כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

המאבק על קדושת השבת • בג"ץ קבע: המרכולים יישארו פתוחים

כצפוי, הנשיאה מרים נאור פרסמה את פסק הדין האחרון שלה: המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת קודש • המפלגות החרדיות מכריזות מלחמה ומכינות תגובה חוקתית שתבטל את ההחלטה • כל הפרטים על הדרמה שצפויה לטלטל את המערכת הפוליטית

אולם הדיונים בבג"צ. צילום: פלאש 90
אולם הדיונים בבג"צ. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



מאבק המרכולים והשבת: נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור פרסמה הבוקר (חמישי) את החלטת השופטים בעתירות בסוגיית פתיחת המרכולים בשבת בעיר תל אביב, על פיה, ההחלטה הראשונה שניתנה בבג"ץ - נותרה על כנה והמרכולים יישארו פתוחים בשבת, "ברוב דעות הוחלט לדחות את העתירה נגד פתיחת המרכולים בשבת", אמרה נאור בטקס הפרידה ממנה.

ההחלטה הבוקר באה כתגובה לדיון הנוסף והמורחב שהתקיים בבג"ץ בעקבות בקשת העותרות - התאחדות בעלי המרכולים באישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר החלטת בג"ץ הראשונה להתיר פתיחת מאות מרכולים בשבת.

בראשית פסק הדין נכתב כי "הרכב מורחב של שבעה משופטי בית המשפט העליון דן בדיון נוסף בפסק דינו של בית משפט בבג"ץ התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית נגד שר הפנים. חרף קיומן של עילות סף המצדיקות את דחיית העתירה לדיון נוסף, דנו כל שופטי ההרכב בשאלות שהתעוררו לגופן. בית המשפט קבע, ברוב דעות של הנשיאה מ' נאור והשופטים א' חיות, י דנציגר, י' עמית, ו-ד' ברק-ארז, כי יש להותיר את פסק הדין מושא הדיון הנוסף על כנו, ואין מקום להתערב בקביעות בו".

כזכור, אמש אמרו העותרות - התאחדות בעלי המרכולים כי "אין לנו אמון בפסיקתה הצפויה של מרים נאור. מבייש לראות כי הרצון לקיים מסיבת סיום לנאור היה חזק כל כך עד שגרם לעוורון משפטי ומאות בעלי עסקים קטנים הפכו לבלתי נראים עבורה ממרום מושבה".

רועי לחמנוביץ מנכ"ל קואלציית "שבת שוויון" הגיב ואמר כי "פסיקת בג"ץ לא מפתיעה אותנו אך אין אנו עוסקים בעבר. אין ספק שכתוצאה מפסיקת העליון יפגעו מאות סוחרים ברמה המשפחתית וברמה הכלכלית".

לדבריו, "אך אנחנו רואים בנזק זה נזק זמני. הפתרון לתיקון העוולה יגיע מהמערכת הפוליטית . הגיעה העת שראשי הקואליציה , מפלגות דתיות חרדיות ובכלל, שעבורם השבת היא בעלת משמעות לא יתנו לפסיקה הזאת להתקרר וכבר ביום א הקרוב יביאו אלו הדואגים לשבת חוק שבת שיתקן פסיקה זו ויאפשר למאות בעלי עסקים לנוח בשבת. אם זה לא יקרה - אזי שותפה הקואליציה לעמדת בג"ץ".

כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', משרד הפנים הפיץ אמש (רביעי) תזכיר חוק ממשלתי שיקבע כי מכאן ולהבא - חוקי העזר העירוניים לא יפורסמו ברשומות אלא בהסכמת שר הפנים.

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף לראשונה כי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מקדם הצעת חוק שמבקשת להעביר רטרואקטיבית משנת 2014 את הסמכויות על חוקי העזר העירוניים העוסקים במתן היתרי עבודה בשבת לידיו של שר הפנים.

הצעת החוק של גפני שחתומה על ידי ח"כים מסיעות יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי - צפויה לעלות לדיון ביום ראשון בועדת השרים לעניני חקיקה במטרה לקדם את החוק להצבעה במליאת הכנסת.

כעת, לאחר החלטת בג"ץ, לא יהיה מנוס למפלגות החרדיות לפעול בכל כוחן ולחוקק חוקים שיבטלו את החלטת בג"ץ.
פתיחת המרכולים בשבת מאבק השבת בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד