ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

פרסום ראשון: מוזס הקפיא את חתימתו על מכתב הח"כים; יתייעץ עם רבו

בשעות האחרונות מחתימים חברי הכנסת של 'דגל', את יתר הח"כים החרדים מש"ס ויהדות התורה על מכתב שבו הם מבהירים כי הם מתנערים מקבוצת 'הפלג' • ליצמן, פרוש ואייכלר טרם חתמו. מוזס הקפיא את חתימתו והוא יתייעץ בנושא עם רבו • מה הוביל את הח"כים לשבור שתיקה? • הנוסח המלא - בפנים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



15:31 - ‏פרסום ראשון: ח"כ מוזס ביקש להקפיא את חתימתו על מכתב הח"כים נגד 'הפלג'. מוזס מבקש להתייעץ קודם עם רבו האדמו"ר מויז'ניץ.

בשעות האחרונות מחתימים חברי הכנסת של 'דגל התורה', את יתר הח"כים החרדים מסיעות 'ש"ס' ו'יהדות התורה' על מכתב שצפוי להתפרסם שבו הם מבהירים את התנערותם מקבוצת 'הפלג הירושלמי' – תלמידי הגר"ש אוירבאך, וזאת לאור החרפת ההפגנות בימים האחרונים והפגיעה בראש ישיבת 'אור ישראל' הגר"י רוזן.

בתיעוד שהגיע ל"בחדרי חרדים" נראים חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב כשהם מבקשים להחתים את חברי הכנסת יואב בן צור וישראל אייכלר במליאת הכנסת.

נוסח המכתב המלא הגיע לידי 'בחדרי חרדים':

"אנו חברי הכנסת החרדים מביעים את דעתנו, על דבר ההפגנות המתקיימות בעת האחרונה וגורמות לנזק גדול לעולם התורה, לציבור החרדי ולפעולתו, ולחילול ש"ש. הננו מודיעים בזה כי אין לנו, ולציבור שאנו מייצגים, כל קשר לא לדרך ולא ליוזמה של הפגנות אלו".

"אנו נמשיך בעז"ה בשליחותם ובהכוונתם של מרנן ורבנן גדולי וחכמי ישראל שליט"א לפעול כבעבר, ולאפשר ללומדי התורה להמשיך בתלמודם, ואנן שליחותייהו קא עבדינן", נכתב במכתב עליו חתמו חברי הכנסת החרדים משתי הסיעות.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי הח"כים חתמו על מכתב נוסף שישלח ל'משמר הכנסת', בעקבות ההפגנה שהתקיימה השבוע בסמוך למשכן הכנסת. נוסח המכתב: "אתמול שמענו כי נערים בלבוש חרדי התעמתו עם משמר הכנסת והתנהגו בצורה מבישה. נבקש לחדד ולהבהיר כי קבוצה זו אינה מייצגת כלל את הציבור החרדי ואותנו כנציגי ציבור ואנו מגנים בחריפות התנהגות זו. אנו מודים לכם על עבודתכם היומיומית ומברכים אתכם שתזכו אתם ובני ביתכם לרוב אושר ונחת".

ל"בחדרי חרדים" נודע כי לפחות שלושה מהנציגים החרדים – טרם חתמו וכי הם מבקשים לשאול ולהתייעץ עם רבותיהם: שר הבריאות יעקב ליצמן, סגן שר החינוך מאיר פרוש וח"כ ישראל אייכלר. ההערכה היא שליצמן ופרוש לא יחתמו בסופו של דבר על המכתב.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי ההחלטה לשבור שתיקה באה לאחר שהפגנות הפלג הוחרפו וכי לטענם הח"כים החרדים גרמו לחילול ה' גדול. סיבה נוספת: ביזוי כבודו של ראש ישיבת 'אור ישראל', מה שכזכור הביא למכתבם של גדולי השור וראשי הישיבות נגד 'הפלג הירושלמי'.

חבר הכנסת מוזס, ביקש להקפיא את חתימתו על מכתב הח"כים נגד 'הפלג'. ל'בחדרי' נודע כי מוזס מבקש להתייעץ קודם עם רבו האדמו"ר מויז'ניץ.

בהודעת הח"כים הצפויה להתפרסם - מתנערים הח"כים ממעשי הפלג ומבהירים כי אין להם קשר עימם וכי הם לא מייצגים את המגזר החרדי.





התיעוד הבלעדי: גפני ומקלב מחתימים את הח"כים החרדים

כזכור, כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', עם פתיחת זמן החורף בעולם הישיבות ובמקביל התעצמות ההפגנות של 'הפלג הירושלמי', שורה ארוכה של גדולי ישראל וראשי ישיבות חתמו על מכתב "שלא להיגרר למעשים שאינם בדרך התורה ושגורמים לחילול השם".

חברי מועצת גדולי התורה וזקני ראשי הישיבות חתמו על המכתב, בין היתר מחזקים נוכח סידרת התקיפות של ראש ישיבת 'אור ישראל' הגאון רבי יגאל רוזן, וכל ההידרדרות החמורה שנוצרה בגל המחאות החדש של הפלג.

במכתבם, מוחים גדולי ישראל על הפגיעה בכבודו של ראש הישיבה. הם קוראים לציבור ואומרים, כי הדרך לפתרון וצמצום הבעיה, היא להתחזק בתורה תפילה ויראת שמיים. בהתייחסות העקיפה אל אנשי הפלג, נאמר: "עלינו להתפלל ולרחם על אותם טועים שישובו בתשובה".

במכתב נכתב: "בס"ד, חשון תשע"ח הננו בזאת בפניה נרגשת לרבבות עמלי התורה ובניה השוקדים על תלמודם בהיכלי הישיבות הקדושות וכוללי האברכים, לחזור על הדברים הפשוטים בדרך התורה המסורה בידינו, כי מחובת כל בני התורה יראי השם וחושבי שמו לחזק את יקרת ערך התורה הקדושה, ולהוסיף חיזוק בשקידת הלימוד בהיכלי התורה מתוך יראת שמים טהורה עומדת לעד, ולשמור בכל משמר שלא להגרר בשום דרך שהיא אחרי מעשים שאינם מדרך התורה, שעוזבים מקור מים חיים, וגורמים לחילול שם שמים בפרהסיא והשפלת כבוד לומדי התורה וחכמיה, והגדילו באחרונה עשות בהפרעה להרבצת התורה וביזוי גדולי מוסריה ומנחיליה, ועלינו לרחם ולהתפלל על אותם טועים שישובו בתשובה".

את המכתב מסיימים "ותקוותינו כי מתוך הוספת חיזוק על ידינו בלימוד התורה וספרי מוסר, יתערה על כולם רוח טהרה, ויקויים הייעוד ומלאה הארץ דעה את השם. ויה"ר שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה".

על המכתב חתומים: הגאונים רבי גרשון אדלשטיין - פוניבז', רבי דב לנדו - סלבודקא, רבי יצחק שיינר - קמניץ, רבי ברוך מרדכי אזרחי - עטרת ישראל, רבי מאיר צבי ברגמן - כולל רשב"י, רבי ברוך דב פוברסקי - פוניבז, רבי משה יהודה שלזינגר - קול תורה, רבי משה הלל הירש - סלבודקא, רבי דוד כהן - חברון, רבי ירחמיאל אונגרישר - בית מדרש עליון, רבי יצחק אזרחי - מיר, רבי יהושע אייכנשטיין - יד אהרן, רבי שלמה אנגלנדר - בית שמעיה, רבי יצחק ברטלר, רבי זאב ברלין - גאון יעקב, רבי צבי דרבקין - גרודנא (באר יעקב), רבי יצחק הקר - גרודנא (באר יעקב), רבי ישראל מאיר וייס - נחלת הלוויים, רבי ברוך וייסבקר - בית מתתיהו, רבי נתן זוכובסקי - גאון יעקב, רבי אהרן חדש - מיר, רבי בצלאל טולידנו, רבי זאב קאהן, רבי אריה לוי, רבי אברהם סלים - מאור התורה, רבי יצחק עהרנפלד, רבי אביעזר פילץ - תפרח, רבי בצלאל פנחסי - ברכת אפרים, רבי משה מרדכי פרבשטיין - חברון, רבי אליקים פשקס - גבעת שאול, רבי אברהם יצחק קוק - מאור התלמוד, רבי שמחה שיינברג - תורה אור.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בימים האחרונים שיגר הגאון רבי דוב לנדו ראש ישיבת סלבודקה מכתב חיזוק אישי לחיזוק הרב יגאל רוזן. המכתב לא התפרסם ולא ידוע בשלב זה תוכנו.

כזכור ביום חמישי פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' מכתבו החריף של הגר"ח קנייבסקי שכתב: "שמעתי ותרגז בטני", כותב הגר"ח, "אשר בזמן האחרון כבוד התורה מושפלת עד שאול תחתית על ידי כמה ריקים פוחזים שבזו אחד מגדולי מרביצי התורה בדורנו שליט"א בהתנפלויות שונות שאי אפשר לעלות על הכתב כצאן אשר אין להם רועה רק אין יראת אלוקים במקום הזה וגו' אוי לנו שכך עלתה בימינו".
הפלג הירושלמי יהדות התורה משה גפני יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד