כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הגר"מ מלכה: "איך יצא רוצח כזה מעירנו?"

הרה"ג רבי מרדכי מלכה, רבה של אלעד ומקורבו של 'בבא אלעזר' זצוק"ל - בשיחה מיוחדת • על הרצח, וחשבון הנפש: "אנו באלעד המומים - משנאת חינם מגיעים לשפיכות דמים"

הגר"מ מלכה, רב העיר אלעד.  צילום: יעקב כהן
הגר"מ מלכה, רב העיר אלעד. צילום: יעקב כהן

הרצח של האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל ממשיך לעורר זעזוע בכל לב. הגר"מ מלכה, המרא דאתרא של העיר אלעד, לקח במיוחד את הדברים ללב והוא שופך את מר ליבו בדמעות שליש, בשיחה מיוחדת עם 'בחדרי חרדים'.

הרב מספר על הקשר המיוחד שלו עם הרב אלעזר אבוחצירא זצ"ל, על התייעצויות בלתי פוסקת ועל חשבון-נפש.

"ההיכרות שלנו עם האדמו"ר היא שורשית", הוא פותח, "מוצאי הוא ממרוקו שם אבי מורי שימש כרב ביישוב שתחת חסות ה'בבא סאלי'. הם היו בקשר קבוע כל הזמן גם עם ה'בבא מאיר' זצ"ל ומשפחת אבוחצירא כולה.

"גם כאשר ה'בבא סאלי' עלה לארץ המשיך הקשר. היינו מגיעים להתברך אצלו בקביעות ושאבנו ממנו עצה וברכה בכל עת. עם פטירת ה'בבא סאלי' לא היה לנו למי לנות אך כמה שנים לאחר מכן היה לי חלום בו התגלו אליי ה'בבא סאלי' ו'הבבא מאיר' ואמרו לי: 'אתה צריך לבוא לבאר שבע'.

"הגעתי אל ה'בבא אלעזר' וסיפרתי לו על החלום, מאז היינו בקשר והגעתי להתייעץ ולהתברך מידי שבוע ואף יותר. העיר אלעד נבנתה על פי הדרכתו והצעתו של האדמו"ר".

• איך קיבל כבודו את הבשורה הפתאומית?

"מאז ששמעתי את הבשורה חליתי במשך 3 ימים. שכבתי במיטה ולא יכולתי לעכל את הבשורה המרה. השתייכות הרוצח לעירנו זעזע אותי פי כמה וכמה יותר.

• מה עונים לציבור? איך אדם כזה יוצא ממחנינו?

"אנחנו מנסים לדבר ולעורר את הציבור. כולם שואלים אותנו איך בא אדם כזה מקרבנו. כולם המומים. ישבנו עם רבני הקהילות בעיר ואנחנו מנסים לסדר את השכל האנושי של כולנו ולנסות להבין איך מסוגל אדם שומר תורה ומצוות, לכאורה להרוג תלמיד חכם כה עצום".

• ויש לכך תשובה הגיונית?

"המסקנה היא אחת. משנאת חינם - מגיעים לשפיכות דמים.

"אם יכולים להגיע למצב כמו שקיים היום בדורנו, שמכפישים רבנים בתוך מחננו, התוצאה היא אווירה מאד לא טובה שממנה אפשר להידרדר למצב הנמוך ביותר - ולרצוח רב תלמיד חכם, כה גדול.

"היתכן שאדם יעשה דבר כזה? התשובה היא אחת: תת המודע שלו נפגם עד שהוא הגיע למצב שהוא ראה את הצדיק כאחד העם ואפילו ראה אותו בצורה שלילית.

"כל אחד היום נהיה רב או מנהיג. אנשים איבדו את הערכים ואת המושג מה זה כבוד התורה. חכמים אומרים "כל המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו", פעם כשהיו רואים תלמיד חכם היו סוגדים לו - היום איבדנו את התחושות, את הרגשות ואת צלם האנוש.

"כל אחד מאיתנו תולה על עצמו מודעות וכל אחד חושב שהוא צדיק והוא גאון".

• הרב ניסה לעזור למשפחה הנמצאת במצוקה?

"המשפחה מנותקת על ידי המשטרה כדי שלא תיפגע. אין מקום לקשור קשר בין המשפחה למקרה המחריד הזה. הדברים נעשו בלי שום זיקה או קשר אליה. וודאי שבע"ה שכשהדברים יתאפשרו נצרך לשקם ונעשה ככל שאפשר.

"כולנו צריכים להתעורר ולהתחזק לא יכול להיות מצב בו ייצא מעירנו אדם כזה. זו נורה אדומה שצריכה להידלק אצל כולנו. חובה לחזק את מחננו בכבוד התורה, ביראת שמיים ובאהבת תלמידי חכמים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד