ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

קורס הכנה לילד: חינוך מחוץ למסגרת הביתית

בבית אתם מרשים לו לקפוץ על הספות - מדוע אתם מצפים שבבית המארחים הוא יתנהג אחרת? כך תתמודדו עם חינוך במצבים שונים, בהם אתם משתוקקים להפוך את הילד לרובוט

קורס הכנה לילד: חינוך מחוץ למסגרת הביתית



פעמים רבות יוצא לנו לשהות עם הילדים מחוץ לבית. בחופשה, באירועים של סופי שבוע, נסיעות שונות ועוד. אם נביט מעט לאחור, נוכל לקחת את חג סוכות כדוגמה. סוכות הוא חג שמאופיין בשהייה מחוץ לגבולות המוכרים ובמסגרות שונות - למשל אצל סבא וסבתא, נסיעות רבות בדרכי תחבורה ציבוריות או ברכב פרטי, ובכלל שהייה בסוכה - כשכל השכנים שומעים כמובן.

בכל המקרים הללו, אנחנו מצפים שהילד שלנו יתנהג כמו רובוט. יהפוך להיות הילד המושלם שאנחנו מדמיינים או חולמים עליו. ילד שיעשה רק מה שאנחנו מצפים, ובעיקר, אם להיות כנים, שיעשה מה שהסביבה מצפה. כן, מה לעשות שלא נעים לנו, ומה יגידו, ואיך יסתכלו, ומה נעשה? עדיף שהילד יהיה מושלם וזהו.

ואז, כשהילד אינו משתף פעולה עם הרצון שלנו, מתנהג ההפך מאיך שאנו מצפים, הוא מקבל מאיתנו מבטים תמוהים והערות שונות. הילד, משום מה, אינו מגיב למבטים ולהערות ואנו מתוסכלים מכך.

ראשית, עלינו לזכור שהילד באמת אינו מבין מה אנחנו רוצים ממנו. הוא בסך הכל ילד אמיתי, לא שחקן. מה שהוא מורגל מהבית - הוא משחזר.

נסתכל רגע על הסיפור של אלחנן. ילד מלא שמחת חיים, כאשר לפתע פתאום הפך שקט ומכונס בעצמו. הדבר היחיד שהרבה לומר להוריו הוא: "אני לא מבין מה אתם רוצים ממני".

פגשתי את סיפורו במסגרת סדנה להורים שרוצים לעשות שינוי חינוכי בבית. מתוך דיאלוג קצר שנערך, הבנתי שהדבר התחיל כשהתארחו אצל קרובי משפחה, ואלחנן בסך הכל רצה להמשיך לקפוץ מספה לספה - כמו שעושה תמיד בבית. לאחר שקיבל תגובה חד משמעית של שני ההורים יחד, להפסיק לקפוץ מיד, קרה השינוי ללא שום התראה.

בדיעבד, הבינו ההורים שהשינוי אצל אלחנן הגיע לאחר מספר הערות קודמות על התנהגות לא מכובדת. אלחנן בדרך כלל ילד שמקבל על התנהגותו השמחה רק מחמאות. פתאום, על אותה התנהגות – הוא מקבל הערות פוגעניות. חוסר ההכנה גרם לו להסתגרות.

מה בכל זאת עלינו לעשות כשבבית אנו משחררים יותר וכשמתארחים אנו מצפים למשהו אחר?

עצה מעשית:

לפני שאנו יוצאים מהבית, גם אם זה לרכב לנסיעה ארוכה, הדבר הנכון הוא לעשות הכנה לילדים. מה אנו מצפים מהם במקום האחר? להסביר להם מדוע. כך הילד יבין, ואנו נהנה מהתנהגות מכובדת שתתאים לנו. רק דבר אחד חשוב: לחשוב מראש על כל סיטואציה אפשרית, כדי להכין את הילדים - שלא יהיו הפתעות.

בהצלחה רבה!
מאמין בכם, הורים שרוצים לחנך באמת.

יצחק לוי מאמן ויועץ בתהליכים חינוכיים
[email protected]
חינוך ילדים סוכות חינוך מחוץ לבית הורים וילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד