י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הגזבר חויב: פסק ביניים בפרשת מעילת הענק

בית הדין קבע שגזבר גמ"ח 'נזר החסד' של חסידות ירושלמית חשובה, אכן מעל בסכומי עתק, והוא חייב בהשבתם

חסידות בירושלים. צילום: שוקי לרר
חסידות בירושלים. צילום: שוקי לרר



האם נראה באופק קץ סאגת מעילת הענק בקופת הגמ"ח של חסידות ירושלמית גדולה?

לפני כשנה נחשף ב'בחדרי חרדים', סיפור מעילת הענק בגמ"ח 'נזר החסד' של חסידות חשובה בירושלים, תחת הכותרת "שוקת שבורה".

הנושא הועבר לדיון בפני בית דין זבל"א, ועתה, בפסק דין ביניים בן 14 סעיפים המכונה ע"י הרבנים "ברירת מחדל", הוחלט והוכרע פה אחד, שעל הנתבע לשלם לקופת הגמ"ח סך של 842.000 אלף דולר, ואת שאר הגירעון על חברי הנהלת הגמ"ח להשלים.

אנשי החסידות לא פרסמו את הפסק, אלא תלו היום מודעה המבשרת כי כל על פיו כל אחד מהמפקידים בגמ"ח יקבל 83 אחוז מההפקדה, אם כי עליו לחתום על שטר בוררות בשביל לקבל את הכסף.

עוד הוסיפו כי מי שרוצה לעיין בפסק, יוכל לעשות זאת אצל הרבנים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', הסיפור החל לפני כשנתיים כאשר בחסידות יצאו לפרוייקט דיור מוזל ולצורך זה התבקשו אברכי החסידות שביקשו לזכות בדירה, להשליש כתשלום ראשון כ-10,000 ש"ח.

אברכים הגישו בקשה למנהל הגמ"ח להלוואה או להחזר פיקדון שהניחו בגמ"ח אך קיבלו הלם כשנודע להם שהם צריכים לחכות שנה או שנתיים להחזר פיקדון. אשר להלוואה לא היה בכלל על מה לדבר, "אין כסף בקופה", נאמר להם.

כעבור שנה דווח ב'בחדרי חרדים', על מעילת ענק בחצר החסידות בסך של 5 מיליון ש"ח ויותר, הגמ"ח נסגר ונזק רב ועגמת נפש נגרמו לחברי הקהילה שהפקידו ממונם בקופת הצדקה, וסמכו על ראשי הגמ"ח.

עסקנים שנכנסו לעובי הקורה ואברכים שנקלעו למצוקה, ניסו להגיע עם מנהלי הגמ"ח לדין ודברים אבל נקלעו לחומה אטומה, ואותו גזבר שלכאורה מעל, סירב להתייצב לד"ת.

רק לאחר שבית דין הזהיר אותו שיוציא נגדו כתב סירוב, הוא הגיע לפשרה וחתם על כתב בוררות עם חברי הנהלה אצל הרב מרדכי רוזין, הרב צבי גרטנר והרב שלום מרדכי הלוי סגל.

הדיונים נערכו במשך שבעה חודשים, בין השאר נחקרו כל הגזברים הפקידים, והחברים המנויים הביאו את מסמכיהם למזכיר בית הדין.

עם תחילת הדיונים הודה הנתבע שלקח 300 אלף דולר כהלוואה לצרכים אישים וביקש להשיבו בתשלומים. הוא טען שעוד גזברים לקחו הלוואות. כפי שהגדירו הבוררים "נהגו בגמ"'ח כסעודת מלווה בשטיבל - כשכל אחד מושך את הטחינה לכיוונו".

לאחר דיונים ארוכים מורטי עצבים בערב חג הסוכות תשע"ח נחתם פסק דין שכונה "ברירת מחדל", ובה הם מצד אחד מחייבים את הנתבע ברוב הכסף החסר של 842.000 אלף דולר. מצד שני מטילים הרבנים את כל כובד האחריות כלפי חברי ההנהלה האחראים הישירים לגירעון הכספי הגדול שנשאר בקופת הגמ"ח, והם כותבים: "על הנהלת הגמ"ח אשר אחראים על התנהלות הגמ"ח להשתדל כמיטב יכולתם לגיוס הסכום החסר".

לעת עתה מונעים חברי הנהלת הקופה לפרסם את פסה"ד מחשש למתקפה עליהם מצד חברי הקהילה.

בקרב חברי הקהילה אומרים שזו שמחה מהולה בעצב - מצד אחד לשמוע על אחד מחשובי בני החבורה שמעל בקופה אך מצד שני יש סיכוי לקבל חזרה קצת מהכסף.

כך או כך נמשיך לעקוב.









מעילה קופת גמח נזר החסד חסידות ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד