כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ראש ישיבת סלבודקה על הפלג: "מעשים בלתי אנושיים"

במכתב לגר"י רוזן, ראש ישיבת אור ישראל, מגנה בחריפות הגר"ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקה בבני ברק וחבר 'ועד הישיבות', את המתקפות מצד אנשי הפלג, ומכנה אותם: "אנשים חסרי כל מעצור אנושי ויהדותי"

הרב דב לנדו. צילום: יעקב לדרמן
הרב דב לנדו. צילום: יעקב לדרמן



"מעשים מבישים, פראיים ובלתי אנושיים", כך מכנה הגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקה בבני ברק, וחבר נשיאות ועד הישיבות, את התנהגות אנשי הפלג.

במכתב שכתב הגר"ד לנדו להרב רוזן לאחר הפגיעה בו על ידי אנשי הפלג נאמר:

"למעכ"ת מכובדי הנעלה איש חי ורב פעלים הגאון הגדול מה"ר יגאל רוזן שליט"א ראש ישיבת אור ישראל פ"ת

"מה מזעזע הדבר על לעמקה של נפש מה דעבדו אינשי דלא מעלי לרומעכ"ת, כל מי ששמע זאת, אם אינו ממעוותי הדעת זועזע ונחרד עמוקות מהמעשים המבישים הפראיים והבלתי אנושיים אשר פעלו כנגדו אנשים חסרי כל מעצור אנושי ויהדותי אלו.

"אבל כבר הי' כן לעולמים, לא אחת מי שפעל ועשה במסירות ובתושי' למען הכלל ולמען כבוד שמים "זכה" לקיתונות של שופכין מצד אנשים שלא היו יכולים לראות את הפעולות המבורכות המוצלחות והמועילות למען הכלל, והיו מתאמצים בחמת זעם ובכל מיני אמצעים פסולים ושפלים כנגד המזכה את הרבים ככל אך אשר יכלו".

והרב ממשיך: "ומה אומר ומה אדבר, הרי זה אות (לרוב דאבונינו שכך הוא הדבר) עד כמה חשובות ונצרכות פעולותיו המבורכות של מעכ"ת למען עולם התורה ולכבוד שמים והננו מאחלים למעכ"ת ומבקשים שימשיך עוד ועוד בכל המעשים הנעלים החשובים והמועילים יחד עם הרבצת תורה ולימודה בישיבתו הרמה, ובל ישים לב לכל מיני מעשים פסולים ושפלים אלו, אשר תקותינו לפסיקתם במהרה, והאמת סופה לנצח.

"הכותב והחותם בצער ובכאב, מוקירו דב לנדו".







כזכור הותקף הגר"י רוזן מספר פעמים על ידי אנשי הפלג. במקרה האחרון שאירע לפני מספר שבועות, אלמונים הגיעו לבית ראש ישיבת אור ישראל, והשחיתו את מנעול הבית בבני ברק וכן שפכו חומר שחור על איזור הכניסה לבית.

בתיעוד הוידאו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', נראים שניים הלבושים במגבעות של הציבור הליטאי, אחד עם חליפה קצרה והשני עם ארוכה, ומבצעים את הוונדליזם.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מקרה דומה אירע גם בביתו של המחנך הרב מרדכי בלוי ברחוב נועם אלימלך בשכונת 'אור החיים' בבני ברק, שם הושחת מנעול הבית והותז אותו החומר. גם במקרה זה הגיעו חוקרי מז"פ, אספו ממצאים ופתחו בחקירה.

כזכור, בעקבות התנהגותם של פעילי הפלג, כתב שר התורה הגר"ח קנייבסקי מכתב יוצא דופן בחריפותו. "שמעתי ותרגז בטני", כותב הגר"ח, "אשר בזמן האחרון כבוד התורה מושפלת עד שאול תחתית על ידי כמה ריקים פוחזים שבזו אחד מגדולי מרביצי התורה בדורנו שליט"א בהתנפלויות שונות שאי אפשר לעלות על הכתב כצאן אשר אין להם רועה רק אין יראת אלוקים במקום הזה וגו' אוי לנו שכך עלתה בימינו".

את מכתבו מסיים הגר"ח, "אשר ע"כ עלינו להתחזק מאד בתורה מדה כנגד מדה ועל ידי זה נזכה לרומם קרן התורה הקדושה".

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' שבוע שעבר ביום רביעי הגיעו גדולי ראשי הישיבות לישיבת אור ישראל, כדי לחזק את ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן, בשל התקפות הפלג עליו. כולל, חבר המועצת הגרב"ד פוברסקי, רבי שלמה אנגלנדר ר"י בית שמעיה, רבי דוד יצחק שפירא ר"י באר יעקב, רבי אריה לוי ר"י הנגב, רבי ברוך ויסבקר ר"י בית מתתיהו, רבי זאב ברלין ר"י גאון יעקב, רבי יצחק הקר, רבי צבי דרבקין, רבי נתן זוכבסקי. ועוד.

באותה ההתאספות נדירה,בישיבת אור ישראל, נשא דברים הגרב"ד פוברסקי ראש ישיבת פוניבז' וחבר מועצת גדולי התורה.

אלה שבחוץ הם לא בני אדם", אמר ראש ישיבת פוניבז' הגרב"ד פוברסקי בדברים שנשא לפני תלמידי ישיבת אור ישראל. הוא גם רמז שבהתנהגותם הם דומים לחיות.

הפסוק אומר 'אם הרב דומה למלאך יבקשו תורה מפיו'", פתח ואמר הרב פוברסקי, "במצודת דוד שם פירש שמלאך כוונתו שליח. הרי לנו שיש מוסרי תורה שזוכים שהקב"ה מוסר דרכם את התורה והרי הם שלוחים של מקום. זכיתם תלמידי אור ישראל ללמוד תורה אצל מלאך העומד בראשכם.

"הגמרא בשבת קי"ט אומרת לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה ת"ח, שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלוקים. יש ת"ח שזוכים להגיע לדרגא של מלאך הם מוסרי התורה מהם מבקשים אנו תורה ומפיהם אנו חיים. ומי שאינו נוהג בהם בכבוד מחסר בכבודו של מקום.

"הרמב"ם כותב שאדם הנמשך אחרי סביבתו יברח למדבריות. וצריך להבין הרי במדבר יש חיות רעות ומזיקות ואם טבעו להיות נמשך אחרי סביבתו מדוע שילך למדבריות, הרי צריך לחשוש שילמד מחיות המדבר להתנהג כמותם אלא התשובה ברורה שגם אם אדם נמשך אחרי חבריו, אחרי חיות הוא לא נגרר", הוסיף ברמז עבה למפגיני 'הפלג הירושלמי'.

ועוד המשיך ותקף: "עלינו לדעת את ערכינו, בני תורה עמלי תורה, שזכינו להיות דבוקים בתורה, ולדעת שאלה שבחוץ הם לא בני אדם ועלינו רק להתפלל לה' שנזכה להמשיך לדבוק במלאכיו מוסרי התורה".

הרב דב לנדו הרב יגאל רוזן מכתב הפלג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד