י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בית ספר להורים - כך זה משפיע על חינוך ילדים

איזו הכנה עוברים זוגות צעירים אלו? מה הידע שלהם על גידול ילדים? ובכלל, האם צריכים ידע מוקדם? מה ענה החפץ חיים לזוג ששאל אותו על חינוך ילדים? דבר היועץ החינוכי על בית ספר להורים

בית ספר להורים -  כך זה משפיע על חינוך ילדים



זוגות רבים לרגע חתונתם בשמחה רבה ובהתרגשות עצומה. על פי רוב, מהר מאוד הם מצפים לילדם הראשון שיגיע לעולם ויהפוך אותם להורים מאושרים ומלאי גאווה.

איזו הכנה עוברים זוגות צעירים אלו?
מה הידע שלהם על גידול ילדים?
ובכלל, האם צריכים ידע מוקדם?

בטוחני כי לא אחת נתקל אי מי מכם בשאלה הזו, לפחות בינו לבין עצמו – מן הסתם בעיקר כאשר נתקלתם במקרים של אלימות כלפי ילדים וכד'. אך לא צריכים להגיע למקרי קיצון כדי לשאול את השאלות הללו. גם הורים עדינים ורגועים שבינם לבין אלימות אין כל קשר – עשויים להיות הורים חסרי מודעות, חסרי הבנה ויכולת הכלה בכל הנוגע לגידול ילדים.

ואולי, אולי באמת זה משהו טבעי שבא עם השנים? סוג של ניסוי ותהייה - בתקווה שתהיה הצלחה ונחת בעזרת השם.

מסופר על זוג שציפו לילד, נכנסו לפני החפץ חיים בשאלה כיצד עליהם לגדל את הילד שעתיד להיוולד ומה עליהם לעשות כהכנה לכך? אמר להם החפץ חיים: "עכשיו זה מאוחר מדי". לא הבינו בני הזוג את פשר הדברים, הרי הילד טרם נולד. הכיצד מאוחר מדי?

"נכון" השיב לתהייתם החפץ חיים. "החינוך של הילד מתחיל כאשר ההורים עדיין ילדים ומתכוננים להמשך של עם ישראל - מתוך חינוך עצמי עמוק".

מצד שני, להבדיל, הפסיכולוג הנודע אלפרד אדלר, בנה את כל התזה שלו בנושא חינוך ההורים – על מנת ליצור חינוך נכון אצל הילדים.

וכאן נשאלת השאלה:

מה אנו עושים כדי להקדים בצעד אחד את הבעיות שעלולות לקרות חלילה בחינוך הילדים?
על פי רוב אני נוהג לסרב, אולם השיחה הזו היתה שונה ומצאתי עצמי מביע את הסכמתי. על הקו היו שני ההורים. כן, ממש כך. שמעתי את שניהם בערבוביה והם ביקשו רק מפגש אחד. "זה קריטי לנו", הבהירו לי. הרגשתי את דחיפות העניין, הסכמתי והם אכן הגיעו במהרה.

אותם זוג הורים ביקשו ללמוד דרך לחנך את הילדים בצורה רגשית, מתוך חיבור לעולמם של הילדים. היו להם כבר ארבעה ילדים בגילאים שונים. יחד הבנו כי הדבר הראשון שהורה צריך לעשות כתחילת שינוי החינוך – הוא להבין מה עובר על הילד, להרגיש את הילד.

כיצד עושים זאת:

הילד מתלונן או מספר משהו? עלינו כהורים לשאול אותו בדיוק מה היה, כיצד הרגיש ולהתעניין בכנות בכל פרט ופרט. והמטרה כמובן היא על מנת שנרגיש אותו ממש כאילו היינו במקום. אנחנו לא מביעים כלום, מלבד הזדהות עם מצבו האמיתי.
תאמינו שתצליחו בצעד הראשון - וההמשך יבוא.

יצחק לוי
יועץ ומאמן בתהליכי החינוך
[email protected]
יצחק לוי יועץ חינוכי מטפל רגשי חינוך ילדים מאמן אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד