י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

צמיגים מצילים חיים • וזו לא רק סיסמא

על חשיבות הצמיג ועל הצורך לשמור על תחזוקה נכונה שלו - מה שעשוי להשפיע רבות על נסיעה בטוחה • שמואל אבואב מסביר בטורו השבועי

צמיגים מצילים חיים • וזו לא רק סיסמא

פרשת השבוע, מסעי, כשמה כן היא. היא מסכמת את מסעם של אבות אבותינו במדבר סיני בדרך לארץ ישראל. ויסעו מ... ויחנו מ... ויסעו מ... ויחנו מ... וכך הלאה והלאה מלוא אורכו של המסע.

בימי קדם עשה העם את דרכו ברגל ועל גבי בהמות, אך היום נערכים המסעות על גבי כלי רכב, ואת מקומם של סוליות הנעליים, פרסות הסוסים וטלפי הגמלים, מחליפים הצמיגים.

אלא שהצמיגים, כמו רגליהם של ההולכים ברגל, הם הראשונים להישחק ולהתבלות, בהיותם החוליה המקשרת בין הדרך לבין הנוסע בה, ומאותה סיבה ממש תקינותם חיונית ביותר, וכל תקלה בהם יכולה לגרור אסון גדול. פיצוץ פתאומי של צמיג מוזנח באמצע נסיעה עלול להוביל לאיבוד שליטה על הרכב, להתהפכות ואף למוות.

לצמיג ישן, יבש, סדוק, או מנופח בלחץ אוויר לא נכון, נטייה להתנקם בנהג המזניח אותו. בהיותו החוליה המקשרת בין הכביש לרכב, מתנקז אליו לחץ רב הנוצר בעת היגוי חד, בלימה חזקה, תאוצה פתאומית, או בעת נסיעה ממושכת בכביש לוהט בשמש הקיץ. חשיבות תקינותו, אפוא, עליונה. צמיג לא תקין פוגע קשות באחיזת הכביש, בתאוצה, בבלימה, בהיגוי, אפילו בצריכת הדלק.

ואולם, למרות הסכנה הגדולה הגלומה בהזנחת הצמיגים, בדיקת שטח שערך עבור אור ירוק צוות בראשות הפרופ' קמיל פוקס מאונ' תל אביב, העלה ממצאים חמורים: בכמעט מחצית מהצמיגים נמצא ליקוי כלשהו, ב 40% מהצמיגים היה לחץ האוויר לא תקין, 13% מהצמיגים היו שחוקים, וב 30% מהמכוניות נמצא צמיג אחד לפחות יבש. כל ליקוי כזה בפני עצמו עלול להוביל לאיבוד שליטה, להתהפכות ולאסון. הטיפול בצמיגים הוא תורה קצרה וחשובה שאלה עיקריה:

• לחץ אוויר תקין - אותו קובע יצרן הרכב, ושאותו יש לבדוק אחת לשבוע. כל הפחתה או הוספה ללחץ האוויר שקבע היצרן תפגע בצמיג. לכן חשוב להכיר את לחץ האוויר הנדרש ברכב, כפי שמופיע בספר הרכב, במדבקה על משקוף דלת הנהג, בתא הכפפות, או בפתח הדלק

• בעת רכישת צמיג – יש לבדוק את תאריך הייצור, המוטבע עליו בצורת 4 ספרות: 2 לשבוע הייצור, ו 2 לשנת הייצור. הצמיג כשיר ל 5 שנים מיום ייצורו, גם אם הוא חדש לחלוטין, ולתאריך ייצורו השפעה רבה על תפקודו

• מראה הצמיג – חשוב ביותר. עליו להיות אחיד בעוביו, ללא סדקי יובש בדופן או בסוליה, והחריצים שבסולייתו, המנקזים את המים בכביש רטוב ומונעים החלקה, חייבים לעלות על שני מילימטרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד