כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מנהיג כהלכה • האדמו"ר מספינקא-ירושלים זצ"ל

הלוויתו של האדמו"ר מספינקא ירושלים זצ"ל תצא ב-15:00 מבית-מדרשו • מה העיד עליו ה'מנחת יצחק' בעת הכתרתו? • ומדוע הגר"ש וואזנר נהג לנשקו על מצחו? • אחר מיטתו

אחת מתמונותיו האחרונות לפני כחודשיים. צילום: בחדרי חרדים
אחת מתמונותיו האחרונות לפני כחודשיים. צילום: בחדרי חרדים



ברוך דיין האמת: הבוקר (ג) נפטר בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים האדמו"ר הגה"צ רבי מרדכי דוד כהנא מספינקא ירושלים זצ"ל, כשהוא בן 80 בפטירתו, לאחר שאתמול איבד את הכרתו ואושפז בטיפול נמרץ.

מסע ההלוויה ייצא בשעה 15:00 בצהריים מבית מדרשו ברחוב סלנט בירושלים להר הזיתים.

לאחר פטירת אביו זצ"ל לפני כשלושים שנה, התפרסם כאחד ומיוחד שיושב ושוקד על התורה ועל העבודה, מתוך דביקות נפלאה.

רבים מחשובי התלמידי חכמים בדורנו נושאים את שמו כתלמיד חכם בעל שיעור קומה.

במשך שנים רבות, בהן גם בעת יושבו על כס האדמו"רות, עבד במכון התורני 'אוצר הפוסקים'. כאחד מראשי צוות תלמידי החכמים במטרה לההדיר את תורת הראשונים והאחרונים בענייני הלכה. במכון התגלתה בקיאותו העצומה במכמני התורה.

האדמו"ר זכה להסתופף בצילן של דמויות ההוד והכיר היטב את המנהגים ונוסח התפילה המלהיב של בית ספינקא.

במשך תקופה ארוכה נהג לנסוע לישובים וכפרים נידחים על מנת לקרב יהודים לתורה ויהדות, על דרך שיטתו של הבעש"ט זיע"א. בזכות הטישים המיוחדים שלו, התקרבו רבים לתורה ויהדות, עם הארת הפנים המיוחדת והנדירה שנשא עבור כל יהודי.

גם כשהגיע לכפרים בהם לא דרכה כף רגלו של אדמו"ר מעולם, קיבלו אותו התושבים ביראת כבוד ורוממות ושתו בצמא את דברותיו הקדושות.

האדמו"ר נהג בענוותנות מיוחדת: מעולם לא הידר בצרכיו הגשמיים ולא התפאר בהליכותיו. גם כאשר הפעיל ישיבה והיה בעל אמצעים, מעולם לא חס על כבודו. במשך השבוע ישב בביתו והגה תורה מתוך הדחק כאשר הוא מתגורר בדירת חדר פשוטה בשכונת מאה שערים, עם 13 ילדיו.

האדמו"ר נהג לומר חידושים על הפרשה, מלאים בחיזוק ומוסר שמתאימים אף ליהודי הכי פשוט. עריכת שולחנו הטהור התייחדה בדברות הקודש שנהג להפנות לעידוד לבבות נדכאים.

כתב 'בחדרי חרדים' מוסיף כי לפני שבוע הלך לעולמו המשב"ק שלו, הרה"ח ר' צבי ברקוביץ' ז"ל. לפני פטירתו אמר המשב"ק: "אני מבין שאני הולך להפטר לבית עולמי, אך אין לי ספק שאני הולך כדי לשמש את הרבי ולקבל את פניו". היה זה שבוע ימים בדיוק לפני שנלב"ע האדמו"ר, ויהי לפלא.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך: רעייתו הרבנית שתחי'. בניו: ממשיך דרכו בנו בכורו הרה"צ רבי אברהם יצחק אב"ד ספינקא , אב"ד ספינקא בני ברק, הרה"צ רבי שמואל שלמה, הרה"צ רבי אליעזר, הרה"צ רבי ראובן צבי, הרה"צ רבי אפרים דוב, הרה"צ רבי חיים לייב מקרית טאהש, חתניו: הרב מרדכי צבי הערשקאוויטש זצ"ל - אב"ד זלאטשוב נתניה, האדמו"ר מליטשיק, איש החסד הרב אפרים שטרן, הרב ישראל מנדל קאהן.

אחד מאחיו הוא הרה"צ רבי יצחק אייזיק כהנא - מו"ץ בירושלים.

מיטתו של האדמו"ר זצ"ל בבית מדרשו. צילום: שמואל דרייצילום: מיטתו של האדמו"ר זצ"ל בבית מדרשו. צילום: שמואל דריי
מיטתו של האדמו"ר זצ"ל בבית מדרשו. צילום: שמואל דריי


"קשה למצוא כמוהו"

האדמו"ר זצ"ל נולד בעיירה אונגוואר בהונגריה בי"ב טבת תרצ"א לאביו האדמו"ר רבי יוסף מאיר זצ"ל ולאמו מרת מלכה ע"ה, בת האדמו"ר מהוסאקוב זצ"ל. כשהיה בגיל 9 נסע לסבו בעיירת ספינקא ברומניה, שם שהה מחודש חשוון ועד פורים.

כשעלה עם משפחתו לארץ בשנת תש"א למד האדמו"ר במוסדות דושינסקיא. לאחר-מכן למד תקופה קצרה אצל הגר"ש וואזנר בישיבת חכמי לובלין בבני ברק. בכל פעם שפגש הגר"ש וואזנר באדמו"ר זצ"ל היה נושק על מצחו ואומר "זהו תלמידי חביבי".

בהגיעו לפרק 'האיש מקדש', נישא לרעייתו הרבנית גולדה זהבה שתחי' בתו של הרב משה מנחם הרשטיק ז"ל.

את הכתרתו לאדמו"רות קיבל מבעל ה'מנחת יצחק' זצ"ל גאב"ד ה'עדה החרדית' שאמר עליו כי מדובר באדם עם שילוב נדיר של גאונות, הסתגרות בד' אמות של הלכה והנהגה חסידית.

המהרי"ם דושינסקיא זצ"ל התבטא עליו "כי קשה למצוא בירושלים בקיאים כמותו באבן העזר".

במהלך ימי חייו פדה האדמו"ר יותר מ-500 בכורים, בהם נכדו של האדמו"ר מבעלזא הבחור שלום רוקח.

לפני כשנתיים העניק ראיון נדיר לעיתונאי שלמה קוק לרגל מלאות מאה שנים לפטירת מייסד השושלת בעל ה'אמרי יוסף' מספינקא זי"ע. וכה סיפר: "הפשטות תמיד אפיינה את ספינקא. ומצד שני, הרבנות הונהגה ביד תקיפה. הסבא שלי תמיד אמר: 'כל מנהג שאנהיג, היה לי סבא שנהג כך'. כי אנחנו צאצאים של כולם – של הנועם אלימלך, של ר' מאיר מפרמישלאן, של המגידים מקוז'ניץ ומזידיטשוב ועוד. לא היה מושג של צריך לעשות דווקא ככה או ככה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד