י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הצעות חוק: יצרני סיגריות יחויבו לפרסם את רכיביהן

ההצעות שהגישו הח"כים תמר זנדברג ויהודה גליק דורשות להחיל חובת דיווח שנתית על היצרנים לפרסם את הרכיבים במוצר, מידת רעילותם וההתמכרות שהם גורמים • מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "סיגריות מוגדרות כמוצר צריכה רגיל, ואין גורם ממשלתי שמפקח עליהן"

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



שלוש הצעות חוק של חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ) ויהודה גליק (ליכוד) שהונחו השבוע על שולחן הכנסת מבקשות לחייב את יצרני הסיגריות לדווח ולפרסם את רשימת המרכיבים במוצר. ההצעות הוגשו על סמך נייר עמדה של המיזם למיגור העישון, ובעקבות הפרסום ב–TheMarker על כך שלמרות הודאת משרד הבריאות כי קיימים 4,000–7,500 חומרים שונים בסיגריות, מהם 350 מסוכנים לאדם ו–70 מסרטנים — בישראל אין כל פיקוח על רכיבי הסיגריות, והיצרנים לא מחויבים לדווח על תכולתן.

לדברי שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "מוצרי הטבק מוגדרים כיום כמוצרי צריכה רגילים, ואין גורם ממשלתי שיש לו סמכות לפקח עליהם. תאגידי הטבק מנצלים זאת וממשיכים כל העת להחדיר לשוק הישראלי מוצרים חדשים, על חשבון בריאות הציבור. כל זאת, תוך שהם מאתגרים את ההגדרה של 'מוצרי טבק' בחקיקה הקיימת ומקשים עוד יותר על הממשלה לקדם רגולציה בתחום".

הצעת החוק של ח"כ גליק, קובעת כי למשרד הבריאות תינתן סמכות פיקוח על מוצרי טבק, וכן האפשרות להגדיר מהו מוצר טבק, על פי המרכיבים הרעילים והממכרים במוצר ומינונם. לפי ההצעה, תינתן לשר סמכות לתקן תקנות הנוגעות לפיקוח על תכולת מוצרי הטבק; כמו חובת דיווח על רכיבים של מוצרי טבק; הסדרת מנגנון בדיקות ופיקוח על מוצרי הטבק הנמכרים בארץ (בדיקת ההתאמה בין רשימת הרכיבים לבין המוצר בפועל); וכן פרסום רכיבים על גבי החפיסות ובאתר האינטרנט של משרד הבריאות.

על פי הצעת החוק של ח"כ זנדברג, על חברות הטבק תחול חובת דיווח שנתית לשר הבריאות, של כל הרכיבים המשמשים בייצורם של מוצרי הטבק או במוצרי טבק שייבאו לישראל, הכמות שלהם במוצר, ומידת הרעילות וההתמכרות שהם גורמים. המידע יפורסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות. בנוסף, הצעת החוק קובעת חובת פרסום של הרכיבים המרכיבים את מוצרי הטבק על גבי חפיסותיהם ואריזותיהם.

"פרסום המידע יכול להשפיע על הצרכן"

בדברי ההסבר להצעה של זנדברג נכתב כי "המודעות של הצרכן לחשיבות של מידע לגבי מוצרים עלתה מאוד בשנים האחרונות. הצרכנים כיום בודקים את הרכיבים של מוצרי המזון והתמרוקים שהם קונים. הנגישות למידע מאפשרת לצרכן לקבל בחירה מושכלת. למרות זאת, בכל הקשור למוצרי טבק, על אף המודעות הגבוהה לסכנה הטמונה בצריכתם, אין לצרכן את הזכות לדעת איזה חומרים הוא מכניס לגופו כאשר הוא מחליט לעשן. האפשרות כי המידע אודות הרכיבים השונים יפורסם יכולה להשפיע על הבחירות של הצרכנים להימנע מעישון ואף לפנות לגורמים העוסקים בגמילה מעישון".

1.2 מיליון ישראלים מעשנים יותר מ–7 מיליארד סיגריות בשנה. לפי הערכת משרד הבריאות, העישון אחראי למותם של כ–8,000 ישראלים מדי שנה, מהם 800 מעישון פסיבי. בעבר נעשו ניסיונות לחוקק חוקים שיחייבו את תעשיית הטבק לדווח ולפרסם את תכולת המרכיבים בסיגריות, כנהוג במדינות רבות בעולם, אך הם נכשלו.
סיגריות יהודה גליק משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד