י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עולם התורה פותח זמן חורף: כל החידושים בהיכלי הישיבות הקדושות

כמה 'משיבים' מונו בחברון? איך יפתחו את הזמן בפוניבז'? מיהו ראש הישיבה שדחה ניתוח לאחר החגים? התקנות שחודדו בויז'ניץ, והישיבה שעוברת למשכן הקבע בבית שמש • 'בחדרי חרדים' בפרויקט נרחב על תחילת זמן החורף בהיכלי הישיבות

עולם התורה פותח זמן חורף: כל החידושים בהיכלי הישיבות הקדושות



זמן חורף פורה: רבבות תלמידי ישיבות ואברכים יחלו היום (ראשון) את זמן החורף תשע"ח בהיכלי התורה והישיבות ויחזרו לחבוש את ספסל הלימודים לאחר חופשה ממוצאי יום כיפור.

זמן חורף מהווה את עונת הלימודים הארוכה ביותר במחזור השנה הישיבתי במשך חמישה חודשים עד ראש חודש ניסן.

בישיבת תפרח לדוגמה, החלו את הזמן כבר ביום רביעי האחרון והרבה בחורים כעסו על הקדמת תחילת הזמן בשונה מבשנים עברו, וישנם ישיבות שהתחילו כבר אמש (מוצאי שבת) אך רוב הישיבות יחלו היום (ראשון) כדוגמת ישיבת 'אור ישראל' שתפתח את הזמן הערב בשעה 18:00.

כך או כך עולם התורה פורח ומשגשג בעשרות אלפי בחורים מכלל החוגים.

כמידי תחילת זמן מביא 'בחדרי חרדים' את החידושים והעדכונים מהיכלי התורה והישיבות.



היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכיצילום: היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי
היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי


מינויים חדשים בישיבת חברון השוכנת בגבעת מרדכי. לקראת זמן חורף מונו ארבעה משיבים חדשים בישיבה. תפקיד ה'משיב' בישיבה הוא להיות נושא ונותן עם הבחורים בלימוד בשעת הסדרים.

הרבנים החדשים הם; הרב בן מנחם הבן של הגאון רבי מנחם בן מנחם ראש ישיבת תפרח. הרב הרטמן חתנו של ראש הישיבה הגאון רבי יוסף חברוני. הרב בוני מילר חתן הגר"י רפפורט מראשי ישיבת בית מתתיהו, והרב שלמה יהודה טאבאק מישיבת בריסק אחיו הצעיר של הנגיד הרבני ר' יוסל טאבאק.

בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, נערכו לתחילת הזמן וקבלת בחורים חדשים על ידי ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, שקיבל את הבחורים החדשים האמריקאים בבית אביו הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל. הבחורים הסדירו את הרישום במשרד הישיבה בניו יורק וביום חמישי ראש הישיבה קיבלם בביתו, לצורך כך התבקשו הבחורים להביא את הדרכון עמו הגיעו לארץ בכדי להיכנס לראש הישיבה, הזמן במיר החל במוצאי שבת בשיעור לבני "חבורת ר' אשר" מהגאון רבי אשר אריאלי שמסר שיעור פתיחה במסכת הנלמדת יבמות וכן דברי חיזוק.





בישיבת 'קול יעקב' בבית וגן יפתחו היום (ראשון) את זמן חורף בשיעור פתיחה מראש הישיבה הגאון רבי יהודה עדס, פתיחת הזמן באבל גדול על סילוקו של הגאון רבי יצחק דז'ימיטרובסקי זצ"ל מראשי הישיבה וביום שני תתקיים בהיכל הישיבה עצרת מספד לזכרו.

גם בהיכל ישיבת פוניבז' פתחו אמש את הזמן בעצרת מספד והתעוררות ככלות השבעה להסתלקות הגאון רבי יצחק דז'ימיטרובסקי זצ"ל. המספד נערך במסגרת מעמד פתיחת זמן חורף. בעצרת נשאו דברים ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ, ובנו הגאון רבי יחיאל מיכל בער ר"מ בישיבה.

רבי יצחק זצ"ל היה מראשוני וותיקי תלמידי הישיבה הקדושה לפני למעלה משבעים שנה פאר תלמידי הישיבה לדורותיה, ואהובם וחביבם של ראשי הישיבה זיע"א.

בפוניבז' מציינים כי בימי שישי ושבת יחלו סדרי לימוד רצופים של 5 שעות בליל שבת וחמש שעות במוצאי שבת, כאשר סעודת מלווה מלכה אוחרה באופן קבוע לשעה 11:00 בלילה בכל מוצש"ק בימות החורף.

העצרת אמש ופתיחת הזמן בישיבת פוניבז'




בישיבת 'ארחות תורה' הלומדים מסכת גיטין כמסלול של פוניבז' לראשונה כל מוסדות הישיבה ישיבת 'תורה בתפארתה' 'רינה של תורה' בכרמיאל ו'נר זרח' בעוצם ילמדו את מה שלומדים בישיבת האם. עד השנה בסניפי הישיבה היו לומדים את מה שלומדים בארחות תורה הישיבות שנפתחו בשנים האחרונות למדו במסלול אחר והזמן הזה יחלו ללמוד במסלול הרגיל של ישיבת האם.



הקפות שניות בישיבת כנסת יצחק בקרית ספרצילום: הקפות שניות בישיבת כנסת יצחק בקרית ספר
הקפות שניות בישיבת כנסת יצחק בקרית ספר


בישיבת כנסת יצחק חדרה פתחו את הזמן אמש (מוצאי שבת) בצל פטירת אמו של ראש הישיבה הגאון רבי יהושע ארנברג, בישיבה יחנכו עם תחילת הזמן אולם אירועים גדול שימש ל'מאמר' המיוחד אותו נושא ראש הישיבה וכן לאירועים בפורים ושאר החגים.

בנוסף ייפתחו עם תחילת הזמן הקומות העליונות של הפנימייה החדשה שנחנכה בזמן אלול. ראש הישיבה סיפר במהלך השבעה כי משמים פטירתה של האמא הייתה בבין הזמנים בכדי לא להפריע לסדרי הישיבה וכן שעות לאחר חתונת הנכדה הראשונה.

בישיבת 'כנסת יצחק' בקרית ספר חגגו בשבוע האחרון את שמחת הבר מצווה לבנו של ראש הישיבה הגאון רבי שמעון נוביק לרגל השמחה שנחגגה בחדר האוכל של הישיבה, הוציאו התלמידים קונטרס מיוחד "תנו מבי מדרשא" על מסכת סוכה משיעורי רבני הישיבה שנמסרו במהלך זמן אלול.



הרב שטרנבוך עם תלמידי הישיבה בחול המועדצילום: הרב שטרנבוך עם תלמידי הישיבה בחול המועד
הרב שטרנבוך עם תלמידי הישיבה בחול המועד


שנה וחצי לאחר שישיבת הגר"מ שטרנבוך ביטלה בלחץ העירייה והתושבים את רכישת מתחם בזק בבית שמש הוותיקה היא חוזרת עם תחילת זמן חורף לעיר החדשה ברמה ג' ומהיום תקבע את משכנה בעיר בית שמש.

כזכור וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים' בעבר סיעת 'הליכוד' בבית שמש, פרסמה הודעה בה נכתב - "אנו עוקבים בדאגה אחר הידיעה על מכירת מתחם בזק בעיר הוותיקה לישיבה חרדית אנטי ציונית. צעד ששם את שיתוף הפעולה בין הקהילות בעיר בסיכון, ומטיל צל כבד על עתיד היחסים". מאז ביטלה הישיבה את העסקה הנדלני"ת וכעת היא תעבור לעיר החדשה הישיבה תשכון בבית כנסת גדול לצד שכירת מספר בניינים צמודים שישמשו לפנימייה.



ראש ישיבת באר התלמוד בשיעור בישיבהצילום: ראש ישיבת באר התלמוד בשיעור בישיבה
ראש ישיבת באר התלמוד בשיעור בישיבה


בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים - ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן נקע את רגלו בחתונת תלמיד בבין הזמנים של חודש אב. ראש הישיבה הוצרך לנעול נעלים מיוחדות בעקבות הצליעה אותה סחב כל חודש אלול.

בסדרת בדיקות שעבר התגלה כי גיד נקרע ברגלו ובעקבות כך הוצרך ראש הישיבה לעבור ניתוח ששיקומו יארך מספר חודשים, הרב חנוך כהן דחה את הניתוח לאחר החגים כדי שיוכל להתרכז בתפילות הימים הנוראים.

בשבוע האחרון אכן עבר את הניתוח בהצלחה בבית החולים 'הדסה עין כרם' ובני הישיבה המתפללים לרפואת רבי חנוך בן רחל מקווים כי ראש הישיבה יחזור במהרה לאיתנו וישוב לישיבה עד חנוכה. אחד מתלמידי הישיבה סיפר כי השיקום הוא ארוך וכיום עורכים את התפילות בביתו.



הרבי מויזניץ. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מויזניץ. צילום: שוקי לרר
הרבי מויזניץ. צילום: שוקי לרר


בחצר חסידות ויז'ניץ נערכו לזמן חורף ביתר שאת. המשב"ק של האדמו"ר – הרה"ח רבי שאול גרינברגר, התקשר לכלל המשגיחים וראשי הישיבות גדולות של החסידות וזימנם בליל שישי לישיבה דחופה קודם תחילת הזמן, על מנת לגבש ולחדד את כלל התקנות של בחורי ויז'ניץ, בהוראת הרבי.
בישיבה שנערכה בבית האדמו"ר ברחוב אהבת שלום 13 בבני ברק ונמשכה מספר שעות.

במהלך הכינוס הוחלט כי התקנות יחודדו בין היתר איסור ללכת לחתונות, לא להחזיק כלל וכלל מכשירים סלולריים וכמובן נגנים, איסור להיכנס לחנויות מחשבים. וכן כלל התקנות מקדמת דנא, ראשי הישיבות החליטו כי הם יעמדו כחומת הברזל על התקנות אותם יתלו בלוח המודעות של הישיבה, והם יעמדו לאכוף את התקנות ללא פשרות, וכל שינוי אם יהיה, יעבור תיאום מלא בין הישיבות.

כמו כן בחצר החסידות נערכים בשבוע הקרוב למעמד גדול של חנוכת הישיבה 'ישועות משה' בשכונת ברכפלד תרומת הנגיד ר' חיים משה פלדמן מלונדון. המעמד יתקיים בי' חשוון בהשתתפות מאות תלמידי ובוגרי הישיבה בראשות הרבי.



הכינוס בסאדיגורה. צילום: הכינוס בסאדיגורה.
הכינוס בסאדיגורה.


בחסידות סאדיגורה כינסו בשבוע שעבר את כל הבחורים. לקראת תחילת הזמן הכינוס נערך ביוזמת "ועד אהבת תורה" הקובע לעצמו יעדים ואתגרים לגבי הספקי לימוד ברורים בכל חלקי התורה.

בוועד ערכו כנס בכדי לקבל עול מלכות שמים באהבה. המעמד התקיים ברוב פאר והדר לכבודה של תורה בהיכל בית המדרש הגדול של החסידות בשכונת שיכון ה' בבני ברק בראשות האדמו"ר שנשא דברי חיזוק לבחורים.

כמו כן נשאו דברים, הגאון רבי חיים פרץ ברמן מראשי ישיבת פוניבז', והגאון רבי זליג ברוורמן ראש ישיבת רוז'ין סאדיגורה.
זמן חורף בחורי ישיבות חידושים ישיבת חברון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד