כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

גם אצלנו חדרה 'תרבות הקומיקס' העלובה • מיוחד

אלי שרף מתנבא על הרב שהורה להכשיר את הכלים שבושל בהם בשר של 'בית יוסף' • ממליץ על שלושה ספרים • מרחם על הורי עמנואל • ומחווה דעתו על מעצר הגר"י יוסף

קומיקס
קומיקס



אובליסק

הסוציולוג, פרופסור ע.א. ידידי.

אתה תוהה, עם סיומו של שבוע הספר העברי, האם 'תרבות הקומיקס' שפשתה בשנים האחרונות בספרות המתבגר החילוני מצאה את מקומה גם אצלנו החרדים, והאם גם הילד, הנער החרדי, עסוק רובו ככולו בקריאת מותחנים פלקטיים, טעונים בתמונות גרוטסקיות, אשר הנרטיב העלוב שבו נטול רבדים ספרותיים מעמיקים יותר.

ובכן אספר לך פרופ' יקר, כי אכן הגיע טרנד רדוד זה גם למחוזותינו וילדים רבים לא מוכנים לשבת אל מול ספר קריאה שהטקסט שבו עולה על 45% משטחו הגלובלי של הספר ושאין בו קוסם שנבלע בקירות תחנות רכבת ומרחף כל העת על מטאטא.

קשה לתפוס איך רק לפני חמש עשרה או עשרים שנה, עת היינו ילדים בעצמנו, לא ניתן היה למצא ולו ספר חרדי אחד המכונה 'קומיקס'. חלק ניכר מהסופרים החרדיים שמסוגלים היו, אך לפני זמן לא רב, לייצר כותרים עם טכניקות ספרותיות מרהיבות, מהורהרות, ומעוררות מחשבה, בחרו לאמץ ז'אנר בו מככבים גיבורי תרבות כמו אסטריקס, וטין טין, שבתרגום חרדי הופכים ל'יענקי' 'זאבי' ו'דודי' שנלחמים בגויים ובחילונים, ובפסוק נונשלנטי אחד הם מעיפים אותם אל מעבר לחלון הקומיקס.

בהזדמנות זו, אציין בפניך ידיד שנשבה יקר, שלשה 'ספרים חרדיים', משנות ילדותי הלא רחוקות, שבעיני מחזיקים שלל אלמנטים ספרותיים מרהיבים ובלתי מוכרים עדיין בסוגה הכללית, ושאינם נופלים ברמתם, ובטיבם, מספרים שחוברו על ידי 'סופרי לאום' מוערכים כמו דבורה עומר ודורית אורגד.

הספרים הם: "האוצר הספרדי" של הסופר מאיר ברעם, שמו הספרותי של רב ותלמיד חכם בשם שלום וולך. ספר זה המספר את סיפורו של נער הנע על קו הגבול השבריר שבין הולנד וספרד של תקופת האינקוויזיציה הוא חלק מסדרה בת שמונה ספרים הסובבים סביב ציר ההיסטוריה היהודית החל ממלחמת החשמונאים במאה השניה שלפנה"ס ועד למסעות הצלב במאה ה- 11. הוצאת תבונה.

"הנועזים בעלטה" של הסופר שמואל ארגמן [רוט], תיאור תיעודי מכמיר לב המתאר את חייהם, ואת חיי משפחתם של שני צעירים בגטו ורשה בתקופת מלחמת העולם השניה על רקע המרד המפורסם. הוצאת זרקור.

"שלש הבטחות" של הסופר האמריקני אבנר גולד [תרגמה: יעל שפירא]. גיבורי הספר והסדרה כולה [בת תשעה חלקים] הם ר' שלמהלי פוליצ'בר ובני עיירתו פוליצ'ב, כמר לשעבר ובן אובד לרב קהלה בדרום פולין על רקע פרעות ת"ח ות"ט ועלייתו של משיח השקר שבתי צבי [המאה ה 17 עד המאה ה 19]. הוצאת יחדיו.

הספרים ככלל מיועדים לילדים, אך גם אתה, איש לא צעיר ומלומד, חובב היסטוריה וספרות יפה, תפיק מהם קרוב לוודאי, סיפוק ותועלת.

אמביוולנטיות

כמו כולם קיבלתי גם אני לתיבת הדואר הפרטית שלי את 'עלון קידוש ה'' הקורא לחרדי הפרטי להירתם ולתרום לטובת בית הספר בעמנואל שעומד בפני 'מצב חמור מאד מאד', ושללא התקצוב שנשלל ממנו 'אין במה להתקיים – מאחר שתפעולו עומד על סכום של כמיליון שקלים בשנה'.

אלא שלהבדיל מידידי הפובליציסטים החדים במדיות התקשורת השונות שתקפו, בזו, ולעגו לבקשת הצדקה, אני חש שרגשותי לאותם הורים מרוששים - לגמרי אמביוולנטיים.

שכן, דווקא לעלובים אלו, שמעולם לא התכוונו להפלות באמת את אחיהם הספרדים [להבדיל מהישיבות והסמינרים ה'רגילים'] התגלתה האמת הקשה במלא חריפותה: אין כל גוף, ולו יהיה החרדי והמיליטנטי ביותר, המסוגל לנתק את עצמו ממוסדותיה של מדינת ישראל.

אין לכל תנועה - כאן במדינת ישראל החילונית - זכות קיום ללא התמיכה היומיומית של משרדי הממשלה השונים. ניתן לבא ולטעון כמובן, בפראפראזה לדברי חז"ל, כי 'כל מה שעשה משרד החינוך לא עשה אלא לכבודו', ועם זאת לא ניתן להתעלם מהנתונים הברורים והחדים הללו המבהירים כי מוסדות הממשלה הציונית הם אלו שמסייעים, מיטיבים, ובעצם מקיימים את פעילותו של עולם החינוך החרדי.

רק שהקונספציה השפויה והכל כך מתבקשת הזו, לא תהיה לעולם, נחלתם של הגורמים הרלוונטיים בציבוריות החרדית, שכן האם ניתן יהיה להניח כי הלקח נלמד ולאחר שנה דידקטית זו 'ילמד' המנהל החרדי – ליטאי, כי העלמת עין, וזלזול בחוקי המדינה לא משתלמים? כמובן שלא.

מנהלי הישיבות והסמינרים הגדולים ימשיכו בפשעיהם החברתיים מחד ובזיזת קופת המדינה מאידך, ורק החסידים החלכאים ועלובי הנפש ממעברת עמנואל ימשיכו להתדפק על פתחי העסקנים הליטאיים שבתמורה יבטיחו להם הפגנות כבירות ומעמדי קידוש ה' מונומנטליים.

נבואה

א.ג ידידי, אתה מתגורר באחת מהערים החרדיות החדשות, ואתה מספר כי אחד המוצי"ם הנחשבים והמוכרים בעיר, השייך למגזר הליטאי, פסק לגיסך כי את הכלים שאותם השאיל לשכנו הספרדי ושבהם בושל בשר בהכשר 'בד"ץ בית יוסף" יש להגעיל ולהכשיר כשאר כלים שנטרפו.

ובכן מה אומר לך ידידי, כי אותו רב טועה ומטעה, צובר לעצמו כח בעיני זולתו התמים הירא ממנו והמכבד אותו, ואת ההלכה הפך לקרדום לחפור בה את נטיותיו הפונדמנטליסטיות?

אגלה לך רק זאת, כי זה לא מכבר, נודע לי בחשאי, בדרכים לא דרכים, כי רבנים כגון אלו, מעכבים בגופם ממש את הגאולה, ומייצרים רוגז ותסכול מיותר אצל המשיח, ה' ישמרנו ויגן עלינו מפניהם.

קורלציה

הרב יעקב יוסף נעצר בשבוע שעבר לחקירה, וכבר יש הרואים באקט זה פעולת תגמול רוחנית על חלקו בפרשת עמנואל, אז התיר כזכור, את הפניה לבית המשפט החילוני.

פרשנות רליגיוזית זו מרשימה בקורלציה שלה ועושה רושם כללי של משוואה תקפה. זאת אם נתעלם כמובן מהעובדה הפשוטה כי את הרב יעקב יוסף החליטה המשטרה לשחרר לביתו כעבור חצי שעה בה לא ענה לשאלות החוקרים ואת אותם הורים שלא צייתו לפסקיו בחר בג"ץ להשליך לכלא למשך שבועיים תמימים ולמנוע לחלוטין את תקצובו הממשלתי של בית הספר בו לומדות בנותיהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד