ושלא תסכים".

השופטת טלי חיימוביץ לבנת הציעה לצדדים לוותר על העדות של זקן בתיק. "שולה זקן בכלל לא רלוונטית לתיק שלנו", אמרה. "אני לא רוצה אותה פה. אני לא רוצה שהיא תבוא בכלל". סנגורו של ביטון, עו"ד איתן פלג, אמר שהוא מעדיף שזקן תופיע כעדת תביעה כדי שיוכל לחקור אותה בחקירה נגדית ולשאול למשל אם יש לה דברים לומר על יאיר ביטון שיכולים לעזור להגנה. "מבחינתי היא מאוד משנית". אמרה השופטת. פלג אמר שישקול זאת, אבל הוסיף "יכול להיות שזקן יכולה לשפוך אור בכיוון שאני רוצה. ויש לי דברים שאני רוצה לשאול אותה שלאו דווקא קשורים להקלטות". בסופו של הדיון הציעה השופטת כי הפרקליטות תגיש קטעים מוסכמים מתוך השיחות, ללא העדתה של זקן. הצדדים צפויים למסור לה את עמדתם בעניין זה.

כתב האישום בפרשה הוגש בספטמבר 2015, ובמרכזו עומד חשד להזרמת כספים מהחברה הציבורית ב.יאיר לארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל. על פי כתב האישום, ביטון חבר לאברג'יל בכדי להוציא במירמה סכומי כסף אדירים מהחברה הציבורית ב.יאיר שבראשה הוא עומד, ולהעביר אותם לצורך מימונם של אברג'יל וגורמים מטעמו. הפרקליטות טוענת כי מדובר "במירמה מתוחכמת ושיטתית" שבוצעה במשך זמן ארוך כדי לממן את אברג'יל ואנשיו. כתב האישום כולל 177 עדי תביעה. ברשימה הארוכה מופיע גם איש העסקים ג'קי בן זקן, שמרצה בימים אלה עונש מאסר בעקבות הרשעתו בהרצת מניות מנופים פיננסיים, מזכירתו של רונאל פישר, שמשמשת כעדת המדינה בפרשת פישר וקצין המשטרה לשעבר ערן מלכה.
שולה זקן ב יאיר יאיר ביטון בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד