י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חגיגת המבצעים ברשת: כל מה שצריך לדעת על החודש המשתלם בשנה

יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדיי, בלאק פריידי: נובמבר נהפך בשנים האחרונות לחגיגת קניות עולמית עם אירועי מכירות אינטרנטיים • מדריך TheMarker לקנייה נכונה

בלאק פריידיי. צילום: רויטרס
בלאק פריידיי. צילום: רויטרס



בשנים האחרונות נהפך נובמבר לחגיגת קניות עולמית. כמו תופעות רבות גם זו התחילה בארה"ב, בהובלת בלאק פריידיי (יום שישי השחור) שחל בכל שנה בסוף נובמבר. זהו יום מבצעים למחרת חג ההודיה, שפותח את עונת הקניות לקראת חג המולד - ובו נשברים שיאי המכירות הגדולים ביותר בארה"ב.

עם התפתחות הקניות באתרי אינטרנט, הצטרפו לחגיגה מדינות נוספות ברחבי העולם, ובהן גם ישראל. במקביל, נוספו ימי מבצעים בהם יום הרווקים הסיני והסייבר מאנדיי (Cyber,Monday). הישראלים אוהבים קניות באינטרנט, וגם בארץ נשברים בכל שנה שיאים בימים אלו.

כך למשל, על פי נתוני דואר ישראל, בנובמבר 2016 נרשם שיא של 6.5 מיליון חבילות שנמסרו בדואר, במשקל של כ-300 טונות. ב-2016 הוכתרה ישראל מובילת מדינות OECD בהזמנת חבילות מאתרים ביחס לגודל האוכלוסייה, כשעל פי דואר ישראל הוזמנו בארץ באותה שנה 52 מיליון חבילות מחו"ל.

על פי נתוני איביי (eBay), ישראל היא בין 15 המדינות המובילות בעולם בקניות מהאתר - במונחים אבסולוטיים ולא רק ביחס לאוכלוסייה - ועוקפת בכך מדינות גדולות ממנה בהרבה כמו שוודיה, יפן, רוסיה, ברזיל ועוד. גם באתר עלי אקספרס (AliExpress) מדווחים כי ישראל מדורגת בין עשר המדינות הפעילות ביותר, הרבה מעבר לגודלה היחסי של האוכלוסייה.

עם זאת, לצד הנתונים המרשימים, הקנייה באינטרנט בישראל מלווה עדיין בחסמים רבים ואינה מסתכמת בלחיצת כפתור. אפי דהן, מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה בחברת פייפאל (PayPal), מציין כי מחקרים שבוצעו עבור החברה העלו כי יותר ממחצית מקוני האונליין בארץ חיכו למוצר זמן רב יותר משהובטח בעת ביצוע ההזמנה; כ-30% ציינו שקיבלו מוצר שנראה שונה ממה שהוצג באתר; וקרוב ל-20% אמרו ששירות הלקוחות לא סייע להם בפתרון הבעיה.

מתי חלים אירועי הקניות הגדולים?

11 בנובמבר, יום הרווקים הסיני - הנחות באתרים סיניים.

23 בנובמבר, חג ההודיה (Thanksgiving) - הנחות בעיקר באתרים של רשתות קמעונאיות בארה"ב.

24 בנובמבר, בלאק פריידיי (Black Friday) - פתיחת עונת המכירות לקראת חג המולד עם הנחות ענק.

27 בנובמבר, סייבר מאנדיי (Cyber Monday) - המשך המבצעים של בלאק פריידי. אתרים גדולים שומרים מבצעים ייחודיים ליום זה, ולעיתים לשבוע כולו.

24 בדצמבר, סיילים של חג המולד - מבצעים לכבוד החג, לרוב מתחילים אפילו חודש לפני.

כיצד להימנע מהזמנת בגדים במידה שגויה?

במדינות שונות יש שיטות שונות לחישוב מידות בגדים, ויש הבדלים בין סקלת המידות בארה"ב, בבריטניה ובאירופה. באתרים סיניים מוזהרים הקונים כי עדיף שיסתכלו על ההיקפים ולא על המידה, מאחר שהמידה הסינית עלולה להיות קטנה יותר מזו המערבית.

כך לדוגמה, המידות בארה"ב נעות בטווח שבין 2 (אקסטרה סמול - XS) ל-12 (אקסטרה אקטסרה לארג' - XXL), בעוד המידות האירופאיות הן בטווח של 44-32, ובבריטניה המתבדלת גם כאן, בטווח של 18-6.

ההמלצה שלנו - מדדו את עצמכם מראש, אל תתעצלו. במהלך הקנייה, שימו לב לסוג הבד שעלול להשפיע על ההתאמה לגוף, וכן לתמונות שהעלו קונים אחרים.

איך מוצאים את הדיל המשתלם ביותר?

בסקר שערכה חברת פייפאל העידו 25% מהנשאלים כי לאחר שהזמינו מוצר גילו שאותו מוצר בדיוק קיים באתר אחר במחיר זול יותר. בכדי להימנע מעוגמת הנפש, ניתן להיעזר באתרים המשווים את מחיריהם של מוצרים שונים.

בחו"ל קיימים אתרים רבים לביצוע השוואות מחירים, המציעים חיפוש פשוט או חיפוש לפי שם המוצר, המותג או טווחי המחירים הרצויים. כמובן שבעת רכישה מחו"ל מאתרים שלא מבצעים משלוחים ישירים לארץ יש לקחת בחשבון את עלויות המשלוח מארה"ב ומאירופה. חברות שילוח ישראליות רבות מציעות שירות שכזה, לרוב במשלוח עד הבית.

בין האתרים המובילים אפשר למצוא את shopping.com, המאפשר גם חיפוש לפי חנות מסוימת ומציין בצורה נוחה את עלויות המשלוח. Nextag.com, מהוותיקים בתחום, מציע ממשק נוח ופשוט. הודות לפופולריות הגדולה של האתר, אפשר להסתמך על המלצות וחוות הדעת של גולשים רבים. PriceGrabber.com מחולק לקטגוריות בצורה נוחה, נגישה, ומפורטת מאוד. בכל קטגוריה יש אפשרות לסנן לפי מותג, טווח מחירים, גילאים, מידות, צבעים ועוד.

איך בודקים מדיניות החזרה של אתר?

לרוב בחנויות מקוונות גדולות קיימת מדיניות החזרה ברורה, שמצוינת במפורש תחת Returns. באתרי קניות גדולים שמאגדים מוכרים עצמאיים, כגון איביי ועלי אקספרס, ישנם סעיפי Buyers Protection, שאמורים להגן עליכם אם משהו משתבש והמוכר לא מסכים לזכות בגין טעות או פגם. עם זאת, הקפידו לקרוא גם את ההנחיות שמפרסם המוכר עצמו, שכן אלו יכולות לגבור או להשפיע על פירוש סעיפי ההגנה הכלליים - ואתם עלולים לאבד את הגנת האתר או להיות זכאים לזיכוי חלקי בלבד. אם תקנו באמצעות פייפל תוכלו להשתמש בשירות החינמי "יש דרך חזרה". שירות זה יכסה לכם את דמי משלוח ההחזרה, עד 120 שקל לבקשה ועד 12 החזרים בשנה.

איך להימנע מעיכובים בקבלת החבילה?

22% מהנשאלים בסקר פייפאל העידו כי הזמינו מוצר עבור אירוע מסוים, אך קיבלו אותו באיחור - כך שכבר לא היה בו צורך. למרות שיפור מסוים בשירותי הדואר עדיין יש עיכובים רבים, והצרכנים הישראלים כבר התרגלו לחכות חודש־חודשיים ואף יותר למשלוח מחו"ל.

בניסוי שערך TheMarker במארס 2017 התגלה כי החבילות שהגיעו לארץ בפרק הזמן הקצר ביותר היו מאתרי האופנה הבריטיים נקסט ואסוס - תוך 8 ימים בממוצע. לעומתן, לחבילות מעלי אקספרס לקח 30.6 יום בממוצע להגיע אל הלקוחות, מאמזון 31 יום בממוצע ומאיביי 35 יום בממוצע.

אם כן, הזמינו את החבילה לפחות חודש מראש, וקחו בחשבון עיכובים מיוחדים סביב עונות החגים והקניות.

כיצד להימנע מעלויות נוספות, כדוגמת מכס ומע"מ?

משלוח שערכו הכולל עד 75 דולר (כ-265 שקל, תלוי בשער הדולר) פטור לחלוטין ממיסי יבוא - מע"מ ומס קניה. אם אינכם בטוחים השתמשו במחשבון מס, שניתן למצוא באמצעות חיפוש פשוט בגוגל. לקונים דרך איביי יש מחשבון מס מובנה דרך האתר.

כיצד להימנע מקניית מוצר לא איכותי?

לפני הרכישה לימדו קצת על המוכר, איך הוא מדורג וכמה רכישות כבר בוצעו דרכו, וקראו המלצות וביקורות של גולשים אחרים.

טיפ אחרון לעונה

ליל כל הקדושים, האלווין (Halloween), הוא חג עממי בסוף אוקטובר שבו נוהגים הנוצרים להתחפש. מיד לאחר החג צונחים מחירי התחפושות בארה"ב. מי שרוצה להתכונן לפורים ולעשות זאת בזול, זה הזמן.

חמשת האתרים הפופולריים ביותר בקרב ישראלים

איביי (eBay): שוק עולמי מקוון שמאפשר מסחר מקומי ובינלאומי. המוכרים הם אנשים פרטיים ועסקים קטנים עד בינוניים, המציעים מיליוני פריטים ושירותים במגוון קטגוריות - אלקטורוניקה, גאדג'טים, ספורט, אופנה, קוסמטיקה, רהיטים ועוד.

עלי אקספרס (AliExpress): אתר הקניות המוביל בסין ואחד מאתרי הקניות הפופולריים בישראל ובעולם כולו. האתר שייך לקבוצת עליבּאבּא, חברת מסחר אלקטרוני סינית שבסיסה בהאנגג'ואו. האתר מציע מגוון רחב מאוד של קטגוריות מוצרים - מבגדים ונעליים, דרך מוצרי חשמל, גאדג'טים ומחשבים, ועד חלקי חילוף לרכב. כל המוצרים מיוצרים ומיובאים מסין.

אמזון (Amazon): מחלוצות המסחר באינטרנט. החלה את דרכה במכירת ספרים, אך בהמשך נוספו גם דיסקים, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים ועוד. כיום ניתן לקנות באתר מגוון רחב של מוצרים.

נקסט (next): רשת אופנה וכלי בית בריטית, בעלת חנויות רבות ברחבי בריטניה. הרשת מפעילה חנויות מקוונות פופולריות ברחבי העולם.

אסוס (asos): אתר אופנה בריטי פופולרי שמוכר בגדים, אקססוריז ונעליים לגברים ונשים ברחבי העולם.

אתרים מומלצים נוספים

iHerb: אתר מסחר אלקטרוני אמריקאי למוצרי טבע, ויטמינים ותוספי תזונה. המוצרים נמכרים במחירים אטרקטיביים ונמוכים מהמחירים בישראל, חלקם בעשרות אחוזים.

Etsy: אתר מסחר אלקטרוני אמריקאי מהמובילים בעולם, הממוקד בעבודות יד ופריטי אספנות. המוכרים הם אנשים פרטיים ועסקים קטנים.

דיל אקסטרים: אתר קניות סיני, שבסיסו בהונג קונג. אחד האתרים הגדולים והזולים בעולם בנישת מוצרי אלקטרוניקה וכלי עבודה.

strawberrynet: אתר קניות שבסיסו בהונג-קונג, המציע מבחר ענק של מוצרי טיפוח, קוסמטיקה ובישום של מותגים במחירים מוזלים. האתר מתורגם גם לעברית.
יום הרווקים הסיני סייבר מאנדיי בלאק פריידי קניות ברשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד