כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחקר מוכיח: שימוש באביזרי מדיה תוך כדי רכיבה מעלה את הסיכון לתאונה

ארגון SWOV מזהיר: שימוש בטלפון נייד בזמן הליכה או רכיבה על אופניים מעלה את שיעור התאונות. על פי מחקר הולנדי, ב-3%-4% מתאונות האופניים עם נפגעים, הרוכב השתמש בטלפון נייד

מחקר מוכיח: שימוש באביזרי מדיה תוך כדי רכיבה מעלה את הסיכון לתאונה

אנשים רבים משתמשים באביזרי תקשורת או טלפונים ניידים כשהם רוכבים או הולכים, אולם מחקרים מראים שהשימוש באביזרים אלו מעלה את שיעור התאונות, כיוון שהולכי רגל ורוכבים לא מפצים על הסחת הדעת שנגרמת ממכשירים אלה, כך נקבע בניר עמדה של ארגון SWOV (המכון ההולנדי לחקר הבטיחות בדרכים), שאת ממצאיו מביאה עמותת אור ירוק.

מנתוני הלמ"ס בהולנד לשנת 2005 מדווחים על נגני mp3 בקרב 30% מכלל משקי הבית (אין נתונים מעודכנים יותר). שיעור הצעירים המחזיקים באביזרים דיגיטאליים גבוה יותר. בשנת 2006 היה מדובר על 78% מקרב בני 15-24 שהיו בעלי נגני מוזיקה. ליותר אנשים בהולנד יש טלפון נייד.

עפ"י מחקר אירופי מיוני 2009, 64% מהאנשים בהולנד מחזיקים טלפון נייד באופן קבוע, ל-3% מהאנשים בהולנד אין טלפון נייד ול-5% יש שני טלפונים ניידים. 3/4 מתוך בני 8-18 היו בעלי טלפון נייד בשנת 2009. מתוך בני ה-8 מדובר על כרבע, מתוך בני ה-10 מדובר על כמחצית ומתוך בני ה-12 מדובר על 90%. כמעט לכל בני ה-13 ומעלה יש טלפון נייד.

מחקר אינטרנטי בקרב 2,500 רוכבי אופניים בהולנד (2010) מראה כי 17% מכל הרוכבים משתמשים באביזר כמעט בכל פעם שהם רוכבים, בעיקר לשם האזנה למוסיקה. 3/4 מקרב בני 12-17 דיווחו שהם שומעים מוזיקה ו-3/4 גם משתמשים בטלפון הנייד בזמן הרכיבה. מקרב בני ה-50 ומעלה, הפרופורציות הן שמינית ושליש ובהתאמה. כלומר, השימוש באביזרי מדיה שכיח הרבה יותר בקרב צעירים.

בסקר שנערך בהולנד נשאלו רוכבים לגבי הסיבה החשובה ביותר להאזנה למוסיקה ולשימוש בטלפון בזמן הרכיבה. הסיבה החשובה ביותר שנתנו הרוכבים להאזנה למוסיקה הייתה 'כי זה מהנה'. זה נכון לגבי כל קטגוריות הגיל. שעמום הופיע כסיבה השנייה בחשיבותה וצוין יותר על ידי צעירים (30%) מאשר ע"י מבוגרים יותר. 12% מהרוכבים בכל קבוצות הגיל ציינו כי 'הרגל' הוא הסיבה החשובה ביותר.

השימוש במכשירי מדיה בזמן השתתפות בתנועה יכול להסיח את דעתו של משתמש הדרך וכתוצאה מכך להשפיע על בטיחותו. זה נכון לגבי כל סוגי משתמשי הדרך: הולכי רגל, רוכבים, נהגים ואחרים. אולם, עפ"י חוקרים, האפקטים יהיו גדולים יותר עבור (נהגים) צעירים, כיוון שהם נוטים לבחון ולבדוק את טכנולוגיות המידע-בידור תוך כדי הנהיגה, לעתים קרובות יותר מאשר נהגים מבוגרים יותר.

מספר מחקרים מראים שהתנהגות הולכי הרגל הופכת להיות מסוכנת יותר כאשר הם משתמשים באביזרי מדיה, בעיקר טלפונים ניידים, בעת חציית כביש. ב-2007 חוקרים מאוסטרליה מצאו הבדל בין גברים לנשים: נשים המשתמשות בטלפון נייד בזמן החצייה שמות פחות לב לתנועה מאשר גברים. על פי החוקרים, ההסבר עשוי להיות שנשים מעורבות יותר בשיחת הטלפון מאשר גברים.

בניסוי שנערך ב-2010 בדקו החוקרים את האפקטים של השימוש בטלפון נייד על ההתנהגות בזמן הרכיבה. נמצא כי בממוצע, רוכבים העושים שימוש בנייד נוסעים לאט יותר, מדווחים על מאמץ מנטאלי גדול יותר ומסתכנים יותר. בזמן שליחת הודעת טקסט, הרוכבים רכבו באמצע הנתיב לעתים קרובות יותר. לכתיבת הודעת טקסט נמצאה ההשפעה הגדולה ביותר על הרכיבה והיא נתפסת כמסוכנת ביותר גם במהירויות מאד נמוכות. שני מחקרים הולנדים מצאו לאחרונה שב-3%-4% מתאונות האופניים עם נפגעים, הרוכב השתמש בטלפון נייד וזה עשוי היה לשחק תפקיד בהתרחשות התאונה.

סקר שנערך בין רוכבי אופניים הראה, שהשימוש בטלפון נייד בזמן הרכיבה (דיווח עצמי), קשור לדיווח על מעורבות בתאונות אופניים. הסיכון (מדיווח עצמי) לתאונה עבור רוכבים שציינו שהם מבצעים שיחות ועונים לשיחות בכל פעם שהם רוכבים על אופניהם, גדול בפקטור של 1.4 בהשוואה לרוכבים שאף פעם לא משתמשים באביזרים בזמן הרכיבה. לשם המחשה, סיכון זה דומה לגידול בסיכון לתאונה בקרב נהגים עם ריכוז אלכוהול של 0.5 גרם לליטר.

למען הבטיחות, מומלץ לאסור את השימוש באביזרי מדיה ע"י רוכבי אופניים והולכי רגל. יש מספר אופציות לעשות זאת: חינוך והסברה יכולים לתרום למודעות משתמשי הדרך שהשימוש באביזרי מדיה מגביר את הסיכון שלהם בכבישים; אופציה אחרת היא איסור חוקי על השימוש (הידני) בטלפונים ניידים בזמן הרכיבה. חוק כזה קיים בגרמניה. במספר מדינות מתוכננים חוקים כאלה, כמו במספר מקומות בארה"ב – קליפורניה והעיר אן ארבור. נכון לעכשיו הולנד לא תכננה הכנסת אמצעים חוקיים בנושא זה. אולם, בהולנד, כמו גם במרבית המדינות האחרות, יש חוק כללי האוסר התנהגות מסוכנת על כל משתמשי הדרך, אשר העובר עליו צפוי לקנס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד