י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מנהיג קטלוניה המודח נמלט לבלגיה ויואשם בהסתה והמרדה

לאחר הדחתו בגין הכרזת העצמאות החד צדדית, נשיא קטלוניה המודח קרלס פודג'מון נמלט עם חבריו מספרד לבלגיה. הקבוצה שנמלטה צפויה לתת הצהרה משותפת בהמשך היום • התובע הכללי בספרד הודיע כי יוגשו כתבי אישום כנגד ההנהגה הקטלונית בגין הסתה והמרדה

המהומות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות
המהומות בקטלוניה לאחר הכרזת העצמאות



המנהיג הקטלאני המודח קרלס פודג'מון נמלט מספרד לבריסל, כך מסרו גורמים רשמיים מממשלת ספרד.

המנהיג הקטלוני המודח נמלט לאחר שהואשם בהמרדה נגד ממשלת ספרד, לאחר שקטלוניה הכריזה על עצמאות תחת הנהגתו.

המהלך התאפשר לאחר שהשר לענייני הגירה של בלגיה, תיאו פרנקן, אישר כי הנשיא הקטאוני לשעבר יכול לקבל מקלט מדיני במדינה.

התקשורת הספרדית מדווחת כי המנהיג לשעבר נמלט עם מספר לא ידוע של חברים אחרים בממשלה הקטלאנית. הקבוצה שנמלטה צפויה לתת הצהרה משותפת בהמשך היום.

התובע הכללי של ספרד, חוסה מנואל מסה, אמר הבוקר (יום ב') כי "זה מרד, והסתה והתגרויות של מנהיגי השלטון הקטלאני לשעבר" אשר כאמור הושעו על ידי ממשלת ספרד המרכזית במדריד. התובע הכללי הודיע כי יוגשו כתבי אישום כנגד ההנהגה הקטלונית.

כזכור ספרד סירבה להכיר בתוצאה של משאל עם עצמאי שנערך על ידי ממשלת האזור של קטלוניה בתחילת החודש, וטענה כי הוא אינו חוקי על פי החוק הספרדי.

אחרי שהפרלמנט האזורי הקטלאני הצביע על עצמאות ביום שישי, ממשלת ספרד אמרה שהיא מבטלת את האוטונומיה של האזור והיא תשלוט שם ישירות ממדריד.

ה'אידפנדנט' הבריטי מדווח כי פרנקן, השר הממונה על בקשות מקלט מדיני בבלגיה, מגיע ממפלגת הלאומנים הפלמית החדשה, שיש לה קשרים הדוקים עם התנועה הבדלנית הקטלאנית.

מפלגתו של השר תומכת בפלנדריה עצמאית ורוצה לפרוש מבלגיה, וזה דומה מאד למתרחש בספרד, שבו חבל ארץ רוצה לפרוש מהמדינה שלו, לדוגמא נניח שהדרוזים ברמת הגולן ירצו להקים אוטונומיה עצמאית עם משטרה משלה וצבא משלה, מדינת ישראל כמובן תתנגד.

"אנשים קטלאנים שחשים איום פוליטי יכולים לבקש מקלט בבלגיה, וזה כולל את הנשיא. זה 100 אחוז על פי החוק הבלגי", אמר פרנקן לתקשורת הבלגית.



כזכור, בסוף השבוע האחרון הודח הנשיא הקטלוני על ידי ממשלת ספרד והודיע: "נתנגד לספרד בדרך דמוקרטית".

לאחר שביום שישי הקטלאנים הכריזו על עצמאות ובתגובה הממשלה במדריד הדיחה את ההנהגה הקטלונית, אמר הנשיא הקטלוני קרלס פוג'דמון המודח כי רק "התנגדות דמוקרטית היא הדרך,ונמשיך לפעול לבניית מדינה קטלונית חופשית".

את ההודעה על הדחת הנשיא הקטלוני מסר אתמול ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, ומינה את סגניתו, סוראיה סאנז, למנהיגת קטלוניה באופן זמני.

רבבות קטלאנים חגגו בסוף השבוע האחרון בברצלונה את הכרזת העצמאות, בתגובה בית המשפט החוקתי במדריד קבע שהמהלך לא חוקי.

במקביל, לאחר הכרזת העצמאות אלפי מפגינים במדריד קראו לאחדות ספרד והכריזו: "פוג'דמון לכלא".

בנאום שנשא ביום שישי לפני ההצבעה אמר ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי כי אין שום "אלטרנטיבה" משום שהמנהיג הקטלוני, קרלס פודג'מון, וממשלתו הבדלנית ניהלו נתיב בלתי חוקי וחד-צדדי ש"נוגד את ההתנהגות הרגילה בכל מדינה דמוקרטית כמו שלנו".

הכרזת העצמאות הקטלאנית באה לאחר שבשבוע שעבר החליטה ספרד להפעיל את סעיף 155 של החוקה הספרדית, הנותן לה לשלול סמכויות אוטונומיות מהחבל הקטלוני כעונש על מהלך הפרישה מספרד שנשיא קטלוניה מקדם זה חודשים.

מתוך 135 חברי הפרלמנט הקטלוני 82 השתתפו בהצבעה, 70 מתוכם הצביעו בעד העצמאות, עשרה מהם הצביעו נגד, ושניים נמנעו.

כזכור, ב-1 לאוקטובר המשטרה בספרד ירתה כדורי גומי על אזרחים ופצעה מאות, בזמן
שאלפי שוטרים ספרדים פעלו בכוח במדינה למנוע את קיום משאל העם על עצמאות חבל קטלוניה שהתקיים.

השוטרים ירו כדורי גומי אל עבר המפגינים, ומאות בני אדם נפצע. נשיא קטלוניה פוג'דמון אמר אז "העולם רואה את האלימות של השוטרים הספרדים", האלימות של השוטרים גררה ביקורת קשה בעולם המערבי.

הקטלונים טוענים שזה דיכוי שמזכיר את עידן פרנקו, כשהם מתייחסים למשטר הדיקטטורי ששלט בספרד בין השנים 1939-1975.

החבל הקטלוני מונה 7.5 מיליון תושבים, על שטח של 32 אלף קמ"ר, גדולה מהשטח של מדינת ישראל. קטלוניה נחשבת לאחד החבלים היפים בספרד הקטאלנים טוענים כי ספרד מהווה נטל כלכלי עליהם, ושואפים לעצמאות, מנגד הספרדים חוששים כי עזיבת קטלוניה תגרום לספרד משבר כלכלי עמוק יותר מהמצב בו היא מצויה מאז תחילת 2009, ותעודד חבלים אוטונומיים נוספים כגון חבל הבאסקים ואנדלוסיה להקים מדינה עצמאית.
קטלוניה קרלס פודגמון ספרד המרדה בלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד