י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זעזוע בעולם היהודי: אנדרטה לזכרו של צורר

אנדרטה לזכרו של סימון פטליורה שטבח רבבות יהודים באוקראינה הוצבה בסמוך לבית הכנסת בעיר ויניצה • אייכלר לראש ממשלת אוקראינה: "אני מספר לך על הכאב העצום שפתח שוב פצע עמוק בבשרו של העם היהודי"

האנדרטה בויניצה, צילום: הקהילה היהודית בויניצה
האנדרטה בויניצה, צילום: הקהילה היהודית בויניצה



אנדרטה לזכרו של סימון פטליורה שטבח רבבות יהודים באוקראינה הוצבה בסמוך לבית הכנסת בעיר ויניצה. ח"כ ישראל אייכלר לראש ממשלת אוקראינה: "אני מספר לך על הכאב העצום שפתח שוב פצע עמוק בבשרו של העם היהודי, ובטוח כי תפעל ללא שהות להסרת האנדרטה מהאזור היהודי".

הלם וזעזוע בקהילה היהודית באוקראינה ובעולם היהודי כולו, בעקבות הקמת אנדרטת הזיכרון למנהיג הלאומני סימון פטליורה שחייליו טבחו באכזריות ברבבות יהודים בכל רחבי אוקראינה במהלך מלחמת האזרחים לפני כמאה שנה. האנדרטה שהוקמה סמוך לבית הכנסת בעיר ויניצה בעיצומו של החג הציתה מחדש את זיכרונות התושבים היהודים שמסרבים לשכוח את פשעיו של הצורר הנורא.

ח"כ ישראל אייכלר פנה אמש במכתב נרגש לראש ממשלת אוקראינה וולודימיר גריוסמן ובו הוא מגולל את ההיסטוריה האפילה של פטליורה ומבקש ממנו לפעול ללא שהות להסרת האנדרטה הפוגעת ברגשותיהם של היהודים.

"אני פונה אליך בבקשה אנושית, בעקבות מקרה מצער, הפוגע ברגשותיהם של היהודים בארצך ובעולם כולו", פותח הרב אייכלר את מכתבו.

"בימים האחרונים התקבלו בלשכתי פניות כאובות, חלקן אף נזעמות, על הצבת אנדרטה לזכרו של המנהיג האוקראיני סימן פטליורה לא הרחק מבית הכנסת המקומי בעיר ויניצה".

ח"כ אייכלר מזכיר לגרויסמן את עובדת היותו יהודי יליד העיר ויניצה ואת העובדה ששימש בה כראש עיר ועליו להיות רגיש להיסטוריה המקומית: "כמי שנולד בויניצה ואף כיהן בה כראש עיר, לבטח הנך בקי בהיסטוריה היהודית של האזור. סימן פטליורה היה מנהיג שתחת פיקודו נרצחו באכזריות רבבות יהודים ללא עוול בכפם. פטליורה זכור בהיסטוריה היהודית כצורר לאומני שעודד את רציחתם של עשרות אלפי יהודים ברחבי אוקראינה במהלך מלחמת האזרחים שהתחוללה בין האדומים ללבנים באותם הימים של 1919.

"היהודים שנרדפו במשך כל שנות ההיסטוריה רק בשל דתם, נוצרים בליבם טרגדיות מדממות רבות. בין המפורסמות שבהן היא טרגדיית ימי פטלוריה העקובים מדם. אלו ימים אפלים שאנו מצווים שלא לשכוח, ולעולם נזכור לעד".

"במהלך הפוגרום שערכו חייליו של פטליורה הלאומניים, נלקחו יהודים מבית הכנסת בשעה שהם עטפים בטלית ועסוקים בתפילה. הישר מבית הכנסת הובלו היהודים כצאן לטבח לקברות ההריגה, שם נרצחו בעינויים קשים.

"כמו במקומות רבים, נחשדו היהודים הללו באידאולוגיה קומוניסטית, כשהאמת הידועה לכולם היא, שמתפללי בית הכנסת לא רק שלא היה להם שום קשר לאידאולוגיה הזו, הם אף נרדפו ועונו על ידי הקומוניסטים. עובדה שלא עזרה להם מפני הפורעים של פטליורה.
"באחד הפוגרומים בפרוסקורוב-חמלניצקי נרצחו לפחות 1200 יהודים אשר נקברו בקבר אחים. בפוגרומים אחרים נרצחו אלפים רבים אחרים, ברוע לב, באכזריות מחרידה, וללא שום נסיבות מלחמה.

"אני מקווה שהצבת האנדרטה דווקא בסמוך לאזור היהודי נעשתה בתום לב. הקמת אנדרטה כזו בסמוך לבית התפילה, מקום שבו התאספו יהודים בשמחת תורה לתפילת 'יזכור' זהו מעשה שכל לב אדם מרגיש בו שהוא איננו מוסרי וראוי שיתוקן לאלתר.

ח"כ אייכלר מסיים את מכתבו בבקשה לפעול באופן מידי: "בשמם של אחיי היהודים תושבי ארצך אני מספר לך על הכאב העצום שפתח שוב פצע עמוק בבשרו של העם היהודי, ובטוח כי תפעל ללא שהות להסרת האנדרטה מהאזור היהודי".









ישראל אייכלר אנדרטה ויניצה אוקראינה סימון פטליורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד