י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בית הדין לעבודה מצדד בנתניהו בתביעת העובדת במעון: "לעובדים יש בחירה"

בדיון שנערך היום לבקשת עורך דינה של שרה נתניהו אמר השופט כי "יש קשיים גדולים בניסוח כתב התביעה, אשר נועד לאוזניים אחרות". עורך דינה של התובעת: הגרסה שמסרה למשטרה רחבה יותר

העובדת החרדית שתובעת את שרה נתניהו. צילום: בחדרי חרדים
העובדת החרדית שתובעת את שרה נתניהו. צילום: בחדרי חרדים



בדיון שנערך היום (רביעי) בית הדין האזורי לעבודה בירושלים שעסק בתביעת עובדת מעון רה"מ נגד שרה נתניהו, התייצב נשיא בית המשפט השופט אייל אברהמי לצד נתניהו, מתח ביקורת על ניסוח כתב התביעה והוסיף כי "לעובדים במעון יש זכות בחירה". אברהמי העיר כי נתניהו לא צריכה להיות נתבעת בתיק, אך טרם קיבל החלטה בעניין.

העובדת, חרדית בת 24 שהועסקה במעון במשך חודש, הגישה את התביעה בסוף החודש שעבר בדרישה לתשלום פיצוי של 225 אלף שקלים מנתניהו בעקבות התעללות מתמשכת שעברה לטענתה בתקופת העסקתה. במסמכי התביעה - שהוגשה גם נגד משרד רה"מ, חברת הניקיון שבאמצעותה הועסקה העובדת, יועצת רה"מ לענייני חרדים רבקה פאלוך, אב הבית אפי אזולאי וראש הסגל של רה"מ יואב הורוביץ – נכתב כי נתניהו ביקשה להעסיק במעון נשים חרדיות כדי למנוע הדלפות מהמעון בהנחה שהן מופנמות יותר.

בדיון, אשר התקיים לבקשת עורך דינה של נתניהו ואב הבית הנוכחי אפי אזולאי, אשר ביקשו לחסות את שמות עובדי המעון, אמר השופט אברהמי כי "יש קשיים גדולים בניסוח כתב התביעה, והוא כולל דברים שאינם רלוונטיים להליך המשפטי. לדברים אין מקום ואני לא ארשה אותם". עורך דינה של העובדת, אורן גרוס, אמר בדיון כי התביעה נוסחה כפי שהתובעת מסרה את הדברים. באשר לטענה על ניסוח בעייתי אמר עורך הדין גרוס כי "הגרסה שמסרה למשטרה רחבה יותר וכוללת טענות חמורות יותר ואישיות נגד הנתבעים. כשמתייחסים כך לעובדת, משפילים אותה וצועקים עליה שהיא נמוכה - זה כמו יחס לשפחה".

אברהמי דחה את תשובתו של עורך הדין ואמר כי "כתב התביעה נועד לאוזניים אחרות ולא רק להליך הזה".

בהסכמת הצדדים הורה אברהמי למחוק את ראש הלשכה של נתניהו יואב הורוביץ מכתב התביעה. עורך דינה של התובעת צפוי להודיע אם הוא מסכים למחיקת יועצת רה"מ לענייני חרדים רבקה פאלוך ואב הבית אפי אזולאי מהתביעה.

עורך דינה של פאלוך טען בדיון כי מעולם לא התקיימו יחסיי עבודה בינה לבין העובדת, ולכן יש למחוק את שמה. בתגובה טען עו"ד גרוס כי התובעת פנתה לפאלוך ו"התלוננה על העסקה פוגענית, והיא טייחה את המקרה". אברהמי צידד בעמדת פאלוך.

עורך דינה של נתניהו, יוסי כהן, הגיש אתמול בקשה למחוק את נתניהו מכתב התביעה. זאת בניגוד לעמדות קודמות מצדה של נתניהו, לפיהן תביעה אישית נגדה תאפשר לה להתגונן בעצמה ולא באמצעות הפרקליטות, וכך להגביר את סיכוייה לנצח. בתביעת מני נפתלי וגיא אליהו התעקשה נתניהו להיות צד להליך, והגישה בקשה לבג"ץ לאפשר לה לערער בעצמה על פסק הדין.

בניגוד לתביעות הקודמות שעסקו במעון ראש הממשלה, נציגת הפרקליטות מגי קריטנשטיין הפרידה בין משרד ראש הממשלה לבין שרה נתניהו והבהירה כי עליה להיות צד להליך. "התביעה עוסקת בקומה השנייה, מעונם הפרטי של בני הזוג נתניהו. רק שרה נתניהו יודעת מה קורה שם ולכן עליה להיות צד להליך". בתגובה העיר לה בא כוחה של נתניהו, "אל תגידי את שמה. את לא מייצגת אותה".

בתביעה טוענת העובדת שהועסקה כ"שפחה" וכי במהלך עבודתה שרה נתניהו השפילה אותה, התעמרה בה ואף כמעט הכתה אותה. "התובעת סבלה מתנאי עבודה מחפירים, לא אנושיים, מסביבת עבודה עוינת, מאיימת ומשפילה שהדעת אינה מסוגלת להכיל ולסבול", נכתב בכתב התביעה. כמו כן, בכתב התביעה נכתב כי יאיר נתניהו "היה עורך לשפחות מסדרי ניקיון, עת היה מעביר את אחת מאצבעותיו במקום גבוה לאחר שטיפס אליו, מקום שאינו בהישג יד האדם הסביר. המסדר היה מלווה ביחס משפיל, תוך שהוא מתסיס את אמו להעניש את השפחות ובלשונו: 'יאמא, בואי תראי הן לא ניקו פה'".

מינוי השופט אברהמי

אברהמי מונה לנשיא בית הדין האזורי בירושלים בדצמבר 2015, והחליף בתפקיד את הנשיאה דיתה פרוז'ינין שפרשה לגמלאות. פרוז'ינין קיבלה את התביעות שהגישו נגד נתניהו שני עובדי המעון, מני נפתלי וגיא אליהו ופסקה להם פיצוי בגין העסקה פוגענית והפרת הבטחות שניתנו להם. אברהמי מכהן כשופט כבר 20 שנה בבתי הדין העבודה השונים ברחבי הארץ. הוא שימש סגנה של פרוז'ינין, אך היא לא תמכה במינויו למחליפה, אלא בשופט אילן סופר מבית הדין לעבודה בבאר שבע.

ועדת האיתור בראשות השופטת ורדה וירט ליבנה מבית הדין הארצי לעבודה, שבקרוב תמונה לנשיאת בית הדין הארצי, תמכה בבחירתו של אברהמי. זאת חרף הערה משמעתית שניתנה לו על ידי נשיא בית העליון אשר גרוניס שנתיים קודם לכן (2013), לאחר שהתברר כי אברהמי נותן לקלדנית שלו לנהל דיונים בתיקי ביטוח לאומי. מינוי נשיא אזורי הוא לא מינוי של הוועדה לבחירת שופטים אלא מינוי של נשיא בית הדין הארצי בהסכמת שרי המשפטים והכלכלה. כיוון שאריה דרעי פסל את עצמו ממינוי שופטים, השרים שמינו את אברהמי היו דוד אזולאי ואיילת שקד.

בתגובה נמסר ל"הארץ" מטעם הנהלת בתי המשפט: "מינוי השופט אייל אברהמי לתפקיד נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים התקיים לפי ההליך המקובל. המינוי אושר על ידי שרת המשפטים ושר הדתות (שסמכויות שר הכלכלה הועברו אליו). ההחלטה על המינוי התקבלה לאחר שהתקיימה ועדת איתור שבחנה את המועמדים. בפני הועדה עמדו כל החומרים הרלוונטיים למינוי. יודגש כי אותם חומרים עמדו בפני כל הגורמים, הבוחרים והממנים . יצוין כי ניסיונו רב השנים של השופט אייל אברהמי והיותו סגן הנשיאה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, הם מן השיקולים שהובילו למינויו כנשיא".
שרה נתניהו שירה רבן בית הדין לעבודה העובדת החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד