י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חרדיות, יש למי לפנות: קו ייעוץ חינם בנושא זכויות בעבודה

הבוקר הושק קו יעוץ חינם לנשים חרדיות בכל הנוגע לזכויות בעבודה. מדוע עד היום לא התקבלו פניות מחרדיות? כיצד מנגישים להן מידע ומה קורה כשהמעסיק לא יודע בעצמו את החוק? כל הפרטים על מיזם שחשוב להכיר

pixabay
pixabay



הבוקר הושק בשדולת הנשים, קו פתוח לייעוץ משפטי ייעודי לנשים חרדיות, בנושא זכויות בעבודה. מדובר בהליך תקדימי מבורך שמטרתו היחידה היא סיוע צפוף לנשים שעד היום הפסידו הרבה זכויות בעיקר בשל חוסר מודעות.

שדולת נשים – ארגון נשים די ותיק הפועל מזה עשרות שנים, ומעניק בין היתר קו פתוח לייעוץ משפטי לנשים בנושא זכויות בעבודה. מיכל צ'רנוביצקי, פעילה חרדית חברתית ופוליטית שנים רבות, נכנסה בשנה האחרונה כחברת הנהלה בארגון. אחד הדברים ששמה לב עם יתר חברות ההנהלה, הוא שסגנון הנשים שפונות לקבל ייעוץ, די אחיד. נשים המשתייכות למעמד הביניים, ממרכז הארץ, כאלו שיש להן מודעות בצורה כזו או אחרת. נשים מהפריפריה וממגזרי המיעוטים, פנו מעט מאוד – אם בכלל.

"כשאת שייכת לחברה כללית ויש לך בעיה, את פותחת גוגל, כותבת את הבעיה ומגלה כנראה את הקו לייעוץ. כשאת שייכת לאוכלוסיה מוחלשת, או שאת אישה חרדית שאין בהישג ידך גוגל, סביר להניח שלא תדעי על קיומו של קו כזה בכלל", אומרת מיכל צ'רנוביצקי בראיון ל'לובי נשי'.

"פעלנו במשותף, עשינו עבודת תחקיר לא קטנה, נפגשנו עם נשים חרדיות, עם נשים שעובדות במקומות שכן מתקבלות שם פניות שונות, כמו מרכזי ייעוץ לאזרח בערים שונות, והבנו את עומק הבעיה. פתחנו קו ייעודי לנשים חרדיות והכנסנו מודעות לעלוני פרסום שמחולקים בכל ריכוז חרדי – מכיוון שזו הדרך להגיע אל ההארד קור החרדי".

הקו עצמו עבר הכנה והכשרה, בעיקר על ידי צ'רנוביצקי, שהביאה גם ידע מקדים, ויחד עמה עו"ד גילי פטרן שמנהלת את כל פעילות הקו הפתוח. כיום יש בו מעט מתנדבות חרדיות בליווי נשות מקצוע חילוניות, "אך המטרה הסופית היא קו מאוייש על ידי חרדיות בלבד, המכירות את הניואנסים, את הבעייתיות, את השפה, את השוני בסוגי העבודה ועוד", מבהירה צ'רנוביצקי. "אישה חילונית פחות מבינה מה זה להיות גננת שעובדת תחת עמותה ולא תחת משרד החינוך לצורך הדוגמה. היה לנו חשוב גם להנגיש תרבותית ולהסביר למתנדבות את השפה החרדית".

המתנדבות בקו הן סטודנטיות למשפטים וכן עורכות דין. הסיוע בקו עונה על שאלות בנוגע לעבודה נוכחית ואף במקרים של פיטורין או התפטרות, כשרוצים למצות את הזכויות רטרואקטיבית.
העזרה ברוב המקרים היא ייעוץ פשוט, אם כן או לא בסדר מה שעשו לה בעבודה וכו', מעט מאוד מקרים הולכים למערכת משפטית והשדולה מסייעת היכן שניתן. במקרים אחרים, השדולה מפנה לעורכות דין שמסייעות במחיר סמלי.

"לפעמים אישה חרדית תבחר ללכת לבית דין רבני ולא לבית דין לעבודה, אז נלווה אותה כמובן גם שם, על אף שבדיני עבודה כמעט כולם מגיעים לבית דין לעבודה".

בווידאו לייב של שעה וחצי שהתקיים אמש (שני) בקבוצת הפייסבוק 'ישנן' – ענו עו"ד פטרן וצ'רנוביצקי על הרבה מאוד שאלות של נשים. "לפעמים המעסיק עצמו לא יודע את כל הנחוץ לדעת, ולפעמים אם העובדת תבוא באותו רגע שנוצרה בעיה ותחתוך אותה, דברים ייפתרו מהר יותר", מסבירה צ'רנוביצקי.

כמה שאלות שעלו בלייב:

- עובדת סיימה את עבודתה לאחר שנתיים במשרד. היא גילתה שלא הפקידו לה את המשכורת האחרונה, ובנוסף, לא הפרישו לה פנסיה. מה עושים?

- שאלה שעלתה בנושא הרעת תנאים מצד מעביד, היתה על עובדת במעון שקיבלה השנה קבוצה, אך לא מרוצים ממנה ורוצים להוריד לה שעות. האם להחזיר לה שעות שהיו לה לפני חל"ד נחשב הרעת תנאים?

- או למשל עובדת שעזבה מקום עבודה אך לא מימשה ימי מחלה, האם יכולה להביא אישור מחלה מרופא על מספר הימים ולהגיש למקום העבודה ולקבל כסף?

- עובד שלא קיבל דמי חגים במשך שנתיים, המעביד מחויב לשלם רטרואקטיבית?

- האם במשרה של 7 שעות מגיע לאישה זמן שאיבת חלב אם על חשבון המעסיק?

- אישה שחזרה אחרי חופשת לידה, רמזו לה לחפש עבודה אחרת והעבירו אותה לתפקיד אחר שלא מצא חן בעיניה. מהן זכויותיה?

נשים חרדיות יקרות, מהיום יש לכן קו יעוץ בחינם, אל תהססו! ייעוץ משפטי לנשים בנושא זכויות בעבודה: תשלום פנסיה, שכר מינימום, פיטורים, תשלום זכויות סוציאליות (חופשה, הבראה ועוד)

שעות פעילות הקו: ימים שלישי וחמישי בשעות 10:00-13:00
מספר הטלפון: 03-3731200
קו יעוץ לחרדיות זכויות בעבודה הרעת תנאים שדולת הנשים יעוץ בנושא זכויות עבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד