כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

אחד מכל ארבעה נהגים צעירים מודה: "לא מתכוון לנהוג לפי החוק"

סקר של הרשות לבטיחות בדרכים: כמעט מחצית מהנהגים מעריכים כי הסיכויים להיקלע לתאונה אם לא ינהגו לפי חוקי התנועה הוא נמוך עד קלוש, ורובם העריכו כי לא ייתפסו בעבירות נהיגה • כחמישית מהנהגים העידו כי הם נוהגים 20 קמ"ש מעל המותר בחוק באופן קבוע

אילוסטרציה. (pixabay)
אילוסטרציה. (pixabay) צילום: pixabay



קרוב לחמישית מהנהגים במגזר היהודי בישראל מעידים על עצמם שהם נוהגים במהירות של יותר מ–20 קמ"ש מעל המותר בחוק באופן קבוע. 11% מהנהגים מודים שהם לא נותנים זכות קדימה להולכי רגל, ושיעורים דומים של נהגים אומרים שהם קוראים הודעות בטלפון בזמן נהיגה, וכן מרבים לזרז את הרכב הנוסע לפניהם באמצעות הבהוב אורות או צפירה.

שיעורים נמוכים יותר מעידים על כך שהם חוצים קווי הפרדה רצופים (7%) ונוהגים תחת השפעת אלכוהול (4%). נתונים אלה עולים מסקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במסגרת מחקר למיפוי תרבות הנהיגה בישראל.

בסקר השתתפו 451 נהגים בני 18 ומעלה מהמגזר היהודי, ובהמשך ייערך סקר דומה במגזר הערבי. הסקר נועד לשמש גם כמדד השוואה להערכת מיזם שומרי הדרך — שמגייס אזרחים מתנדבים לתיעוד עבירות תנועה באמצעות אפליקציה בסמארטפון, שמעבירה את הדיווחים למרכז סינון ובקרה של הרשות, ומשם למשטרה. 74% מהנשאלים בסקר הביעו תמיכה ברעיון שאזרחים יסייעו בתיעוד ובדיווח על עבירות.

לצורך המחקר נשאלו הנהגים מהם הגורמים האחראים לדעתם לתאונות הדרכים. כמעט כל הנשאלים יחסו את התאונות להתנהגות מסוכנת של נהגים. מחציתם הטילו אחריות גם על רשויות המדינה. כחמישית מהמשתתפים בסקר יחסו את תאונות הדרכים לגורמים חיצוניים בלתי־נשלטים, והשיבו כי "אלוהים הוא זה שקובע אם יהיו או לא יהיו תאונות" או "תאונות דרכים קורות במקרה" — תשובות שבלטו בעיקר בקרב נהגים צעירים (עד גיל 24).

על מנת לבחון את תפישת הסכנה שבנהיגה עבריינית נשאלו הנסקרים מה הסיכוי שיהיו מעורבים בתאונת דרכים אם לא ינהגו כמעט תמיד בהתאם לחוק. "חלק לא מבוטל מהנהגים (15%) העריכו שיש להם סיכוי נמוך או נמוך מאוד להיות מעורבים בתאונת דרכים אם לא ינהגו לפי חוק, ופחות ממחצית (47%) העריכו שקיים סיכוי גבוה או גבוה מאוד", נכתב בדו"ח. ברשות סיכמו את הממצאים כך: "הסכנה למעורבות בתאונת דרכים אינה ברורה דיה לנהגים".

לפרסם תפיסות של נהגים עבריינים

עוד עולה מהסקר כי ההרתעה של משטרת התנועה אינה מורגשת בדרכים. רוב הנהגים העריכו שהם לא ייתפסו בעבירות נהיגה — וגם אם ייתפסו, רק אחד מארבעה מעריך שיש סיכוי סביר שייענש. בנוסף, אחד מכל שישה נהגים הצהיר שאינו מתכוון לנהוג תמיד לפי החוק. אצל הנהגים הצעירים התופעה חריפה יותר, בקרבם אחד מכל ארבעה אינו מתכוון לנהוג לפי החוק.

מממצאי הרשות ניכר פער גדול בין קבוצות הגיל בדיווח על ביצוע עבירות נהיגה: קרוב לשני שליש מהנהגים הצעירים (59%) דיווחו שהם ביצעו באופן קבוע עבירת נהיגה מסוג אחד לפחות, לעומת כשישית בלבד מהנהגים בני 65 ומעלה (16%). כמו כן נמצא פער מגדרי ניכר בדיווח. 42% מהגברים העידו שהם מבצעים עבירת נהיגה אחת לפחות לעתים קרובות, לעומת כשליש מהנשים (32%).

בעקבות הממצאים, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו כמה המלצות בתחומי החינוך והאכיפה. חלק מההמלצות טריוויאליות למדי — כמו "חינוך והסברה לחיזוק האחריות האישית לגרימת תאונות הדרכים וצמצום האמונה בגורמים חיצוניים לא נשלטים", או "הדגשת הקשר הסיבתי בין נהיגה בטוחה ובין מעורבות נמוכה בתאונות ולהפחתת הסיכוי להיפגע". ואולם המלצות אחרות הן יותר קונקרטיות ואופרטיביות, כמו "הכשרה לשיפור מיומנויות בעזרת הפעלת תוכניות ייעודיות לשיפור הנהיגה של נהגים צעירים בכלל ושל גברים צעירים בפרט, והרחבת היקף תוכניות להתנהגות ונהיגה זהירה בדרכים בקרב תלמידים לפני קבלת רישיון הנהיגה".

עוד ממליצים ברשות לחשוף ולפרסם ברבים מקרי תפיסה וענישה של נהגים עבריינים, במטרה לחזק את הקשר שבין נהיגה פרועה לבין הסיכוי להיתפס ולהיענש.
נהיגה דיבור בנהיגה נהיגה בשכרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד