י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לאחר מאבק: חברה קדישא תפנה מתים ללא תשלום גם בשבת

חברה קדישא תפעיל את השירות באמצעות "גוי של שבת" - ותקבל החזרים מהביטוח הלאומי כל שלא ייגבה תשלום מהמשפחות • השינוי התאפשר בין השאר בזכות טובה רוגל, שהגישה בקשה לתביעה ייצוגית לאחר ששילמה 2,200 שקל לפינוי גופת אמה בערב שבת

למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט, פלאש 90) צילום: נתי שוחט, פלאש 90



ב-1 בדצמבר ישתנה המצב בכל הנוגע לעלות של העברת אדם שמת מביתו בשעות שבהן אנשי חברה קדישא לא עובדים. עד כה, בני משפחתו או מקורביו נאלצו לשלם מכיסם מאות ואלפי שקלים כדי להעביר את המת באמבולנס פרטי לבית הקירור עד למועד ההלוויה. כעת, בין היתר בעקבות הפעילות של טובה רוגל, שהגישה בקשה לתביעה ייצוגית בעניין, לא ייגבה תשלום עבור הפינוי.

חברה קדישא תפעיל שירות גם בשבתות, באמצעות "גוי של שבת", ותקבל החזרים מהביטוח הלאומי, באופן שימנע את גביית התשלום מהמשפחות. מדובר בפתרון שיקיף את כלל מערכת הקבורה בישראל.

את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישה במארס 2016 טובה רוגל, לאחר שנאלצה שנתיים קודם לכן לשלם לאמבולנס פרטי 2,200 שקל עבור פינוי גופתה של אמה - שנפטרה בלילה שבין שישי לשבת - לבית הקירור, עד למועד ההלוויה ביום ראשון. לאחר שפנתה לביטוח לאומי נמסר לה כי לא ניתן לקבל החזר בגין הובלת מת שלא בשעות העבודה הרגילות של חברה קדישא - ימים א'־ה' בשעות 08:00–16:00 וימי ו' בשעות 08:00–13:00.

לאחר מות אמה, ועוד לפני הגשת הבקשה, פעלה רוגל לשינוי המצב, בין היתר באמצעות פנייה לחברי כנסת, שבעקבותיה גם קודמה הצעת חוק שנועדה להסדיר את העניין. היא גם הופיעה בגופי תקשורת שונים כדי להציף את הבעיה, והגישה ב-2016 בקשה לייצוגית בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בבקשה נטען כי חוק הביטוח הלאומי אוסר על מי שעוסק בקבורה לגבות תשלום על שירותי קבורה, למעט במקרים המוסדרים בתקנות - ופינוי מתים שלא בשעות הפעילות אינו אחד מהם.

לאחר הליך של גישור בפני השופטת לשעבר הילה גרסטל, הגישו הצדדים בתחילת אוקטובר בקשה להסתלקות של רוגל מהתביעה. בהודעה נאמר כי תוך כדי ניהול ההליך פורסמו תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה), המסדירות תוספת תשלום בסך 1,100 שקל, שישולמו על ידי הביטוח הלאומי לחברה קדישא בעד העברת נפטר מחוץ לשעות העבודה הרגילות. כלומר, מדצמבר יהיה הפינוי חינם גם מחוץ לשעות הפעילות, והביטוח הלאומי יתגמל את החברות המעבירות נפטרים מעבר לשעות הפעילות הרגילות.

בבקשת ההסתלקות נכתב כי "בעקבות הגשת בקשת האישור לתביעה ייצוגית, שילוב של מאמצי המבקשת ושל מאמציה המקבילים של המשיבה לקידום התיקון לתקנות הניע לכדי יצירת פתרון שלם להובלת נפטרים מחוץ לשעות העבודה, בדמות תיקון תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה)".

לאור התקנות החדשות, הצדדים הגיעו להסכמה, שאושרה בשבוע שעבר על ידי השופט דורון חסדאי, שלפיה רוגל תקבל גמול של 35 אלף שקל ועורך דינה, עמית בן ארויה, יקבל 105 אלף שקל שכר טרחה. את חברה קדישא ייצגו בהליך עוה"ד אשר אקסלרד ויעל זלינגר. השופט ציין כי "אין ספק שצומחת תועלת רבה מהתקנת התקנות המסדירות באופן מפורט ומסודר את העוולה שנגדה יצאה המבקשת בבקשת האישור לתביעה ייצוגית. זאת הגם שהתועלת הצומחת מבקשת ההסתלקות היא תועלת לציבור הצופה פני עתיד, להבדיל מתועלת לחברי הקבוצה בגין פיצוי על נזקי עבר".

לגבי התגמול, ציין השופט כי הוא מאשר אותו "בשים לב למאמץ הרב שהושקע מצד המבקשת לרבות באמצעות הליך זה, וחלקה בהתקנת התקנות האמורות לעיל, מאמץ שנראה שאין עליו חולק, וההשלכות החשובות מבחינה ציבורית של תקנות אלו על הציבור הישראלי בכללותו".
חברא קדישא תל אביב יפו כבוד המת חסד של אמת גוי של שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד