כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הכנסת חוזרת היום לפעילות: האתגרים, התככים והסערות הצפויות

שלושה חודשים של פגרה תמו להם והכנסת חוזרת היום לפעילות סדירה • בשעה 16:00 ייפתח מושב החורף • יעקב גרודקה עושה סדר, לקראת האתגרים והמאבקים הצפויים להתנהל במהלך המושב הקרוב בקואליציה והבג"צים עמם יתמודדו החרדים

השרים ליצמן ודרעי לצד נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השרים ליצמן ודרעי לצד נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לאחר פגרה ארוכה, של כמעט שלושה חודשים, מושב החורף של הכנסת יצא היום (שני) לדרך ועמו האתגרים הפוליטיים השונים, הן בזירה הכללית והן החרדית.

למרות רצונם של העיתונאים לקבוע מראש כי מושב החורף יהיה סוער וחם, בפוליטיקה כמו פוליטיקה – הסערה לא צפויה והיא מסוגלת להגיע בהפתעה, בלי תכנון מראש. מנגד, גם הרוגע לא מובטח וכי הוא יכול להיות מופרע בכל עת.

רשימת האתגרים של המפלגות החרדיות עמוסה עד לעייפה, אך אין ספק שמי שיעסיק אותן בעיקר במושב החורף הוא בג"ץ והשלכות פסיקותיו.

ראשית, חוק הגיוס שבוטל על ידי בג"ץ. המפלגות החרדים נדרשות לגבש בקרוב חוק גיוס חדש שיענה על דרישות בג"ץ.



יו"ר הקואליציה ביטן לצד נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: יו"ר הקואליציה ביטן לצד נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
יו"ר הקואליציה ביטן לצד נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כזכור, "בחדרי חרדים" חשף כי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מוביל מהלך שהמפלגות החרדיות לא ידרשו את שילוב 'פסקת ההתגברות' בחוק הגיוס החדש, לדבריו, אין צורך לעקוף את בג"ץ ולגרום להתנגדויות מתוך הקואליציה, בעיקר מצדו של שר האוצר משה כחלון. גפני סבור כי ניתן לגבש חוק חדש שיענה על דרישות בג"ץ.

מנגד, גורמים אחרים ב'יהדות התורה' סבורים כי יש לדרוש את הכנסת 'פסקת ההתגברות' בחוק הגיוס החדש, לטענתם, "אין ברירה אחרת, כל חוק אחר – לא יעבור את בג"ץ, צריך לעקוף אותו".

מלבד חוק הגיוס, המפלגות החרדיות נדרשות להיות מוכנות להחלטת בג"ץ שתתפרסם השבוע ביום חמישי, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", בסוגיית פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב ונושא חוק העזר העירוני, וזאת לאחר הדיון המורכב והחוזר שהתקיים בבג"ץ.

בשונה מחוק הגיוס שכאמור – גפני מבקש שלא לעקוף בו את בג"ץ, בבג"ץ המרכולים – לגפני יש תוכנית מגירה. כזכור, "בחדרי חרדים" חשף כי גפני גיבש הצעת חוק שמבקשת להעביר את סמכות חוק העזר לידיו של שר הפנים, רטרואקטיבית, משנת 2014, ובכך לבטל לחלוטין את החלטת בג"ץ לפתוח את המרכולים בשבת.

ההצעה הזו עשויה להפריע לשקט הקואליציוני, זאת מכיוון שהיא נוגדת את הדגל שכחלון מניף, שמירה על כוחו של בית המשפט העליון. אולם, כאמור, תגובת המפלגות החרדיות תהיה בהתאם להכרעת בג"ץ שתתפרסם בעוד ימים ספורים.

כזכור, גם דרישת המפלגות החרדיות סביב נושא הגיור – באה בעקבות התערבות בג"ץ. אמנם בהסכמת הצדדים – סערת חוק הגיור הממלכתי נדחתה בחצי שנה, חשוב לזכור כי הימים עוברים והסערה צפויה לחזור שוב לשולחן הממשלה. גם נושא בוער זה יעסיק את הח"כים החרדים במושב החורף הקרוב.



גפני. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90צילום: גפני. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
גפני. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90


סערה נוספת צפויה למפלגות החרדיות במשוב הקרוב – ואף היא פרי התערבותו של בג"ץ. מתווה הכותל. כזכור, לאחר הקפאת המתווה שאושר בתחילה על ידי הממשלה – בג"ץ דן שוב בעתירות בנושא. בקרוב הוא צפוי להביא את הכרעתו סביב הקפאה המתווה, האם היא חוקתית. גם כאן קיימת תוכנית מגירה: הצעות חוק הכותל של ש"ס ושל ח"כ דודי אמסלם, שמבקשות להגדיר לראשונה את הכותל המערבי ובכך למנוע את שינוי הסטטוס קוו במקום.

כמובן, שגם פרשת חילול השבת הממשלתי צפויה להעסיק את המפלגות החרדיות במושב החורף הקרוב. כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", בעקבות הוראת שלוש מועצות גדולי התורה – לתקן את החקיקה ולהסדיר את הנושא, המפלגות החרדיות שרטטו נוסח תיקון לחוק הקיים, שיעניק סמכות לשר העבודה והרווחה להתחשב במסורת ישראל, בעת שהוא נדרש להעניק היתרי עבודה בשבת.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", גם סוגיית מינויי הדיינים לבתי הדין הרבניים צפויה להעסיק את הח"כים החרדים במושב החורף. רק לאחרונה, התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית שיגרה איום על השרים דוד אזולאי, איילת שקד ויו"ר הוועדה למינוי דיינים יובל שטייניץ – לכנס מיידית את הועדה ולמנות לפחות 18 דיינים חדשים, ולא, היא תגיש נגדם תביעה ייצוגית.



צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


בנוסף, הצעות חוק שונות יעסיקו את הח"כים ובכללם את הח"כים החרדים: הצעת חוק הלאום, הצעת חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה, הצעת חוק העמותות ועוד. וגם: אישור תקציב המדינה לשנים 2018 ו-2019.

ומלבד ה'סור מרע', הח"כים החרדים יידרשו לפעול במושב הקרוב גם ב'עשה טוב', כדוגמת פתרונות למצוקת הדיור החרדית. השר אריה דרעי יידרש להוכיח כי "בשורת הדיור" בשפיר - שהציג בקול רעש גדול – אכן מתקדמת לפסים מעשיים, בנוסף גם הצהרותיו על פתרון דיור חרדי באשדוד – יצטרכו לעבור משלב הדיבורים לשלב המעשים.

מעבר לסערות שייוולדו בבניין הכנסת, הפוליטיקאים החרדים יעסקו בחורף הקרוב בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בעוד שנה בערים. הדילים, הספינים והשרירים – מתבשלים ממש בימים אלו והם צפויים לצאת לאוויר העולם יחד עם טיפות הגשם והרוח.

מחר, יום שני, בשעה 16:00, תקיים המליאה ישיבת פתיחה חגיגית בה יישאו דברים יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יצחק הרצוג. מיד לאחריה, אווירת החגיגיות תעלם, הסכינים יושחזו והפרלמנט הישראלי יחזור למצבו הטבעי: אש ותמרות עשן.
מושב חורף כנסת ישראל חוק הגיוס חוק השבת הכותל המערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד