כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כך נראית פריקת עול של בחורי ישיבה • טור כאוב

"גם כשיצאנו לעבוד, יצאנו בצער. בשפלות הרוח. בהבנה שלנצח לא נשתווה לעמלי התורה. לא בשמחה ובגאווה" • הרב דוב פוברסקי מבכה את תופעת לימודי המקצוע

שקועים בלימוד. סיירת המטכ"ל של עולם הישיבות. צילום ארכיון: יעקב נחומי
שקועים בלימוד. סיירת המטכ"ל של עולם הישיבות. צילום ארכיון: יעקב נחומי



מישהו כאן התבלבל לחלוטין. כך אני מקווה לפחות. האופציה השנייה גרועה בהרבה: הבערות והשנאה העבירה אותו על דעתו, ומכאן הוא מקווה להעביר אותנו על דתנו.

באחד מכלי התקשורת החילוניים פורסם בהבלטה, כי ישיבת 'עטרת ישראל' הודיעה למספר בחורים על סיום לימודיהם, בשל העובדה שבחרו ללמוד מקצוע אקדמאי, תוך כדי תקופת לימודם בישיבה.

ישיבת חירום • בחור שלומד מקצוע - יסולק מהישיבה

לאחר שעה קלה, קראתי כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - כי נגע הלימודים האקדמאיים מתפשט כמחלה ממארת בישיבות רבות, וראשי ישיבות החליטו לעשות סוף לתופעה: לתת לבחורים כרטיס לצד אחד, לדרך המוליכה למכללות, הממוקמת אלפי שנות אור רוחניות מכותלי בית המדרש.

יבורכו אותם ראשי הישיבות ויתפארו אותן הישיבות בהחלטה הנבונה והמוצדקת.

תורתנו הקדושה קבעה כי לימוד תורה הוא מעל הכל. 'ותלמוד תורה כנגד כולם', בלשון המשנה. כנגד כולם כפשוטו. כנגד כל קיום מצוות התורה ועל אחת כמה וכמה שכנגד כל העשיות הגשמיות.

אמנם, לצד המצווה הגורפת, לימדונו חכמינו ז"ל שישנן הקלות במקרים מסוימים. יהודי שנזקק לפרנסתו או שנאלץ לסגור את גמרתו בשל פיקוח נפש - מחויב להפסיק את לימודו ולהתפנות למצווה המוטלת עליו באותו רגע. אך כל תינוק של בית רבן יודע שמטרת העל היא לימוד התורה. כל היום. כל הזמן. ללא הקלות.

אין לנו שיור אלא התורה הזאת.

דע עקא, ברבות השנים כאשר בתי המדרשות מלאו בבני תורה, ומלאה הארץ דעה את ה', היו כאלו שנזקקו לצאת מבין כותלי בית המדרש בכדי להביא פרנסה לביתם. ישנם לא מעט אנשים המתקשים להצטמצם ולחיות חיי דחק הכרוכים בחיי תורה, ויצאו לחפש את פרנסת ביתם בעולם העשייה.

יבורכו גם הם.

המזימה צלחה: בחורים יצאו מהיכלי הישיבות

בשנים האחרונות קמו עלינו - לכלותינו. זה התחיל ב'דאגת' המדינה לציבור העני ו'המסכן' שרואים בלומדי התורה נטל כלכלי על הציבור החילוני ש'מפרנס' אותו, והמשיך באנשים מתוך המחנה שהחליטו ללכת בדרך עקומה, ולגרום לבחורי ישיבות לשלב לימודי מקצוע עם לימודים בישיבה.

במשך שנים טפטפו לנו את הארס, ונראה כי המזימה צלחה. על פי הדיווחים, עשרות בחורי ישיבות, מהישיבות המובילות במגזר הליטאי, החלו בלימודי מקצוע, תוך כדי לימודם בישיבה. מדובר בבחורים שטרם הספיקו למלאות את כרסם בש"ס ובפוסקים, וכבר אצה להם הדרך לעבור את הכביש למכללה השכנה.

אז מילא שהמדיה החילונית קנתה את ה'לוקש' והציגה את סילוק הבחורים, חסרי האמונה ונבערי הרוח, מהישיבה - כשערוריה. ניחא. אך העובדה שגם בציבור שלנו יש הרואים את מעשה הסילוק כבעיה - מצביעה על חוסר הבנה בסיסי של האידיאולוגיה לפיה אנו חיים.

גם אנחנו יצאנו לעבוד לפרנסתנו. גם אנחנו, לצערנו, לא זוכים להסתופף באוהלי שם כל היום, אבל השאלה העיקרית היא איך יצאנו.

היציאה שנעשתה בחוסר ברירה

היציאה שלנו נעשתה מחוסר ברירה. בצער אמיתי על האילוצים שפקדו אותנו. בהבנה כי לנצח לא נזכה להגיע למעמדם של אלו המוסרים את נפשם להמשיך את שרשרת הדורות. לא בגאווה יצאנו. לא בקומה זקופה אלא בצער ובשפלות הרוח.

הבחורים שיצאו ללמוד מקצוע בעוד הם לומדים בישיבה, ראויים לכל גינוי. העובדה כי בשעה שיש מי שמפרנס אותם ודואג לכל צרכיהם, ומאפשר להם לשבת וללמוד ברוגע, הם יצאו בריש גלי כנגד כל הטוב בכדי לחצוב בארות נשברים, יש בה בכדי לערער על אושיות חיינו. על אמונתנו.

אז מילא המדיה החילונית מתקשה להבין זאת, אבל אנחנו? בני התורה שגדלנו על ברכי האידיאל של 'טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף'.

אנחנו?!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 78 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד