י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הלוואת ענק לעיריית ירושלים לבניית 1,000 כיתות חדשות

בנק לאומי יעמוד בראש קבוצת מממנים שכוללת את דיסקונט, הבינלאומי, הראל ומנורה, שתלווה מיליארד שקל לעיריית ירושלים • ההלוואה תינתן ל-15 שנה ותישא תשואת אג"ח ממשלתיות בתוספת של כ-2% • בירושלים קיים מחסור של יותר מ-4,000 כיתות לימוד

צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90



קונסורציום מממנים בראשות בנק לאומי יעמיד לעיריית ירושלים אשראי של מיליארד שקל לבנייה של 1,000 כיתות לימוד חדשות בעיר. חלקו של בנק לאומי בהלוואה יהיה כ–340 מיליון שקל, של דיסקונט כ–200 מיליון שקל, של הבינלאומי כ–100 מיליון שקל ושל כל אחת מחברות הביטוח הראל ומנורה מבטחים כ–180 מיליון שקל.

בירושלים קיים מחסור של יותר מ–4,000 כיתות, שאמורות לשמש כ–100 אלף תלמידים. בניית הכיתות תחסוך באופן מדורג לעירייה כ–140 מיליון שקל שהיא משקיעה מדי שנה מתקציבה השוטף בשכירת מבנים זמניים לא תקניים, ובהכשרתם לכיתות לימוד.

עיריית ירושלים היא לקוחה ותיקה של לאומי. החטיבה העסקית־מסחרית של הבנק, המנוהלת על ידי קובי הבר, תהנה בתור מובילת הקונסורציום מעמלת מארגן, עמלת עסקה ועמלת ניהול שנתית. כנגד ההלוואה שיעבדה עיריית ירושלים לטובת המממנים את כל מקורות הכנסתה.

מימון מוניציפלי על ידי בנקים וגופים מוסדיים צובר תאוצה בשנים האחרונות. עיריות כמו תל אביב ורעננה ביצעו גיוסי אג"ח בשוק ההון או נטלו הלוואות פרטיות מגופים מוסדיים או בנקים. עם זאת, זוהי הפעם הראשונה שבה סינדיקט המממנים מורכב מהבנקים ומהגופים המוסדיים יחד.

העסקה בין הצדדים הושלמה לפני כשבועיים, לאחר ששר הפנים, אריה דרעי, חתם על ההיתרים הנדרשים לצורך מתן ההלוואה ותחילת ההקמה של הכיתות.

עיריית ירושלים תוכל לבצע משיכות של מסגרת המימון שהוענקה לה במשך שלוש שנים ממועד החתימה על ההסכם, בהתאם לקצב ההתקדמות של הקמת הכיתות.

כל הלוואה מתוך המסגרת תועמד לתקופה של 15 שנה ממועד המשיכה, והריבית שתישא ההלוואה מוערכת בשיעור שנתי של תשואת אג"ח ממשלתיות (בהתאם לסוג ההצמדה), שהתקופה לפדיון שלה זהה לתקופה ממוצעת של ההלוואה, בתוספת מרווח של עד 2.05%.

מימון של רשויות מוניציפליות דורש ריתוק של 50% מההון לעומת מתן אשראי עסקי רגיל, והוא מתאים לפרופיל הסיכון של לאומי — שאמנם כבר פתר את בעיות ההון שעמן התמודד בשנים האחרונות, אך ממעט לממן עסקות רכישת אמצעי שליטה, שהן בעלות פרופיל סיכון גבוה יותר.

במרבית המקרים, לאומי מעניק אשראי עסקי לחברות תזרימיות או לפרויקטים בתחומי התחבורה, התשתיות וכדומה, הנהנים מתזרים הכנסות קבוע לאורך תקופה ארוכה, ובסיכון נמוך יחסית.

עיריית ירושלים יוצגה בעסקה על ידי עורכי הדין דנה יגור, הודיה שניידר ודיויד דיידק ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. את המממנים בעסקה ייצגו עורכי הדין יריב שלום, אסף אילוז ויוני שטיימנץ ממשרד ליפא מאיר ושות'.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, ציין במועד החתימה על העסקה, בשבוע שעבר: "מאחר שהמדינה לא תקצבה את הכיתות הנדרשות, נדרשנו לתקן כשל זה".

הבר אמר: "זוהי מטרה ראויה, והעסקה יצירתית ובהיקף גדול".
עיריית ירושלים ניר ברקת כיתות לימוד אריה דרעי הלוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד