א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

בנט הכריז מלחמה: "לא הכל שפיט, לא הכל בגיצ"

בישיבת סיעת 'הבית היהודי' אמר בנט כי "היעד המרכזי שלנו במושב הקרוב הוא העברת התכנית החוקתית ובמרכזה פסקת ההתגברות שתשיב את כוח המשילות לממשלה" • האם כחלון יעשה שרירים?

צילום: יונתן ינדל פלאש 90
צילום: יונתן ינדל פלאש 90



מושב החורף יחל היום (שני) את פעילותו בכנסת ישראל וכבר המפלגות מסמנות לעצמן את מטרותיהן למושב הקרוב. יו"ר 'הבית היהודי' שר החינוך נפתלי בנט אמר היום בפתח ישיבת סיעתו כי מפלגתו מתכוונת להביא את "חוק יסוד החקיקה", שיגדיר לראשונה מתי בג"צ רשאי לפסול חוקים.

לדבריו של בנט, "בחוק נכלול גם את "פסקת ההתגברות" אשר תעניק לכנסת אפשרות לשריין חוק כך שבג"צ לא יוכל לבטלו. זאת באמצעות רוב של חברי כנסת. זה אינטרס עליון של מדינת ישראל, זה יחזק את מדינת ישראל ואנו נפעל לחוקק זאת".

בראשית דבריו הוא תקף את התערבות בג"ץ בחקיקה: "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים. לכן, היעד המרכזי שלנו במושב הקרוב הוא העברת התכנית החוקתית ובמרכזה פסקת ההתגברות שתשיב את כוח המשילות לממשלה. הממשלה תמשול, הכנסת תחוקק והשופטים ישפטו. בשנים האחרונות בג"צ שם עצמו מעל המחוקק במקום לצידו". 

בנט הוסיף כי "בשנים האחרונות חרג, בג"צ מסמכותו, והחל לפסול חוקים ביד קלה מדי. בכלל, בחודשים האחרונים בג"צ פוסל חוקים ופעולות בקצב חסר תקדים". 

לדבריו, "שלוש פעמים ביטל בג"צ את המתווה להוצאת המסתננים מישראל; בג"צ ביטל את הפקעת התושבות של אנשי חמאס במזרח ירושלים; חוק הדירה השלישית נפסל; חוק התקציב הדו-שנתי; חוק ההסדרה מוקפא; חוק הגיוס בוטל; חוק התאגיד מוקפא ועוד. בג"צ לא אמור להתערב אם חוק הוא ראוי או לא. זה סמכות הכנסת". 

עוד אמר שר החינוך בנט: "גם אני לא אוהב במיוחד חלק מן החוקים, אך הכנסת היא הריבון, חברי הכנסת נבחרו על ידי מיליוני אזרחי ישראל, ובג"צ לא יכול לבטל את רצון העם רק כי לא נראה לו חוק כזה או אחר".  

"בג"צ רשאי וחייב להתערב רק כאשר מדובר בעריצות הרוב, אימות שלטונית אל מול הפרט. זה לא המצב, למשל, בביטול חוק דירה שלישית", הוסיף בנט והכריז: "לא הכל שפיט, לא הכל בגיצ. הגיע הזמן לקבוע מתי בדיוק מותר לבג"צ לפסול חוק של הכנסת או פעולה של הממשלה. אסור להשאיר את זה עמום". 
בג"ץ נפתלי בנט הבית היהודי פסקת ההתגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד