י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אתם רוצים לחנוק את הדור הצעיר לגמרי? // יענקי פרבר בטור נוקב על סערת הזיץ'

הערב יתקיים הזיץ' שהסערה סביבו נחשפה ב'בחדרי', אך במתכונת שונה, חלק מהאמנים ביטלו והובאו אחרים תחתיהם • פרבר בטור זועק נגד אותם עסקנים שגרמו לסערה ולא בפעם הראשונה "חונקים ואוסרים בכל מכל כל, ואז מתפלאים על נשירה חרדית מטורפת" • אל תפספסו

אתם רוצים לחנוק את הדור הצעיר לגמרי? // יענקי פרבר בטור נוקב על סערת הזיץ'
צילומסך יוטיוב



שוב עולה הזעקה של הנוער החרדי שרוצה קצת להנות לפי ההלכה, אבל תמיד יגיע איזה גיחזי שלא קיבל את ליטרת הבשר או לחלופין דואג לאינטרס של מתחרה, ויסביר יפה לרבנים ש"הפעם זה ממש ערב שירה".

אנשי חצר מציגים בפניהם את הסיפור, אך ללא ידיעת האמת המלאה - כי מדובר באירוע מפוקח באישור רבנים אחרים, חותמים הם על איסור להגיע ל"זיץ חסידי שמיועד רק לגברים".

מסופר על הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שנשאל אודות אדם מסוים, כשהשואל מוסיף הרי הוא מסתובב אצלכם ב"חצר", השיב הרב "אצלי בחצר מסתובבים רק חתולים".

את ההתנגדות העקרונית להופעות כפי שהן היו נראות בעבר, עם תופעות קלוקלות של הערצה ובעיות צניעות חמורות כולנו מבינים.

אבל כשחוסמים בפני בחורי ישיבות מן השורה - או בחורים שעולם הפיתויים בחוץ קורץ להם, אפשרות להנות מצורה כזו של זיץ חסידי לא מבינים את התוצאה החמורה.

למה שלא ילכו לשמוע שירי עגבים? למה שלא ילכו לרעות בשדות זרים? למה שלא יחפשו תעסוקה בפייסבוק? למה שלא יגיעו לצבא? במקרים רבים מדובר בבחורים שכבר שטעמו תענוגות של העולם הפרוץ, והם מחפשים קצת רגש ונשמה יהודית דווקא.

הצעירים של היום חלקם מבולבלים ונמצאים כל הזמן במלחמה פנימית - להישמר ולא לפרוץ את הגבולות ולשמוע רק מוזיקה חסידית, או להכנע ליצרים ולתאוות ולצפות גם בקליפים של זמרות.

שוב פורסם שהופעה של זמרים חרדיים שיועדה רק לגברים בירושלים בתהליכי ביטול בהוראת רבנים ו"אנשי חינוך", כשמנגד אנשי משמרת הקודש והחינוך בראשות הרב מוטקה בלוי כן מצדדים בקומזיץ, מה זה? מלחמות של אנשים מחסידות מסויימת שהחליטו שזה לא נראה להם? אז הבחורים צריכים לסבול?

לפני חודשיים ביטלו בעיר ביתר הופעה של זמר חסידי חרדי, שחרדי ממנו אין יותר בברנז'ה, ושהוא דוגמא ומופת לאיך מקדשים שם שמים, בסירוב שלו להופיע במקומות מעורבים.

אסרו על בחורי ישיבה להגיע להופעה שלו, למה? מה רוצים מהדור הצעיר? רוצים לחנוק אותם לגמרי?

יושב לו בחור בבית ורוצה קצת להשתחרר אחרי עמל של זמן שלם בישיבה, קצת נשמה ושמחה, ואוסרים עליו? למה שלא ילך להופעות של זמרים שרוח חכמים אינה נוחה מהם? למה שלא יסע לזיץ על חוף הים של תל אביב?

יושבים עסקנים וכל מיני גורמים עלומי שם, שמסתתרים תחת שמות בדויים ושאר כותבי "מאמרי מערכת" ופשוט דואגים לרסק את מה שרק אפשר, אולי זה מלחמה בין אמרגנים ויח"צנים, או מישהו שלא קיבל מעטפה עם כסף, אבל למה לפגוע בבחורים חרדים?

כל כך הרבה נכתב פה על תופעת הנוער הנושר, כל כך הרבה דמעות הורים מורידים על הבנים שלהם שסרו מן הדרך, וכלום לא נלמד. ככל שיותר נושרים בחברה החרדית, כך קופצים יותר עסקנים ואנשי חינוך מזוייפים, למה רק לארגונים שמטפלים בילדים חולים או ילדים של חינוך מיוחד מותר להביא זמר? למה לילדים ובחורים בריאים ונורמלים אסור?

צריך להיות חולה או חלילה לא שפוי כדי להשתתף בהופעה כשרה של זמר חרדי? מה חושבים לעצמם היוזמים לאסור? שהבחור שעליו נאסר לא ימצא דרך לצפות?

לא נותנים אלטרנטיבה לנוער חרדי קצת קצת גם להנות - מלבד ההנאה השמיימית של לימוד תורה, שכולנו יודעים לא כל אחד זוכה להרגישה ברמה כזו שזו תהיה הנאתו היחידה.

חונקים ואוסרים בכל מכל כל, ואז מתפלאים על נשירה חרדית מטורפת.

התחיל בעיר ביתר עם אלפי נערים נושרים, עם מעל 1000 תיקים פליליים לנערים, דווקא שם אסרו על הופעה שמיועדת רק לגברים? מה רוצים שם העסקנים? להכפיל את כמות הנשירה? גם בעיר אלעד מסתובבים אלפים שנשרו, האם אנחנו רוצים עוד נושרים?

אני קורא לכם: תפסיקו להתעלל בנוער החרדי, תעזבו אותם בשקט. שום תירוץ של חוסר צניעות או פריצת גבולות בהופעה כשרה לגברים בלבד, לא יעמוד כשהערים ביתר ואלעד וקרית ספר יכפילו את כמות הנוער הנושר בעוד כשנה מהיום. אל תתפלאו.

וכאן הבן שואל, הרי שבוע שעבר בחול המועד היו אירועים נוספים של זיצים חסידיים, בבנייני האומה. בנוסף הופעות שאורגנו על ידי רדיו קול חי וקול ברמה. אתמול התקיים זיץ חסידי בבית חלקיה, עיריית אלעד קיימה זיץ ענק עם רבבת משתתפים בבין הזמנים, אז זה היה בסדר? מי קובע מתי זה נחשב שמד ומתי זה יהרג ועל יעבור?

אנחנו לא מסוגלים לקום ולזעוק נגד עסקנים רמאים ונבערים.

הלך סגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש, וארגן זיץ חסידי, הוא יודע טוב מאד מה הולך בעיר שלו, הוא מבין את הנוער הרבה יותר טוב מכמה עסקנים ליגה ד' שאם הילדים שלהם יהפכו לביאליק או לז'בוטינסקי אף אחד לא יתפלא. והם, הלכו ורמסו את טיפת הכוח שנשארה לו בשביל בחורים חרדים צעירים. למה?
קומזיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 73 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד