כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

רפורמת החשמל מצטמקת - והתעריף עשוי לעלות

נציגי הממשלה וחברת החשמל ייפגשו היום כדי לפתור נקודות מחלוקת אחרונות • העובדים התבשרו שיזכו למענקי רפורמה, ושהמדינה נסוגה מפיטורים נרחבים • מסתמן: העובדים יסכימו להפרטת ארבע תחנות כוח, בתמורה להקמת שתיים • בחברה לוחצים למנוע הורדת תעריף החשמל

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



משרד האוצר לוחץ לחתימה מהירה על הסכם עקרונות לרפורמה בחברת החשמל כבר בימים הקרובים, ומרכך עוד ועוד את הרפורמה. בה בעת, המונופול הממשלתי ועובדיו מנצלים את הבהילות הממשלתית על ידי העלאת התמורה שיקבלו עבור הסכמתם לרפורמה - עד כדי העלאת תעריף החשמל במשק.

נציגי הממשלה, ההסתדרות, עובדי חברת החשמל והנהלתה ייפגשו היום (א') בתל אביב בפעם השלישית בתוך שבוע, בניסיון לגבש מתווה מוסכם לרפורמה בחברה. מטרת הפגישה היא לחתום השבוע על עיקרי ההסכם, גם אם רק בראשי פרקים לא מפורטים.

הפגישה תיערך שבוע לפני שהצדדים למשא ומתן אמורים לעדכן את בג"ץ בהתפתחות המגעים ביניהם - ולפני שהכנסת תתבקש להאריך פעם נוספת את רישיונות חברת החשמל, שיפקעו בעוד עשרה ימים בהיעדר רפורמה.

במהלך מרתון הדיונים שנוהל בשבוע החולף באופן רשמי ולא רשמי, חלה התקדמות בין הממשלה לבין ועד עובדי חברת החשמל. ההתקרבות הושגה לאחר שמשרדי האוצר והאנרגיה נסוגו באופן חלקי מהמתווה המרוכך ממילא שהציגו לפני שבוע, אף שגם הוא הוגדר סופי בהחלט.

לאחר פגישה רבת משתתפים שהתקיימה ביום חמישי בחדר דירקטוריון חברת החשמל בתל אביב, דווחו עובדי החברה על ידי אנשי הוועד כי יזכו להקים שתי תחנות כוח חדשות בהספק 1,400 מגה־וואט - חרף האיסור על חברת החשמל להקים תחנות חדשות, ואף שהחברה נעדרת יתרון יחסי בהקמת תחנות כוח. עובדי החברה יזכו לתפעל את התחנות, ולא יידרשו להפריטן. התחנות החדשות יחליפו את תחנת הכוח רדינג בצפון תל אביב ואת יחידות 1–4 המזהמות בתחנת אורות רבין הפחמית.

עוד דווחו העובדים כי למרות הצ'ופר שלו זכו הם עשויים לזכות גם במענקי רפורמה, וכי הממשלה והנהלת חברת החשמל אף ביטלו את דרישתן לפיטורי עובדים קבועים וריככו את דרישתן לצמצום כוחו של הוועד בקבלת ההחלטות בחברה (העמקת הגמישות הניהולית).

מנגד, הממשלה נותרה לפי שעה איתנה בדרישתה לתשלום תוספת של 1,250 שקל בלבד לגמלה הפנסיונית של עובדי חברת החשמל. יו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, דורש כי לעובדים שיישארו בחברה לאחר הרפורמה תוענק תוספת של 1,900 שקל. כך או אחרת, עלות התשלומים לעובדי החברה, בשקלול מענקי רפורמה, עשויה להסתכם ביותר מ-4 מיליארד שקל.

נקודה מהותית נוספת שנותרה עדיין במחלוקת היא ההתנגדות של צרפתי להפרטת מתחם אשכול באשדוד - לאחר שכבר הסכים עקרונית להפרטת המתחמים באלון תבור, רדינג, גזר ורמת חובב. צרפתי מתנגד גם לפתיחה מלאה לתחרות פרטית של מקטע אספקת החשמל (מכירת חשמל ללקוחות קצה), ללא נוכחות חברת החשמל. כמו כן, דורשים העובדים להמשיך לפקח בעצמם על רשת ההולכה (בלי להיות מפוקחים על ידי חברה ממשלתית חיצונית).

למנוע הוזלה ל-7 שנים

בתוך כך, נודע כי בחסות המשא ומתן על השינוי המבני בחברת החשמל מפעילים גורמים בחברה לחץ על הממשלה ועל רשות החשמל להעלות את תעריף החשמל במשק. הלחץ נומק בשאיפה להבטיח את יציבותה הפיננסית של החברה בתקופת יישום הרפורמה (כשבע שנים), וברצון להבטיח את מקורות המימון הנדרשים עבור ההשקעות הנרחבות ברשת החשמל.

בחברה רוצים למנוע מרשות החשמל להוריד את התעריף, שנועד לכסות את עלויות ההקמה והתחזוקה של רשת החשמל. בסוף אוגוסט הודיעה רשות החשמל כי בכוונתה להפחית את התעריף בכ-8% - לאחר שהתברר כי במשך שנים ארוכות נהנה המונופול הממשלתי מתעריף רשת גבוה מדי, בעוד הוא מפנה את הכסף למימון הוצאותיו לשכר, במקום להשקעה ברשת הרעועה.

כתוצאה מכך, צרכני החשמל חויבו דרך חשבונות החשמל בתעריף גבוה ב-4% לפחות מהתעריף הריאלי שהיו אמורים לשלם, ואילו חברת החשמל ביצעה רק כ-45% מהפרויקטים שחויבה על ידי הממשלה בתמורה לגבייה, שהסתכמה ב-5 מיליארד שקל בשנה.

בעקבות ממצאים אלה, פירסמה הרשות לשימוע ציבורי שתי החלטות: האחת, להפחית באופן מדורג את תעריף הרשת שתגבה חברת החשמל מכלל המשק ב-8% עד 2022, כשהחברה תחויב בקיצוץ של 6% כבר בשנה הבאה (שמשמעותה הורדה של 1% בתעריף החשמל בינואר); ההחלטה השנייה היתה מעבר למנגנון תשלום פר עבודה. כלומר, חברת החשמל תוכל מעתה להעלות את תעריף החשמל, רק לאחר שתשלים במועד עבודות פיתוח ספציפיות שהוגדרו עבורה.

השימוע שניהלה הרשות הסתיים זה מכבר, וכעת מופעלים עליה לחצים לצמצם את הפחתת התעריף שתיכננה, או אף לבטלה.
חברת החשמל תעריף החשמל חשבון חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד