י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ומי תומך במחאת התל-אביבים? ישראל אייכלר

במרכז תל-אביב הקימו סטודנטים מאהל מחאה נגד מצוקת הדיור • אייכלר מברך: "לחרדים לא התייחסו - לנסיכי המרכז יתייחסו" • שרי רוט על מחאת הדיור שמטלטלת את הכנסת

שותפות מפתיעה. מאהל המחאה התל-אביבי
שותפות מפתיעה. מאהל המחאה התל-אביבי



מחר (ב) בבוקר התכוון יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, לכנס את הוועדה שבראשותו לדיון בנושא העומד בראש הכותרות בשבוע האחרון: מצוקת הדיור.

אל הדיון הזמין גפני לא פחות ולא יותר מאשר את שני השרים הכרוכים בנושא: גם את שר האוצר, יובל שטייניץ, וגם את שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. מי שמכיר את גפני יודע שהשניים היו 'זוכים' לטעום משבט לשונו, וכי הדיון היה הופך לאחד מהמרתקים שידעו וועדות הכנסת מאז ומעולם.

ח"כ מירי רגב, מ'הליכוד', כבר מיהרה לברך על הדיון, שטוב שהוא נערך "לפני שכל הארץ תתכסה בערי אוהלים". בנושא הזה של הדיור רגב, כידוע, אינה מהססת להילחם אף במפלגתה שלה.

אלא שאז החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעשות מעשה ולכנס את השרים לדיון באותו נושא, ובמקרה גם באותה השעה. "שרים לא יוכלו להשתתף בשל דיון שיש להם עם ראש הממשלה", מיהר גפני להודיע על ביטול הדיון. יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן מיהר לתפוס את הכפפה שנזרקה והודיע כי יערוך דיון חלופי מחר בצהרים. אלא שאצל שאמה ייערך דיון 'עם פקידים' בלבד, השרים עצמם ייאותו כנראה להגיע לדיון חלופי אותו יקבע גפני לאחד מהימים הקרובים. אם נתניהו לא יזדקק לשני השרים בדיוק באותן שעות...

ברקע גל מחאה שמתרכז ברח' רוטשילד בתל אביב, שם הקימו מפגינים אוהלי מחאה. בהסתדרות הסטודנטים הודיעו שיקימו אוהלים דומים גם בבאר שבע, במכללת רופין, ובהמשך השבוע גם במכללת בית ברל ובקריית שמונה.

הח"כים הגיבורים בתל-אביב

המחאה, צבעונית ומתוקשרת. צעירים הישנים בשקי שינה, כ-40 אוהלים, מכוניות החולפות וצופרות לאות תמיכה, משפחות עם ילדים ההולכות ומצטרפות לשוכני המאהלים.

נתניהו, בתגובה, פתח הבוקר את ישיבת הממשלה בהודעה לפיה "הממשלה עושה דברים לתיקון הנגע שרודף אותנו שנים רבות", אמר ראש הממשלה. "אנחנו מדינה קטנה, יש ביקוש רב ואין מספיק דירות כי יש שתי ביורוקרטיות מטורפות. לוקח המון זמן לתכנן ולשווק דירות, אנחנו תוקפים את שני הדברים האלה".

הוא קרא למפגינים לבוא לכנסת ולעזור לו להעביר מחר את הרפורמה ההיסטורית של מנהל מקרקעי ישראל, "שרק בעזרתה נוכל לשווק דירות".

ומה בקשר לשאר הפוליטיקאים? האם נראה בימים הקרובים עליה לרגל שלהם אל המאהל? ובכן, מתברר שצריך לא מעט אומץ לב כדי להגיע למקום. רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הציץ ונפגע. הוא ניסה לומר כמה מילים, אבל לא הצליח לגמור ולו אף משפט אחד. לבסוף, אחרי שאחד המפגינים שפך עליו בירה, נמלט מהמקום.

גם ח"כ מירי רגב, שהעזה להגיע, זכתה לקריאות גנאי כשניסתה לספר על החוק שלה להגבלת שכר הדירה. היא חברת קואליציה, לכן היא אשמה יחד עם מפלגתה, הייתה רוח הדברים. רגב, בתגובה, 'שחררה לשון', קראה לעבר אחד מהמשתתפים 'סתום' ואמרה שהמפגינים מייצגים את השמאל הקיצוני.

"מדובר בקבוצה של מיעוט סהרורי שלקחה טרמפ על המחאה הזאת. הם בחרו לעשות רעש, במקום להתעסק במהות, במחאה שהיא כל כך צודקת", אמרה רגב, שזכתה מהמפגינים לכינוי "פשיסטית" ולמטר של מים שנשפכו לכיוונה.

המארגנים עמדו על כך שהמאבק שלהם אינו פוליטי אלא חברתי, אך יתקשו מן הסתם להסביר את העובדה שדוווקא ניצן הורוביץ ממרץ, דוב חנין מחד"ש ויצחק הרצוג מהעבודה זכו ליחס אוהד.

"אלה ההומלסים החדשים של ביבי ושטייניץ", קרא הורוביץ, "צעירים משכילים שעובדים בעבודות מבוקשות ומרוויחים משכורות סבירות, אבל אין להם שום סיכוי להגיע לדירה. המאבק הזה בעיניי הוא אחד המאבקים הכי נכונים וצודקים שיש עכשיו בארץ. יש שורה של פתרונות למשבר, אבל ראש הממשלה חוסם את כולם".

"הממשלה מובילה אתכם לגטאות של עוני", אמר ח"כ הרצוג. "אנשים רוצים לא רק לאכול קוטג' אלא גם לבנות קוטג'. מותר לזוגות צעירים בישראל להגשים את החלום. לצערי, הממשלה מתעסקת כל היום בחוקים מטופשים להגבלת חופש הביטוי ופגיעה בדמוקרטיה במקום לטפל בבעיות האמיתיות שמפריעות לצעירים בישראל".

"כשבני ה'מלוכה' התל אביבית זועקים בככרות"

רוח גבית מקבלים יושבי המאהלים מכיוון בלתי צפוי: "היהדות החרדית זועקת זה שנים על מצוקת הדיור ושותפיה לקואליציה אטומים לזעקת ההורים והילדים. אולי עכשיו כשפעילי השמאל בת"א מוציא את הצעירים לרחובות ת"א, הממשלה תיאלץ לפעול מעבר לצעדים מרוחקים בגליל ובנגב", אומר ח"כ ישראל אייכלר, יו"ר סיעת יהדות התורה.

לדעתו, הגישה הזאת מזכירה את המשל שבמדרש על בת הכפר שנפל כדה אל הבור ואיש לא שעה לזעקתה. רק לאחר שנפל כד הזהב של בת המלך, באו כולם למשות את הכדים מן המים.

"רבבות זוגות צעירים שאין להם קורת גג לא הניעו את גלגלי הממשלה לפתרון המצוקה. עכשיו שבני ה'מלוכה' התל אביבית זועקים בככרות, כולם מזדעקים לדגל מצוקת הדיור", הוא מוסיף.

כך או כך, בימים הקרובים תצטרך הממשלה, והעומד בראשה, למצוא תשובות טובות לאוהלי המחאה, שאם לא כן הם יצוצו בכל ערי הארץ כפטריות אחר הגשם. מחאת הקוטג' עוד עשויה להפוך לבדיחה לעומת מחאת הקוטג' האמיתי: ארבע קירות ובית.

בין לבין, כל ח"כ או שר מהקואליציה המתנדב לגשת את אוהל המחאה ולשאת שם דברים, יזכה אוטומטית בצל"ש שלנו, כמו גם, כנראה, בטיפות בירה או לפחות במטר של מים.

חברי הכנסת גפני ואיכלר, השרים אטיאס ושטייניץ, אם יש לכם חליפה שלא ממש חשובה לכם כבר, אנא מכם סורו לאוהלי תל-אביב, ספגו ממטרים ושובו כגיבורים אל הכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד