כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרשת 3000: המשטרה נגד ראש לשכת נתניהו לשעבר - "חשש ממשי לשיבוש"

דוד שרן, מזכיר קצא"א, חשוד בלקיחת שוחד מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. בדיון שנערך היום ביקשה המשטרה להמשיך להרחיקו מקצא"א: "יש בכל יום התפתחות חדשה". עורך דינו: "חברה שמתנהלת בלי מזכיר נפגעת בעסקיה השוטפים"

דוד שרן בדיון בבית המשפט. צילום: יהודה חיים, פלאש 90
דוד שרן בדיון בבית המשפט. צילום: יהודה חיים, פלאש 90



המשטרה ביקשה הבוקר מבית המשפט כי דוד שרן, מזכיר קצא"א, יורחק לחודש נוסף ממקום עבודתו במסגרת חקירת פרשת 3000, המכונה גם פרשת הצוללות. הדיון בבקשה התקיים באולמה של השופטת עינת רון מבית משפט השלום בראשון לציון אשר צפויה לתת החלטה בקרוב.

פקד רעות ענוים, נציגת היחידה החוקרת, אשר הגישה לשופטת דו"ח סודי בעניין החקירה, אמרה בדיון כי "מדובר בחקירה רגישה, מורכבת, מסואבת ומרובת מעורבים שהחלה ביחידה לפני כשנה. בכל יום מבצעת היחידה החוקרת פעולות חקירה בתיק, במטרה להגיע לחקר האמת". היא הוסיפה כי "שרן החל את מעורבותו בסטטוס של עד ועם הזמן שונה הסטטוס והוא נחקר באזהרה בחשד לביצוע עבירות חמורות. הוא שוחרר בתנאים מגבילים על מנת לפגוע פגיעה מינימלית בזכויות שלו ולאפשר התנהלות תקינה של החקירה".

ענוים אמרה גם כי "מדובר בתיק מורכב גדול ממדים והדרך לחקר האמת ארוכה, מפותלת ורחוקה מלהסתיים בקרוב. ההרחקה נדרשת על מנת למנוע שיבוש חקירה מצידו של שרן. יש חשש ממשי לשיבוש בעניין שרן, ובכלל, אם יחזור לעבודתו בקצא"א כמפורט בדוח הסודי".

שרן נעצר בתחילת יולי והוא חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. אחרי 11 ימי מעצר הוא שוחרר בתנאים מגבילים, שכללו הרחקה למשך 21 יום. בתחילת אוקטובר קבעה השופטת רון כי הוא יורחק מהחברה למשך 30 יום נוספים. שרן, באמצעות עורך דין איתן מעוז, הגיש ערעור על ההחלטה – אשר נדחה.

מעוז אמר הבוקר בדיון כי הלכה למעשה שרן משלם מכיסו על החקירה. "הוא אינו עובד ומכסת ימי החופש שלו מוצתה. פרנסתו במשך חודשיים אינה קיימת ומעמדו בחברה נפגע באופן משמעותי. חברה שמתנהלת בלי מזכיר נפגעת גם בעסקיה השוטפים. אי אפשר שכל פעם שהיחידה החוקרת חושבת שיש פעולות חקירה היא תקבל עוד 30 יום".

הוא הוסיף כי המגבלה היחידה על שרן היא אי יצירת קשר עם המעורבים בפרשה. "אין מגבלה עליו להיות בקשר עם עובדי קצא"א כי אף אחד מהם לא סומן כמעורב בפרשה. במשרדים בתל אביב יש חמישה עובדים שאין לו מניעה לשוחח איתם. אז אם אני מנסה להבין את הבעיה, היא פיזית. אסור לו להיכנס פיזית? זאת הבקשה?" השופטת השיבה שהתשובה לשאלה של מעוז נתונה בדו"ח.

ענוים ציינה כי "הרעיון הוא להרחיק אותו מהחברה ולא רק שלא יישב במשרדים". היא הוסיפה כי נכון לעכשיו הם מבקשים הרחקה ל-30 יום והיא לא יכולה להתחייב על ההמשך. "יש בכל יום התפתחות בחקירה ויש דברים שאנחנו חשופים לנו היום ולא היו לפני חודשיים".

לסיכום, אמר מעוז כי אם לא יורשה לשרן לחזור לעבודה הוא מבקש אמצעי ביניים, למשל לאפשר לו לעבוד במקום שאינו משרדי קצא"א לתקופה קצובה של לא יותר משבוע שבועיים.

השופטת סיכמה כי היא לאחר שתלמד את החומר היא תיתן החלטה בקרוב. "עד למתן החלטה אחרת חל איסור על שרן לחזור למשרדי קצא"א באשר הם שם ולמשרדי ממשלה אחרים".

שרן, שנכנס לתפקיד מזכיר קצא"א ב-2013, יצא לחופשה ללא תשלום ב-2014 לאחר שהחל לעבוד בלשכת ראש הממשלה נתניהו. תקן המזכיר בקצא"א נשמר בעבורו בתקופת היעדרותו והוא חזר אליו לאחר שעזב את הלשכה ב-2016. הוא סגן אלוף במילואים ומקורב לשתי דמויות מפתח בתיק 3000 - סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף ועד המדינה מיקי גנור. שרן נמנה עם מקורביו של גרי חכים, איש ליכוד וגיסו של שר האנרגיה המכהן, יובל שטייניץ (הליכוד). את דרכו הציבורית החל שרן ב-1999 כיועצו של שטייניץ, בתקופה שבה כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. את הוועדה ניהל באותה עת בר יוסף.
דוד שרן תיק 3000 פרשת הצוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד