י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לפני פטירת בנו: הואשם בתקיפת שוטר וזוכה

פרסום ראשון: סתירות חמורות בעדויות השוטרים הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בעיר • האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי

הפגנה ברחוב שרי ישראל בגל ההפגנות האחרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנה ברחוב שרי ישראל בגל ההפגנות האחרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בן 27 תושב בית שמש הואשם בחודש מרץ השנה בתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות - והיום, כך נודע ל'בחדרי חרדים', זוכה מכל אשמה.

היה זה בשלהי חודש אדר תשע"ז, הפלג ערך הפגנה בין השאר גם ברחוב שרי ישראל, בהשתתפות מאות. אחד המשתתפים שנעצר, בן 27 מבית שמש, הואשם שהתקרב לעבר סוס ועליו שוטר-פרש, הכה באגרופו מספר פעמים באגן הסוס וכן הכה באגרופו את רגלו של הפרש.

מיד לאחר מכן נמלט אך נעצר תוך זמן קצר. שלושה ימים לאחר שנעצר, הואשם המפגין בעבירה של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. הנאשם, כפר לחלוטין בעובדות כתב האישום ולדבריו הוא אכן נכח בצומת במהלך ההפגנה, אך לא התפרע, לא התקרב לסוס ולא הכה אף אחד. לטענתו, הוא עבר במקום על מנת לרכוש תרופה לבנו ששהה באותה העת בבית החולים שערי צדק במחלקה לטיפול נמרץ. מעבר לכך טען, כי כלל לא נמלט, אלא ששוטר עצר אותו ללא סיבה.

בנו של הנאשם שזוכה נפטר למרבה הצער ממחלתו מספר ימים לאחר מכן. היום (שני), למעלה משבעה חודשים לאחר מכן, במהלכם התנהל הליך הוכחות ע"י פרקליטו עו"ד שלום בן שבת ועסקן העדה החרדית הרב שמעון שישא, השופט אילן סלע מבית משפט השלום בירושלים החליט לזכות את הנאשם לחלוטין.

"טענותיו של מרשי לפיהם ידו לא הייתה במעל, טענות אותם טען למן שחר ההליך התקבלו במלואן ע"י ביהמ"ש וזאת תוך שביהמ"ש מטיל צל גדול על אמינות השוטרים" אמר ל'בחדרי חרדים' עו"ד שלום בן שבת, פרקליטו של הנאשם. "הכרעת הדין וזיכויו של מרשי, זיכוי מוחלט יש לומר שאף הוא אירוע נדיר במחוזותינו, מדבר בעד עצמו".

מדובר בכתב אישום שלישי תוך פחות מחצי שנה, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה. והיום, כפי שמתפרסם לראשונה ב'בחדרי', זוכה אדם שלישי.

כך הופרכו טענות השוטרים

מדובר בהפגנה של הפלג והעדה החרדית שנערכה בכ"ב אדר תשע"ז ברחוב שרי ישראל פינת מלכי ישראל בירושלים, בעקבות מעצרו של מאיר טולדנו מאופקים תלמיד ישיבת 'מאירת שמועה', שבהמשך נשפט ל-56 ימי מחבוש בשל אי התייצבות בלשכת הגיוס במשך כשנתיים וחצי. בעקבות כך, נערכו הפגנות סועדות בירושלים ובמקומות נוספים ברחבי הארץ.

ל'בחדרי' נודע כי המחלוקת בה נדרש השופט להכריע, היא האם הנאשם היה שותף להתפרעות או שעבר שם במקרה ולא נטל חלק בהתקהלות. בנוסף, האם הוא זה שהכה בשוטר ובסוסו. שניים מעדי התביעה, היו השוטר הפרש עוזי מזרחי שטען שהוכה, והשוטר אסף רפאלי שטען כי הבחין בנאשם מכה את השוטר והסוס.

תחילה סיפר עוזי כי במהלך ההפגנה הוא הרגיש שהסוס עליו רכב - קפץ, בהמשך עדותו ציין כי הוא נתן את דעתו על כך רק בדיעבד, כאשר אסף שאל אותו אם לא הרגיש משהו, מאחר והוא רואה מישהו חובט בסוס. "אז הבין כי הקפיצה של הסוס קודם לכן הייתה בשל חבטות הנאשם בסוס" כתב השופט בהחלטתו. אסף סיפר כי לאחר שפיזרו את המפגינים והצומת נפתחה לתנועה, ניגש אחד המפגינים והכה 4-6 אגרופים את הסוס בחלק האמצעי אחורי ואחת מהן פגעה ברגלו של הפרש. על פי עדותו, זיהה את המפגין שהחל במנוסה לכיוון תחנת הרכבת הקלה "הטורים" והוא דהר אחריו תוך שמירה על קשר עין.

הפגנת הפלג הירושלמי בגל האחרון, ברחוב שרי ישראל

לדברי השוטר, המפגין ניסה לעלות לרכבת שעמדה בתחנה אך לא הספיק וזו נסעה לדרכה - כך שהוא נותר בתחנה - ואז נעצר. חלק מסימני ההיכר של השוטר היו כי זה החזיק בשקית לבנה והיה לו פצע בשפתו. המפגין נעצר והובל יחד עם 19 עצורים נוספים לתחנת המשטרה ובהמשך עוזי אף זיהה אותו מבין העצורים - על פי הפצע בשפה.

במהלך חקירתו הנגדית של עוזי, הוא התעקש שהמפגין הכה את הסוס באגרופיו אך הוצג בפניו דו"ח המעצר שם נכתב "נתן מכות לפרש ובעיטות לסוס", אך עוזי התעקש כי בדו"ח כתוב נתן מכות לפרש ולבעל הסוס" ולא כתובה המילה "בעיטות". רק לאחר מכן כשהבין שה'פרש' ו'בעל הסוס' הם היינו הך, הוא אישר כי אכן כתוב "בעיטות לסוס".

גם עדותו של השוטר עוזי בביהמ"ש העלתה שהוא לא הוכה ברגלו, אלא הרגיש בקפיצה של הסוס. בהודה שמסר שעות לאחר האירוע ציין כי לאחר שראה את אסף רודף אחר אדם, הבין שכנראה אותו אדם חבט בסוס שלו ואולי גם בו, ולאחר מכן ציין "הרגשתי חבטה ברגל ימין". אולם בהודעה נוספת שמסר במשטרה לאחר שלושה ימים, ציין במפורש שאינו זוכר שקיבל מכה כלשהיא, וכך גם אמר בבית המשפט.

כפי שנודע ל'בחדרי חרדים' השופט הסיק כי "השוטר לא הוכה כלל ברגלו, והניסיונות של השוטרים לייחס לו זאת במסגרת עדותם, גם כאשר השוטרים עצמם לא טענו בזמן אמת כי השוטר עוזי הוכה ברגלו, מקשה על ייחסו מהימנות לעדותם". גם באשר לזיהוי הנאשם התגלו קשיים משמעותיים בעדותו של אסף; השוטר טוען כי רדף אחר מי שלדבריו הכה את השוטר עוזי והסוס ואף היה אתו בקשר עין רצוף עד למעצרו ואף זיהה אותו בתחנת המשטרה מבין קרוב ל-30 עצורים - אך הנאשם בעצמו כופר בכך שהשוטר אסף הוא זה שעצר אותו.

השופט אמר כי זיהוי אדם בתוך קבוצה של אנשים הדומים בלבוש על סמך שקית בידו, היא בעייתית. בפרט, כאשר אין כל תיעוד ממעצרו של הנאשם על כך שהגיע לתחנת המשטרה כשהוא נושא שקית. לצד זאת, אמר השופט כי זיהוי פצע בשפה של העצור, יש בזה זיהוי משמעותי. אולם, פרקליטו של הנאשם עו"ד שלום בן שבת טען כי אזכור הפצע בשפה אוזכר על ידי השוטר רק לאחר שהעצור הוצג בפניו בחדר חקירות ונשאל אם זה מי שהוא עצר - כשער לאותו הזמן השוטר לא ציין דבר בעניין הפצע, גם לא דקות לפני כן כשהוא זיהה אותו וציין כי זיהוי של הנאשם הוא "היותו מחזיק בשקית בידו". בנסיבות אלו, טען עו"ד בן שבת אין כל ראייה מזיהוי הפצע ויתכן שהשוטר העלה סימן זה רק לאחר שראה אותו בחדר החקירות.

השופט קבע כי עדותו של השוטר כי זיהה את הנאשם בתוך קבוצת חשודים - אינה עולה בקנה אחד עם המצוין בהודעתו שנרשמה על ידי החוקר. בנוסף אמר השופט כי בכל הנוגע להסבר הנאשם על נוכחותו במקום, התברר כי אכן מדובר בגרסת אמת וכי הובא מכתב שכתב רופא בו הוא מאשר כי הנאשם ביקר במרפאתו ביום האירוע בשעות אחה"צ לשם קבלת טיפול לבנו - שאגב כאמור, באורח טראגי, נפטר לאחר מספר ימים - ובמסגרת כך נשלח הנאשם לרכוש עבורו תרופה בבית מרקחת ברחוב יפו. יצוין כי האב לא אמר לשוטרים בעת המעצר כי בנו שוכב בבית החולים על ערש דווי, והם כמובן לא היו מודעים לכך.

בסיכומו של דיון, השופט אילן סלע אמר "אני מזכה את הנאשם מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום".
הפגנות הפלג זיכוי מכתב אישום מכה לשוטר פרש בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד