י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מחסור מסוכן: דו"ח חמור מצביע על ליקויים במערך הכבאות בישראל

התקן קובע כי על כל 1,000 איש החיים בישראל, אמור להיות כבאי אחד, כמה יש בפועל? 'רשות הכבאות' קבעה בעבר כי יש צורך בישראל ב-716 כבאיות. אנחנו רחוקים משם • בעולם, זמן ההגעה המינימלי הוא 7 דקות. המצב אצלנו? השם ישמור ויציל

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



לאחר 'אסון הכרמל' שהתרחש בשנת 2010 וגל השריפות שהתרחש בשנה שעברה בחיפה, המחישו עד כמה הצורך הקריטי בכוח כיבוי חזק ומשמעותי, אולם מדוח חדש ומדאיג שעיקריו פורסמו אמש (רביעי) במהדורה המרכזית של 'חדשות 2', עולה כי מערך הכיבוי בישראל לוקה בחסר באופן משמעותי ומסוכן. מהנתונים עולה כי לא מעניקים לכבאים המחרפים נפשם להציל חיים בכל שריפה, את האמצעים המינימליים להצליח במשימתם.

הדוח שהזמין סגן יו"ר הכנסת ויו"ר סיעת 'המחנה הציוני' ח"כ יואל חסון ויציג אותו הבוקר (חמישי) בוועדת הפנים בכנסת, מתייחס דווקא לאירועים הקטנים שבשיגרה ונשען על מסמך שכתבו מומחים בטכניון בחיפה.

זמן ההגעה המינימלי לזירת שריפה, כפי שמקובל בעולם, אינו עולה על 7 דקות - אלא שבגלל קושי תקציבי קבעו אנשי הטכניון כי הרף המינימלי בישראל יעמוד על 15 דקות בלבד. בכדי שכבאית תגיע לזירה תוך 15 דקות יש צורך ב-164 תחנות כיבוי, אך נכון לתחילת שנת 2017 היו בישראל רק 120 תחנות כיבוי - 27% פחות ממה שצריך להיות בכדי להגיע בזמן המינימלי שנקבע - 15 דקות.

בנוסף, רשות הכבאות קבעה בעבר כי יש צורך ב-716 כבאיות כדי להגיע לתקן מלא. אבל גם במקרה זה, הדבר לא מיושם בשל בעיות תקציביות ונקבע תקן ביניים לפיו צריכות להיות בישראל 455 כבאיות. עובדתית גם בתקן זה שירותי הכיבוי אינם עומדים ונכון לתחילת שנת 2017 עמדו לרשות הכבאים בישראל, רק 348 כבאיות כש-40 מהן אינן תקניות. באחוזים; רק 76% מהתקן שנקבע על ידי הכיבוי. עד לשנת 2018 אמורים לקבל ברשות הכבאות 72 כבאיות חדשות, גם הם עדיין לא ישלימו את הפער לתקן הביניים שנקבע - 455. שכן בישראל יהיו רק 430 כבאיות.

התקן הבינלאומי קובע כי יש צורך בכבאי אחד על כל 1,000 תושבים, ולפי חישוב שנעשה בישראל, יש צורך ביותר מ-8,000 כבאים. אך בפועל יש בישראל בסך הכל רק 1948 לוחמי אש פעילים.

גם במקרה זה, בשל היעדר תקציב, נקבע תקן ביניים לפיו אמורים להיות בישראל 4,000 לוחמי אש בלבד, שהם חצי מהצורך לפי חישוב של כבאי אחד לכל 1,000, ונכון להיות ישראל צריכה כפול כבאים ממה שיש לה כיום - 1948.

ממערך כיבוי האש נמסר ל'חדשות 2' בתגובה: "בניית תחנות הכיבוי הינה על פי התכנית שאושרה ותוקצבה בעבר. נציב הכבאות פועל בימים אלו לאישור תכנית רב שנתית נוספת להמשך בניית תחנות וחיזוק מערך הכיבוי".
רשות הכבאות דוח שריפה כבאים אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד