ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

איפה מסתתר פרעה? לא רק לחובבי ארכיאולוגיה

ספרו של לייבל רוזניק - "התנ"ך מן השטח" מציג התאמה בין מימצאי הארכיאולוגיה ליציאת מצריים ולכרונולוגיה של התורה • והוא מצליח לעשות זאת בצורה מרתקת ומרהיבה

איפה מסתתר פרעה? לא רק לחובבי ארכיאולוגיה
בחדרי חרדים



לפני כעשור, הקדיש עיתון 'הארץ' מוסף שלם לשאלת הקשר בין התנ"ך לארכיאולוגיה. הכותרת שנשא המוסף אמר הרבה על מגמתו: "אין מימצאים בשטח".

באותו הזמן שלטה בארכיאולוגיה המקראית הגישה של החוקרים התל-אביביים ישראל פינקלשטיין וזאב הרצוג שהכותרת די שיקפה את גישתם.

מאז הרבה מים עברו בנילוס, וגילויים לא מעטים נחשפו שמוטטו את הגישה התל-אביבית שכונתה ה'גישה המינימליסטית'.

בלי להכנס לפרטים מורכבים מידי, גילויים מעודכנים מוטטו את גישתם. היום, שורה של גילויים, ביניהם, חורבת קייפא, המזבח בהר עיבל, חשיפת העי ועוד מצביעים על התאמה בין השטח - לבין האמור בתנ"ך.

לייבל רוזניק, רב וחוקר חובב, ידוע בארה"ב כמי שעוסק בזיקה שבין ארכיאולוגיה לתורה. עתה הוא מציג את ספרו 'התנ"ך מן השטח' גם לפני ציבור קוראי העברית.

מדובר בספר מרתק המכיל שפע מעניין של מידע וסקירה היסטורית וארכיאולוגית המקיפה את ימי האבות וימי יציאת מצריים.
.
בעצם ברור שהתנ"ך אינו נזקק לראיות. אמיתות התנ"ך מתבסס על המסורת העובר מדור לדור אך עם זאת העיון הארכיאולוגי לא רק מחזק את האמור בו אלא מאפשר לפרש ולהבין אותו טוב יותר.

כך למשל, באמצעות בחינת מבנה גופו של פרעה אמנחותפ הרביעי הידוע יותר כפרעה אחנתון, ניתן להבין היטב את דברי המדרש על פרעה, שהוא אמה וזקנו אמה.

באמצעות פענוח פפירוס איפוובר ניתן להבין יותר טוב מה הייתה פשרה של מכת צפרדע, שלא רק הייתה לדברי הרב, מכת צפרדעים מקרקרים כי אם גם, מכת תנינים.

הספר מקיף תקופה ארוכה בת מאות שנים בצורה מרתקת ופופלרית ואין ספק שעשוי לתרום לא רק למי שחובב ארכיאולוגיה אלא גם למי שמבקש להעמיק בהבנת המאורעות האמורות בתורה.

חבל אבל, שגילויים חדשים ומעודכנים נעדרים מהספר, שכן הוא אינו אלא תרגום של ספר באנגלית שנכתב לפני זמן רב.

קורא הספר אין לו אלא לצפות לכרך הבא של הספר שכפי נרמז בהקדמה, עומד גם הוא לצאת לאור בקרוב.






התנ"ך מן השטח • הרב לייבל רזניק • הוצאת ראובן מס

*
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד