כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עו"ד אלכס כהן: שידול בוררים בבית הדין לבוררות

לפעמים נקלעים לסכסוכים כספיים, עסקיים או אישיים ורוצים לפתור את העניין בצורה מהירה, ללא יותר מדיי בירוקרטיה ובאופן בו שני הצדדים ירגישו שקיבלו פתרון הולם לבעיה. אכן, קיימת אפשרות שכזאת והיא פנייה להליך בוררות שתוצאתו דינה כפסק דין והוא אף קביל להפעלת הליכי הוצאה לפועל

עו"ד אלכסנדר כהן
עו"ד אלכסנדר כהן



מבחינה כללית, סיום סכסוך דרך הבוררות נשמע כמו רעיון טוב- ההליך מהיר יותר, הצדדים בוחרים את הבורר בעצמם, הבורר לא חייב להיות בעל השכלה מסוימת, התשלום עבור ההליך יכול להיות נמוך מתשלום עבור אגרות בית משפט ואוכלוסיות מסוימות, כמו אלה הדתיות, מעדיפות את סמכותן של מנהיגים דתיים על פני סמכות בית משפט אזרחי.

עם זאת, הסתמכות על בתי דין רבניים יכולה להיות מסוכנת. אזרחים תמימים שפונים לבית דין רבני בבקשה שיכריע בעניינם מסתמכים על העובדה שמפאת היותם מוסד דתי הסיכוי למשוא פנים יהיה נמוך בהרבה וכל ההליך יתנהל באופן מהוגן שלא יהיה מוטה לטובת אף אחד מהצדדים משום שהמוסדות הדתיים נתפסים כישרים ונקיי כפיים.

דוגמא חיה לכך התרחשה עת לקוח מיליארדר פנה אליי, בקשר לבוררות בה לא ייצגתי אותו. הוא וקרוב משפחתו נקלעו לסכסוך ממוני בנוגע לחברות אותם הם מנהלים והעברת הבעלויות ביניהן. המיליארדר שוכנע על ידי רבנים-עסקנים להעביר ענין לבוררות במקום בתי השפט.

הלקוח שלי סמך על הרב הנבחר, ונעקץ בסכום של מעל 50 מיליון שקלים, תוך דחיית תביעתו הנגדית בסכומים עצומים, והסתמך על מסמכים מזויפים שהוגשו לעיון הבורר על ידי קרוב המשפחה. לא רק זו, בדיעבד גם הסתבר שאותו קרוב משפחה הוא בעל קשרים אישיים משמעותיים עם הבורר ועם מנהל בית הדין בו התנהל ההליך, גם דרך חברות רבת שנים וגם דרך פעולות צדקה ותרומות שנמסרו בין הידיים.

מאוחר יותר התגלה, כי הצד השני לבוררות העביר סכומי כסף משמעותיים לגורמים הקשורים לבורר, "תרם" מעמותה בשליטתו כ- 20 מיליון שקלים לעמותות הקשורות לרב הבורר, ואף הוזמן לחתונת ביתו של הבורר.

נשמע לכאורה שאם מתגלה פגם מהותי שכזה בהליך בוררות, יש לבטלו מיידית. עם זאת, בישראל הדבר קשה מאוד עד בלתי אפשרי. ראשית, אישור פסק בורר בבית משפט אזרחי נעשה באופן מיידי- השופט לא בודק את תוכן ההחלטה או הצורה בה התקבלה ההחלטה אלא בעיקר מוודא שהבורר היה מוסכם על שני הצדדים ומאשר אותה. פניה לבית משפט בבקשה לביטול פסק דין היא אפשרית, אך במרבית המקרים שופטים בבית משפט לא יבטלו את פסק הבורר מכיוון ויש תנאים מאוד מסוימים לפיהם מותר לבטל את פסק הבורר אשר לא נוגעים לתוכן ההחלטה והבקשה צריכה להיות מוגשת באופן מיידי. דרך נוספת היא ערעור על פסק הדין בבית המשפט, הליך אשר יכול להמשך שנים וגם הוא לא מבטיח שהצדק יעשה מכיוון והבוררים נתפסים כגורם אובייקטיבי וקשה להוכיח קשרים של מרמה וזיוף.

במקרה של המיליארדר כאמור, הדבר הגיע עד כדי עדויות שקר בבית המשפט, הגשה של מסמכים מזויפים, חוסר יכולת להוכיח ניהול מגמתי של הליך בוררות מכיוון ולא מתקיים בו פרוטוקול מסודר של ישיבות הבוררות.

מהי המסקנה? לבדוק את זהות הבורר בציציות, ולא להאמין לאף אחד.

אתר האינטרנט של משרד עורכי הדין ונוטריון אלכס כהן

אלכס כהן, עורך דין ונוטריון
טלפון 054-5553130
רחוב בן יהודה 32, תל אביב www.sud.co.il


בוררים הליך בוררות סכסוכים רבנים ועסקנים כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד