י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ראש הישיבה הורה: "נהגו כאשכנזים - או שתסולקו מהישיבה"

סערה בעולם הישיבות • הרה"ג גבריאל יוסף לוי, ראש ישיבת 'באר התורה', הכריז מלחמת חורמה במנהגי הספרדים בישיבתו • הורה: "על כל בני הישיבה, כולל בני עדות המזרח - לאמץ את חומרות האשכנזים" • תורם לישיבה: "לא אתמוך בישיבה המחנכת לביזוי עדות בישראל"

הרב גבריאל יוסף לוי והגר"ע יוסף.  צילום: יעקב כהן
הרב גבריאל יוסף לוי והגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן

סערה בישיבת 'באר התורה' הידועה בעגת הישיבות כישיבת 'גיל' על שם ראש ישיבתה.

ראש הישיבה, הרב גבריאל יוסף לוי (גיל), תלה בתחילת השבוע הודעה בישיבתו המורה לכל בני הישיבה - גם אלה שמוצאם מעדות המזרח - כי עליהם לנהוג בשלושת השבועות כמנהגי האשכנזים.

כידוע, בשלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לט' באב בנוסף נהגו האשכנזים וחלק מעדות המזרח להימנע מנישואים, תספורת וגילוח בכל ימי בין המצרים. אך יש בין עדות המזרח מנהגים מגוונים ואחרים בעניין.

אף בהוראתו נכתב כי, על כל בני הישיבה לאמץ את מנהג האשכנזים, לא להתגלח ולא להסתפר בשלושת השבועות.

בחור ספרדי כנראה, שהמודעה לא מצאה חן בעיניו, תלש אותה ממקומה בשעת לילה מאוחרת.

הדבר נודע לראש הישיבה, ואמש (ב') מיד לאחר תפילת מנחה, עמד ונשא דברי התרעה חמורים בפני הבחורים.

"זאת עזות גדולה לעשות מעשה שכזה", אמר, "בחור שמחלל שבת ספק האם יש לסלקו מהישיבה, אבל בחור שמוריד מודעה של ראש הישיבה - צריך לארוז את חפציו ולצאת מהישיבה מיד".

ראש הישיבה אמר כי אינו זועם על המעשה אך הוא מנסה לתהות "מי השוטה שיכול לעשות דבר כזה?. אם עד היום היה לי ספק לגבי בחורים שמתגלחים ב3 השבועות, כעת אני אבדוק ובחור שיימצא מתגלח ב 3 השבועות, יעוף מיד מהישיבה".

בהמשך השיחה דיבר ראש הישיבה על ענייני הצום והיום.

"לראשונה ראש הישיבה יצא כך מגדרו", העיד אחד הבחורים בשיחה ל'בחדרי חרדים': "בישיבה לא יודעים מיהו אותו בחור".

"ראש הישיבה", מסנגר הבחור עליו, "אינו מתנגד למנהגי הספרדים. בעבר השתתף בחופתו של בחור ספרדי מהישיבה. מי שסידר חופה וקידושין היה הגר"ע יוסף. ראש הישיבה התכבד בברכה אחרונה מתחת לחופה אך לפני שבירך שאל את הגר"ע אם יש לומר את הברכה בהברה אשכנזית או ספרדית. הגר"ע השיב: "ספרדית", וכך עשה ראש הישיבה.

"ראש הישיבה אמר שכמו שהוא מכבד את הבחורים הספרדים, צריכים גם הם לכבד את הישיבה שלו", מסכם הבחור.

ההוראה מעוררת המחלוקת שפורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים', כבר עוררה ביקורת בקרב תורמים לישיבה. אחד מהתורמים לישיבה המתגורר בארה"ב והשוהה בימים אלה בחופשה בארץ, אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' שישקול את המשך תמיכתו בישיבה. "ודאי שאין לתרום לישיבה שאינה מחנכת להעניק כבוד לעדות קדושות בישראל, אך אני לא בטוח שזה המצב כאן אשוחח עם ראש הישיבה ואשקול את הנושא"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 189 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד