ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בית כנסת עתיק התגלה בחפירות בוילנא • גלריה

ארון קודש של בית הכנסת בוילנא, מראשית סוף המאה ה-16, נחשף לאחרונה בחפירות בעיר • ראש הממשלה הגיע במיוחד לבקר באתר החפירות: "זהו סמל עוצמתי ליהודים"

החפירות, השבוע. צילום: Lubavitch.com
החפירות, השבוע. צילום: Lubavitch.com

ארון קודש של בית הכנסת הגדול בעיר וילנה, ליטא מראשית סוף המאה ה-16 נחשף לאחרונה בחפירות בעיר. ביום שישי האחרון ראש ממשלת ליטא מר אנדרויס קובילוס ביקר באתר החפירות בכדי לצפות מקרוב בממצאים שנחשפו, יחד עם 25 תלמידים יהודים מבית הספר המקומי 'בית מנחם' ושליח חב"ד לעיר, הרב שלום בער קרינסקי.

"זה חשוב מאוד עבורנו להחזיר חזרה אתם כל אותם חלקים אותנטים של ההיסטוריה הליטאית ובכללם את ההיסטוריה של הקהילה היהודית", אמר ראש הממשלה בראיון טלפוני לאתר ליוובאוויטש.קום של חב"ד, עם תום הביקור באתר. "הממצאים עד עתה חשובים לא רק לליטא, אלא עבור הקהילה היהודית העולמית כולה. זהו סמל רב עוצמה של מורשת יהודית שנכחדה כולה, כאשר מציאה שכזו הינו סמל עוצמתי לעתיד של העם היהודי".

בחפירות אף נחשף חלק מהרצפה המקורית, כמו כן החלק העליון של אחד מעמודי התווך שסבבו את בימת הקריאה של בית הכנסת הגדול והמפואר של יהדות וילנה שהיה ידוע בזמנו בשם "ירושלים של ליטא".

"זוהי תגלית מרגשת מאוד עבורנו המאפשרת גשר אל העבר האותנטי שלנו", אומר מר עמנואל זינגריס, חבר פרלמנט יהודי, יו"ר ועדת החוץ ונשיא פרוייקט שיקום הרובע היהודי של העיר העתיקה בוילנה. "עכשיו יש לנו את המקום המדויק של החלק הקדוש בו היה ממוקם בית הכנסת".

חלק מבית הכנסת נהרס במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר בין השנים 1955-1957 השלטונות הסובייטים הרסו אותו כליל. הממצאים שנחשפו לאחרונה הינם בין הראשונים שנחשפו לאחר מאמצים רבים של של חשיפה ושיחזור בית הכנסת שהחלה לפני חודשים מספר תחת פיקוחו של הארכיאולוג זינואנס באובוניס.

הריסות בית הכנסת ממוקמות מתחת לבנייני מגורים שנבנו ע"י הקומוניסטים, כולל מבנה גדול שמשמש היום כגן ילדים, מה שיקשה על החשיפה של הבית הכנסת כולו, מסביר באובוניס.

מתוך כבוד לתקנות שאסרו אז שבניין בית הכנסת יהיה גבוה יותר מהכנסייה, נבנה בית הכנסת עם יסודות עמוקים בכדי לאפשר גובה פנימי של חמש קומות. בית הכנסת שהיה אדריכלות יוצאת דופן, גרם לכך שנפוליאון שעבר במקום בשנת 1812, עמד שם מספר דקות בהערצה כשהוא בוחן את המקום.

שליח חב"ד בליטא, הרב שלום בער קרינסקי שהוביל את התפילה יחד עם התלמידים ביום שישי האחרון אמר: "להתפלל במקום שכזה, 60-70 שנה אחרי שבית הכנסת זה נהרס ע"י הסובייטים, זהו ניצחון עבור כל יהודי".

חפירות אלו הינן חלק ממאמץ רחב בחסות ממשלת ליטא, לשיחזור הרובע היהודי העתיק של וילנה הכולל בתוכו חפירות לחשיפת מספר בתי כנסת מתוך שמונה כאלה באיזור.



















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד