י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תיעוד: זה הבית ממנו יוצאים הפאשקעווילים הקיצוניים לבני ברק

בעיצומו של חג שמחת תורה פוזרו פשקווילים ברחבי העיר בני ברק. מי מנסה להפוך את בני ברק לתאומת ירושלים ובית שמש? • כתב 'בחדרי חרדים' עקב אחר הנער שהוביל את העגלה וגילה את המעוז "הירושלמי" בעיר • לוח מודעות שמסתובב על ציר

תיעוד: זה הבית ממנו יוצאים הפאשקעווילים הקיצוניים לבני ברק
בחדרי חרדים



ההבדל המשמעותי בין ירושלים החרדית לבני ברק החרדית - היא נוכחות אנשי העדה החרדית. בעוד ירושלים למודת מאבקים שמובילים גורמים 'קנאים' זה שנים - בני ברק שונה מהותית כשגם קהילת סאטמר בעיר "זורמת" עם הקו הכללי של העיר ואינה יוצאת למחאות והפגנות.

תושבים בבני ברק שנחשפים לחומרי פירסום, פשקווילים וכרזות העוסקות במאבקי קודשי ישראל - מודעים לירושלמים שמגיעים ומפיצים דבריהם. לעיתים תוך הכתמת המרחב הציבורי.

בחג שמחת תורה האחרון, כתב 'בחדרי חרדים' היה עד לאירוע יוצא דופן. צעיר חרדי, לבוש בבגדי "ירושלמי" סובב בעיר, עם עגלת תינוק ומפיץ לכל עבר פשקווילים - בעניין ההתגייסות לצה"ל.

מעקב קצר גילה את "המוקד".

מדובר בבן למשפחת שפירא, אכן משפחה "ירושלמית" עם הסממנים המוכרים, המתגוררת בבני ברק בסמוך לקריית ויז'ניץ.

על דלת הבית גילינו לוח מודעות. לא מהסוג הפירסומי שיווקי, אלא מקבץ, חריג ולמעשה אפילו נדיר - של פשקווילים בכל ענייני הינדות העומדים על הפרק. סמארטפונים צניעות וכמובן הגיוס.

ארבע פעמים ניסינו ליצור קשר עם המשפחה ואב המשפחה, כדי להבין האם הפצת פשקווילים בחג עצמו, היא מעשה ראוי שמקובל על המשפחה ואבי הנער. היינו בטוחים שהאב יאמר כי הדבר נעשה שלא על דעתו וכי הוא אינו מסכים עם הדברים. אך בכל השיחות התגובות שקיבלנו עסקו בהתחמקות. תחילה אמר האב שהעניין לא מוכר לו, ושנתקשר מאוחר יותר. חייגנו, שוב ושוב, אך ההתחמקות חזרה על עצמה.

הערת המערכת; בהיוועצות עם רב, האם יש משום לשון הרע בפרסום הדברים - נפסק כי מכיוון שבעיני מפיצי הפשקווילים מדובר במעשה ראוי וחיובי, הרי שהפרסום מותר.

כיצד תפעל הרשות המקומית נגד מפיצי הפשקווילים? בעבר, בעיקר בתקופת בחירות, הפעילה העירייה אכיפה מוגברת הטילה קנסות גבוהים על לכלוך המרחב הציבורי.

הפשקווילים שהופצו בעיצומו של חג





כך נראית דלת המשפחה















פשקווילים חרדים קיצונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד