י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פונט חדש נולד: כתב ידו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מי לא מכיר את כתב ידו הקריא והברור של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהיה כותב את חידושי תורתו במשך עשרות שנים •איתמר נתן, מבכירי המעצבים במגזר החרדי, לקח את הנושא צעד מפתיע קדימה ויצר פונט מכתב ידו של מרן • בשיחה עם 'בחדרי' הוא מספר על היוזמה המרתקת, וגם האם ימכור את הפונט המיוחד לציבור?

חתימת ידו של הרב עובדיה. איור ועיצוב: איתמר נתן
חתימת ידו של הרב עובדיה. איור ועיצוב: איתמר נתן



בימים אלו יצא לאור פונט חדש ומפתיע - כתב ידו של נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בדיוק מושלם.

כידוע כתב ידו של מרן היה נדיר בייחודו, קריא וברור הרב היה כותב על גבי נייר חלק שורות ישרות כסרגל, עם ריווחים שווים בן שורה לשורה. הפונט החדש שיצא התקבל בהתרגשות רבה ועורר ענין רב ונוסטלגיה בקרב הציבור התורני ומחוצה לו.

מי שעומד מאחורי הפונט החדש והמרתק הוא המעצב איתמר נתן, צייר ואמן, מבכירי המעצבים הגרפיים במגזר החרדי. בשנים האחרונות הוא עובד על פרויקט רחב היקף במסגרתו ייצר ועיצב עשרות פונטים חדשים ואומנותיים, כמו"כ, הוא בעיצומו של פרויקט שיחזור עשרות טיפוסי אותיות נדירים וייחודיים מדפוסים עתיקים. ומכתבי יד אמנותיים ועתיקים כמו 'כתר ארם צובא' והגדות עתיקות שונות.

איתמר נתן מספר ל'בחדרי חרדים' כיצד חשב על הרעיון להפוך את כתב ידו של הרב עובדיה לפונט ממוחשב. "עוד בילדותי, תמיד אהבתי את כתב ידו של מרן זצ"ל", מספר נתן. "כידוע מרן היה ידע לצייר וראו זאת גם על כתב ידו. הכתב משקף את נפשו ואישיותו של האדם. אפשר בהחלט לומר שנפשו ואישיותו הנדירה של מרן באה לידי ביטוי גם בכתב ידו. כנער צעיר הייתי מחקה את כתב ידו של מרן ועד היום יש בכתב ידי אלמנטים מכתב ידו. לאחרונה ביצעתי רסטורציה (שיחזור אותנטי) לכמה כתבי יד ישנים, ויצרתי להם דיגטציה, במסגרת הפרויקט עלה בדעתי ליצור פונט מכתב ידו של מרן".

"לצורך כך" הוא מספר "השתמשתי במכתבים והסכמות שכתב מרן לפני כ-30 שנה (אז עוד היה נוהג לכתוב בעט פרקר - ולא בעט נובע כפי שכתב בשנים האחרונות - שכתיבתו יותר חלקה ומעוגלת). עיצבתי את הפונט בצורה ששומרת על הדינמיקה של כתב יד בכלל ועל כתב ידו של מרן בפרט. הפונט מתוכנת לחבר אותיות שמרן בעצמו חיבר בכתב ידו דוגמת 'של' 'מר' וכדו' וכן אותיות מתארכות היכן שמרן היה מאריך".

לסיום הוא מספר כי אחרי שסיים לעצב את הפונט, בדק כיצד הוא מתפקד. "למען האמת, התרגשתי כתב ידו של מרן קם והיה לנגד עיני", אומר נתן בהתרגשות.

האם הוא ימכור את הפונט? "היות ואין מדובר בסתם כתב יד, אלא בכתב ידו של מרן, יש לנהוג בו מנהג כבוד, לכן הפונט אינו למכירה כעת. הוא אמור לשמש אך ורק בדברים שנועדו לכבד את זכרו של מרן זצ"ל".

הוא מספר כי לאחר ששיתף את דבר הפונט החדש ברשת, פנו אליו מרכסים שם ייחנכו מחר (שלישי) את 'כיכר מרן' הכיכר הראשונה בעולם לזכרו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ושלט ההנצחה למרן יופיע בכתב ידו מהפונטים שעיצב.





פומט הרב עובדיה יוסף איתמר נתן עיצוב כתב יד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד