כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

רגע לפני הסערה: חוק השבת החדש של משרד הפנים

לאחר שגפני הגיש הצעת חוק שעשויה להביא לפתרון במשבר המרכולים - משרד הפנים פרסם הערב תזכיר חוק ממשלתי שיסדיר את סמכות חוקי העזר מכאן ולהבא • "בחדרי חרדים" עם כל הפרטים בפרסום ראשון

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



המאבק על השבת: פרסום ראשון - משרד הפנים הפיץ הערב (רביעי) תזכיר חוק ממשלתי שמבקש לשנות את המציאות החוקתית הקיימת ולקבוע כי מעתה שר הפנים יהיה רשאי לקבוע כי לגבי חוקי עזר בעניינים מסוימים - לא יחולו ההוראות הקיימות כיום בחוק אלא אם ניתנה הסכמת שר הפנים לחוק העזר.

תזכיר החוק מגיע בעקבות קביעת בג"ץ הצפויה להתפרסם מחר על ידי נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, בעתירות המרכולים בת"א. משרד הפנים מבקש שמעתה סמכות חוק העזר העירוני – תהיה בידי השר הממונה ולא בידי הרשויות המקומיות, לפחות בנושאים הקשורים למתן היתרי עבודה בשבת.

כזכור, "בחדרי חרדים" חשף כי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הניח הצעת חוק שמבקשת לשנות רטרואקטיבית משנת 2014 את המציאות החוקתית ולהורות כי הסמכות על חוקי העזר העירוניים תהיה בידי שר הפנים, ובכך לבטל את החלטת בג"ץ בדיון הראשון שהתיר לפתוח מאות מרכולים בשבת. ההצעה צפויה לעילות לדיון בוועדת השרים ביום ראשון.

כעת, משרד הפנים מגיע בעקבות הצעת החוק הפרטית של גפני ומבקש לחוקק חוק ממשלתי מכאן ולהבא.

בנוסח התזכיר נכתב כי "על פי הקבוע בסעיף 258 לפקודת העיריות ובסעיף 22 לפקודת המועצות המקומיות, לא יפורסם חוק עזר, אלא כעבור ששים ימים מהיום שהביא ראש העיריה את חוק העזר לידיעת שר הפנים, אשר לו נתונה סמכות לעכב את חוק העזר. בהתאם לזאת, הוראות סעיפים 258(ב) עד (ה) לפקודת העיריות וסעיפים 22(ב) עד (ה) לפקודת המועצות המקומיות מעגנות את סמכות העיכוב האמורה הנתונה לשר הפנים ביחס לחוקי עזר ומפרטות את מנגנון העיכוב עצמו.

עוד נכתב כי "על רקע האמור, ועל מנת לפעול לייעול הליכי אישור חוקי העזר, מוצע לקבוע, כי על אף הוראות אלה, שר הפנים יהיה רשאי לקבוע כי לגבי חוקי עזר בעניינים מסוימים, או לגבי חוקי עזר שיותקנו על ידי רשויות מקומיות מסוימות, בין דרך כלל ובין בתנאים שיקבע, לא יחולו ההוראות האמורות או שחוקי עזר לא יפורסמו ברשומות אלא אם ניתנה הסכמת שר הפנים לחוק העזר".

בנוסף נכתב בחוק שמוצע: "עוד מוצע לקבוע, כי חוקי עזר בעניין פתיחת חנויות וסגירתן בימי מנוחה על רקע משמעותם וחשיבותם הציבורית, יידרשו להסכמת שר הפנים לצורך פרסומם ברשומות תוך התווית הפעלת סמכותו של שר הפנים בעת אישור חוקי עזר כאמור.

לסיום נכתב כי "מוצע, כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע כי לגבי חוקי עזר בעניינים מסוימים, או לגבי חוקי עזר שיותקנו על ידי רשויות מקומיות מסוימות, בין דרך כלל ובין בתנאים שיקבע, לא יחולו ההוראות האמורות או שחוקי עזר לא יפורסמו ברשומות אלא אם ניתנה הסכמת שר הפנים לחוק העזר.

"עוד מוצע לקבוע, כי חוקי עזר בעניין פתיחת חנויות וסגירתן יידרשו להסכמת שר הפנים לצורך פרסומם ברשומות וכן לקבוע הוראות לעניין התווית הפעלת סמכותו של שר הפנים לעניין חוקי עזר אלו".
שבת אריה דרעי המרכולים תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד