כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

צוואה בישראל – מתי לקיים ומתי להתנגד?

צוואה היא מסמך המהווה חלק בלתי נפרד מזכויותיו המשפטיות של אדם. בהעדר צוואה ו/או במצב שבו הצוואה איננה תקפה או כשרה לפי הוראות החוק, עיזבון המנוח יחולק לפי המנגנון שקבוע בחוק הירושה, התשכ"ה-1965

עו"ד שלמה וקנין
עו"ד שלמה וקנין



קיום צוואה כלשונה מתכתב עם המצווה לכבד את רצון המת, הידועה לנו היטב ממקורותינו. "עריכת צוואה לפי כל כללי הדין והפסיקה היא הבטוחה היחידה לגבי אופן חלוקת רכושו של אדם לאחר פטירתו", מדגיש עו"ד שלומי וקנין, בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני צוואות וירושות, "החוק קובע במפורש שחלוקת ירושה על פי דין נסוגה מפני צוואה כשרה ותקפה".

עם זאת, מדגיש עו"ד וקנין, כבר בעת עריכת הצוואה יש לפעול לפי הוראות המחוקק. "על מנת להגן על הכלל החשוב של כיבוד רצון המת, ובכדי למנוע ככל הניתן מצבים של עריכת צוואות תחת השפעה בלתי הוגנת או ללא יכולת להבחין בטיב המסמך, חוק הירושה קובע כללים ברורים. חריגה מהם עלולה להביא לביטול הצוואה ביום פקודה".

סוגי הצוואות בישראל

עו"ד וקנין מסביר כי המחוקק סימן ארבע דרכים לעריכת צוואה והן צוואה בעדים, צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. "לכל אחת מהאופציות הללו נקבעו גם כללים דווקניים. למשל, לצוואה בעדים חייבים להיות שני עדים לפחות וצוואה בעל פה צריכה להיערך אך ורק על ידי אדם שרואה את עצמו אל מול פני המוות", הוא מפרט.

"יתרה מזו, לצוואות ישנם כללים צורניים שחריגה מהם עלולה להוות קרקע פוריה לסכסוכים משפטיים. לדוגמה, האם בצוואה בעדים העדים אכן חתמו על הצוואה כנדרש, האם צוואה בכתב יד נערכה בכתב ידו של המצווה, האם צוואה בעל פה הועלתה עלי כתב בהקדם והוגשה לרשם לענייני ירושה וכו'. במילים אחרות, בכל עריכת צוואה רצוי להיוועץ עם עורך דין בכדי להבטיח כי רצון המת אכן יכובד בבוא היום".

התנגדות לצוואה, אימתי?

בתי המשפט לענייני משפחה, וכן בתי הדין הרבניים, עוסקים פעמים רבות בתיקים הנוגעים להתנגדויות לצוואה. לאחר פטירתו של אדם ועם הגשת בקשה לצו קיום צוואה, כל מי שמתנגד למהלך רשאי להגיש התנגדות. התנגדויות לצוואה עוסקות בנושאים שונים שחלקם נוגעים לאופן עריכת הצוואה מבחינה צורנית וחלקם עוסקים בהשפעות בלתי הוגנות על המצווה ו/או טענות בדבר אי כשרות לצוות (למשל, כאשר הצוואה נערכה על ידי אדם במצב סיעודי שלא היה יכול להבחין בטיבה).

"כבעל משרד עורכי דין העוסק בדיני ירושות וצוואות, אנו מייצגים פעמים רבות הן מתנגדים והן יורשים המבקשים לקיים צוואה", אומר עו"ד וקנין, "לא אחת, ההליך המשפטי דורש התחקות אחר נסיבות עריכת הצוואה כולל שמיעת עדים שאינם בהכרח קשורים לסכסוך המשפטי. לדוגמה, קרובי משפחה, חברים, שכנים, מומחים רפואיים ועוד. כך או כך, מטרתנו היא אחת. לסייע לבית המשפט להביא לכיבוד רצון המת".

פנייה לעורך דין בטרם נקיטה עצמאית בצעדים

עו"ד וקנין מדגיש כי הדבר החשוב ביותר שיש לעשות במקרה של סכסוך לגבי צוואה הוא לפנות לעורך דין. "רק עורך דין שבקיא ברזי החוק והפסיקה יוכל לבור את המוץ מן התבן", הוא מדגיש, "עליו להתחקות אחר נסיבות עריכת הצוואה ולבחון היטב את תוקפו של המסמך על בסיס עמידתו בהוראות החוק. עורך הדין יידע האם יש צורך להשיג ראיות נוספות שיתמכו בטענות ההתנגדות או הבקשה לקיום הצוואה. לדוגמה, מומחים רפואיים אשר יעידו אודות מצבו הבריאותי של המנוח בעת עריכת הצוואה או עדים שלישיים שישפכו אור לגבי היחסים בין המצווה לבין הנהנים או המודרים מהצוואה בשנים הרלבנטיות".

"שימו לב", אומר עו"ד וקנין, "יש לפעול במהירות וללא עיכובים. לאחר חלוקת הרכוש, בין אם בצוואה ובין אם בירושה לפי דין, יהיה קשה מאד עד בלתי אפשרי להשיב את הגלגל לאחור. למרות הכאב האישי והטרגדיה המשפחתית, מומלץ לבדוק כבר בתקופה שלאחר השבעה את הנושאים הנוגעים לעיזבון המנוח. ככל שהדברים ייעשו באופן מקצועי ובעיניים אובייקטיביות, כך הסיכוי להולדתם של סכסוכי יורשים קטן בהתאמה".
צוואה בישראל סוגי צוואות התנגדות לצוואה עורך דין מקרקעין כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד