כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

נוער בפלג מאשים: הקיצוניות וההפגנות - גורמות לנשירה וגיוס לצה"ל

"היינו שם, למדנו בישיבות הפלג, השתתפנו בהפגנות הסוערות והתחברנו לרעיונות הקיצוניים, עד שאלו גרמו לנו להפנות עורף לדת ואף להתגייס לצה"ל" • הקיצוניות, תאוות האקשן, הזלזול בגדולי ישראל - האמנם כל אלו מגבירים את הנשירה של בני ישיבות? מסמך מטלטל • האזינו

הפגנות הפלג, חיילים בצה"ל. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
הפגנות הפלג, חיילים בצה"ל. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



במהלך הפגנות הפלג בשבועות האחרונים, פירסם מ.ל. פוסט בפייסבוק, בו הוא כתב: "כאחד שגם היה שם עד לפני שנתיים נגד צהל ונגד התייצבות בלשכות הגיוס", כתב מ.ל. "כשאני רואה את ההתנהגות, הקללות והחוסר כבוד לבני אדם בהפגנות הללו - זה רק מחזק אותי בדרך שעשיתי והבחירה הנכונה והנבונה שלי".

"מחמיא לעצמי היום וגאה בעצמי שאני כרגע בבסיס שומר על עם ישראל והם מפגינים ברחובות נגד התגייסות לצבא שמגין גם עליהם...", כתב.

מתחת הפוסט, שיתף מ. פוסט אנונימי של חיילת שאף היא במצב דומה לשלו, היא מספרת הייתה מפזרת פאשקעווילים של הפלג בחוצות, עד שלמרבה הכאב, היא נטשה ר"ל את הדת והתגייסה אף היא לצה"ל. וכך היא כותבת:

"כל הכבישים חסומים, סרטונים לא מפסיקים לזרום, אני מול לבושי השחורים: מקפצים ויורקים זורקים ובועטים, ואז הסכין חודרת עמוק, כי אני מזהה בתוך ההמון את אבי, אחיי וגיסיי.
והכאב חד מתמיד".

"אני זוכרת את אותם הימים שהייתי מפזרת ברחובות פתקים של חייל דמוי חזיר, ומרוצה מקידוש השם שעשיתי. אהבו אותי, שיבחו אותי על זה, לא חשבתי הרבה, ככה חונכתי".

וכאן, בשורה שתכאיב לכל שומר תורה ומצוות, היא מספרת שנטשה את הדת. "ואז גדלתי.... והבנתי. כמה הבנתי? החלטתי לבנות לי דרך אחרת, חדשה" היא כותבת.





הפוסט המפתיע הביא אותנו לפנות אל מ.. בשיחה שניהלנו איתו ושמובאת כאן בטשטוש פרטיו האישיים - הוא אימת את הפרטים והרחיב איתנו על סיפורו.

השיחה עם מ. מספקת הצצה אל התופעה העגומה של נשירת בני ישיבות מהדת, אולם הפעם האצבע המאשימה מופנית דווקא אל התנהלות הפלג.

מתברר כי בניגוד לדעת הוריו, חבר מ. לפלג ולדרך ה"אי התייצבות" וההפגנות. הוא לא רצה להתייצב, אם כי התייצב לדרישת אביו בצו ראשון. הוא אף עבר ללמוד בישיבת "מעלות התורה" של הרב אויערבך וכן בישיבת פוניבז' של הרב מרקוביץ'.

צילום: דוד פרלמוטר

יצויין כי מדובר ככל הנראה בתופעה מוכרת בפלג במסגרתה צעירים שאינם משתייכים למשפחות הפלג, חוברים אליו. הרב אויערבך עצמו בירך על התופעה בראיון אותו העניק לעיתון "מאמענט" היוצא לאור בשפת האידיש בארה"ב, והביע תקווה שההורים יצטרפו לבניהם: "זה לא יאומן כי יסופר, למרות כל המניעות, ישנם בני תורה צעירים שמבינים יותר טוב מהמבוגרים, הבחורים האלו, בני התורה האלו הם חמים, הם מוכנים ללכת ל'תפיסה' עבור כבוד שמים. שיהיה והשיב לב בנים על אבותם, שההורים יבינו מה שהבני תורה הצעירים מבינים", אמר הרב אויערבך בראיון.

בשיחה עמנו מספר מ. על תופעת הנשירה בפלג בעקבות הקיצוניות וההפגנות, מתוכם הוא עומד בקשר עם קבוצה של עשרה בחורי ישיבה לשעבר, בוגרי הפגנות הפלג ואי ההתייצבות, וכן בנות למשפחות מהפלג שהוא עומד עימם בקשר וכיום אינם שומרי מצוות רח"ל, ונמצאים בצבא או בדרך לשם. לדבריו החבירה אל דרך הפלג, היא זו שגורמת את הנשירה.



מ. אומר כי בני הנוער מתחברים להפגנות בגלל האקשן, אולם אחרי זמן מתחילים לפקפק בדרך הקיצונית עד כדי עזיבת הדת רח"ל. האחד בגלל שנחשף לרשת בשל הרצון לראות את הסרטונים בהם הוא "מככב" בהפגנות ובמחאות, רעהו מתחיל לפקפק גם ברבנים של הפלג, והאחר מואס בהקצנה של הפלג שאנשיו עברו עם הזמן לקיצוניות אלימה ומציקה יותר לציבור ולכל מי שלא חושב כמוהם.

כאמור, את החיבור של בני הנוער לקיצוניות הוא תולה בתאוות האקשן והפרסום. בשיחה איתנו הוא אומר, "כמו אלה שהולכים ללהבה ולגופשטיין, כולם שם חרדים. אתה מחפש אקשן והם מספקים את זה. כל אלה בגשר המיתרים שנהיים כוכבי רשת, מה אתה חושב, הם לא רואים את זה אחר כך ביוטיוב? הם רואים ואוהבים את זה. הנה אני בתור פלג, לפני שנתיים היו לי שני ראיונות בגלי צה"ל, עליתי בערוץ 10 בפריים טיים. אתה יודע אחר כך אתה כאילו... חזרנו אחר כך... כולם מתקבצים ורואים את זה...

מראיין: "במעלות התורה?"

מ.: "כן, באיזה חדרון למטה, יש מחשב נייד... נהיית סלב...

מ. מספר על התהליכים שמתרחשים לדבריו בעקבות ההקצנה . "באיזשהו שלב אתה חושב 'מה יצא לי מזה?'. לחזור לאיפה שאתה היית - אתה לא יכול".

אחד הדברים שהרתיעו את מ. היה השלב בו החלו בפלג לדבריו להשפיל ולרמוס את כל מי שלא חושב כמותם. "הייתה תקופה, הוא מספר. "אחרי שכבר ראיתי את המכות ואת כל מה שהם עושים ורבים עם כל אחד שמולם, רבים איתו ומשפילים אותו, אני לא הייתי מסוגל לקרא הפלס תקופה. לא חשבתי שזה ילך למקום הזה, כשפתחו את הפלס דיברו על השקפה ואידיאולוגיה בלי לרמוס את האחר, בלי לצאת נגד האחר, ככה דיברו בהתחלה, אחרי שזה התחיל ללכת לכיוונים אחרים עזבתי כי הבנתי שזה לא המקום שלי.."

מ' מספר גם על אחד מחבריו מהפלג שעזב את הדת ונתפס ע"י הצבא כעריק, ובפלג ביקשו לצאת עבורו בהפגנות, עד שהוא העמיד אותם על העובדות.

מ. ממשיך ומספר על בנים ובנות נוספים מהפלג – בהם בתו של אחד מראשי הפלג שהייתה פעילה במערך ההסברה של הפלג וכיום עזבה את הדת ומשרתת בצה"ל, כמו גם חבר נוסף מהפלג שמשרת כיום בגלי צה"ל וחברים נוספים.

"תבין", אומר לנו מ. " הגם גם נחשפים לרשת הרבה יותר מבחור חרדי קלאסי. וכשנחשפים לרשת קורה מה שקורה. אי אפשר להתווכח עם זה. אבל מה שההנהגה הזו לא יודעת שהיא פשוט מקטינה את הציבור הזה. ככל שיגדל הזמן, גם בנים וגם בנות – אני מכיר גם בנות לוחמות מהמשפחות שלהם, שיתפתי פוסט של חברה בהלל, ועכשיו אני נזכר בעוד אחת שאני מכיר שגם אבא שלה הוא אחד מהראשים שלהם. השם שלה מוכר. ומה שהם בעצם גורמים, זה שהרבה בחורים נוטשים אותם".

סיפורם של מ. וחבריו מהווים עוד מקרים בסטטיסטיקה העצובה של בחורי הפלג שעזבו רח"ל את הדת, מהם אף מי שכונו על ידם "אסירי עולם התורה", שעזבו ר"ל את הדת כליל. בתקופה האחרונה פורסם גם סיפורו של י.י.פ. – מ"אסירי עולם התורה" הראשונים ששהה בכלא צבאי לאחר שלא התייצב ולאחמ"כ נטש את הדת רח"ל.
הפלג נשירה הפגנות נטישת הדת נושרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד