כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

ימין לאוסטריה: היהודים מברכים ומודאגים

אוסטריה בחרה במנהיג מפלגת הימין סבאסטיאן קורץ, בן ה-31 כקנצלר, שדוגל בעצירת ההגירה המוסלמית ומתעתד לכונן ממשלה עם הימין הקיצוני. רבני אירופה מברכים על הבחירה אך מודאגים: "יש לשמור על חרויות הפרט וחופש הדת"

סבסטיאן קורץ. צילום: ויקיפדיה
סבסטיאן קורץ. צילום: ויקיפדיה





אוסטריה בחרה היום, והקנצלר הבא יהיה צעיר בן 31. בעצם המנהיג הצעיר ביותר בעולם. הוא משתייך לצד הימני של המפה, ורוצה לעצור את ההגירה האיסלאמית לאוסטריה.

פוליטיקאי אוסטרי בן ה-31 יהפוך למנהיג הצעיר ביותר בעולם, לאחר שהתחייב להפסיק את כל ההטבות למהגרים איסלאמים. סבסטיאן קורץ, בן ה- 31, אמור להקים קואליציה יחד עם הימין הקיצוני.

הימין ניצח בגדול באוסטריה, כשמפלגת החירות (FPO) מהימין הקיצוני רשמה הישג ענק כשהגיעה למקום השני עם 27 אחוזים, ואחריה מפלגת הסוציאל-דמוקרטים (SPO) מהמרכז-שמאל עם 26 אחוזים. התוצאה עוד עלולה להשתנות, ויתכנו שינויים לאחר ספירת כל הקולות, מה שאולי יתן לסוציאל-דמוקרטים מהשמאל את המקום השני.

צילום: אלי איטקין

אחרי שבגרמניה הימין הקיצוני הרים ראש עם 18 מושבים בבונדגסטאג, אוסטריה הולכת בדרך הימנית, התוצאות הללו גורמות כאב ראש גדול לבירת האיחוד האירופי, בריסל, מאחר והאיחוד האירופי נאבק עם פרישת בריטניה מהאיחוד. עליית כוחן של מפלגות הימין בהונגריה ובפולין ובמקומות אחרים, גורמות כאב ראש גדול לאיחוד האירופי.

למפלגה של קורץ עבר נאצי משנות ה-50, והיא קמה על ידי נאצים לשעבר,

מנהיג הימין הקיצוני, היינץ-כריסטיאן שטראצ'ה, שמפלגתו נמצאת עם 26 אחוזים וצפויה לסיים במקום השני, טען כי קורץ הצעיר גנב ממנו את הקולות עם המהפך הקיצוני שלו שדמה מאד למצע של המפלגה שלו הימנית-קיצונית וכינה אותו "מתחזה".

צילום: אלי איטקין

אבל התקשורת האוסטרית דיווחה אתמול כי שני הצדדים כבר היו מעורבים בשיחות להקמת קואליציה מאחורי הקלעים.

מתברר שיהודי אירופה מרוצים דווקא מבחירתו של האיש אך חוששים מהתחזקות הימין הקיצוני. "אנו מודאגים מהתחזקות הימין הקיצוני ואנו תקוה כי אוסטריה תשכיל להמשיך לשמור על חופש הדת", אמרו ב'ועידת רבני אירופה'.

נשיא הועידה, הגאון הרב פנחס גולדשמידט אמר: 'עדיין מהדהדות באוזנינו הצהרותיו של סבסטיאן קורץ: 'איננו יכולים, לצערנו, למחוק את ההיסטוריה, אבל לא שכחנו; לאוסטריה חוב גדול לעם היהודי".

צילום: אלי איטקין

הרב גולדשמידט הביע שביעות רצון נוכח היבחרו של מר סבאסטיאן קורץ לקנצלר הבא של אוסטריה, מנגד הביע חשש מהתחזקות מפלגת החירות של הימין הקיצוני המעוררת דאגה בלב הקהילה היהודית. עוד הוסיף 'אנו תקווה כי אוסטריה תשכיל להמשיך לשמור על חירויות הפרט וחופש הדת באוסטריה בעתיד'.

כזכור בעת כינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' בוינה לפני כשנה וחצי אירח סבסטיאן קורץ את הרבנים לארוחת בוקר כשרה במשרד החוץ בוינה. במהלכה נשא נאום אוהד במיוחד ליהודים והביע נחישות למאבק באנטישמיות. 'איננו יכולים, לצערנו, למחוק את ההיסטוריה, אבל לא שכחנו. לאוסטריה חוב גדול לעם היהודי ומשמעותו; המשך מלחמת חורמה בכל תופעה אנטישמית, הישנה והמיובאת'.

צילום: אלי איטקין

הקנצלר הנבחר אז בתפקידו כשר החוץ אמר לרבנים כי 'ציידנו את הפרקליטות בכל הכלים הדרושים לכך והקמנו מוקד מיוחד לקבלת דיווחים על כל תופעה שכזו ברחוב וברשת המקוונת. נמשיך גם לפעול יחדיו להבנה בין העמים לכיבוד הדדי ולהכרה בכל הצרכים הדתיים של הקהילה היהודית; ברוכים הבאים לאוסטריה'.

בתגובה לדבריו של הגר"פ גולדשמידט בהתייחסו להגירה ולפיהם; 'עלינו לזכור כי דו שיח מנהלים רק עם מי שמכבד את דתנו ואמונתנו ומקיים סובלנות לדעת האחר' אמר מר קורץ כי 'אנחנו מוטרדים מההגירה המוסלמית וכך יש לראות את העלייה בתמיכה בימין הקיצוני. זו לא הצבעה, חלילה, נגד יהודים'.

צילום: אלי איטקין

יצוין, כי בסיור שערכו בבית הספר היהודי הגדול נאמר לרבנים כי על פי החוק האוסטרי חובה על כל התלמידים בחינוך הממלכתי של אוסטריה ללמוד אודות היהדות הכולל ביקור בבית הכנסת הגדול וקבלת הרצאות במקום על מקומו של בית הכנסת בחייו של היהודי.
אוסטריה סבסטיאן קורץ מפלגת החירות ועידת רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד