י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בצעד חריג היועמ"ש מנדלבליט מתייצב לימין קצין חרדי שתבע את האחראים ל"קמפיין הציידים"

מחר בבוקר (חמישי) צפוי להתקיים דיון ראשון בתביעה האזרחית שהגיש קצין חרדי בצה"ל יהודה גליקמן, נגד ארבעה פעילי הפלג • באופן מפתיע, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט להתייצב בהליך לצידו של הקצין • כך נימק היועמ"ש את הגעתו המפתיעה

בצעד חריג היועמ"ש מנדלבליט מתייצב לימין קצין חרדי שתבע את האחראים ל"קמפיין הציידים"



מחר בבוקר (חמישי) צפוי להתקיים דיון ראשון בתביעה האזרחית שהגיש קצין חרדי בצה"ל יהודה גליקמן, נגד ארבעה פעילי הפלג. באופן מפתיע, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט להתייצב בהליך לצידו של הקצין.

מדובר בתביעה על סך 2.4 מיליון ש"ח שהוגשה נגד ארבעה שנעצרו על ידי המשטרה בחשד להפצת קמפיין "הציידים" עליו דווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', בנימין חיאט, יונה מרצבך, שלמה פיין ויחיאל בלוי.

ממשרד המשפטים נמסר כי היועמ"ש החליט להתייצב בהליך הנוגע לתופעה אשר זוהתה בשנים האחרונות בדבר התנכלות מצד גורמים חרדים קיצוניים כלפי חיילים חרדים, בעלי תפקידים חרדים בצה"ל וגורמים פרטיים העובדים עם משרד הביטחון לצורך עידוד וקידום גיוס חרדים. "התייצבות היועץ המשפטי לממשלה נועדה לבטא את החשיבות הרבה בהגברת ההגנה על החיילים ועל בעלי התפקידים, לחזק את אמונם של החיילים החרדים ובעלי התפקידים הקשורים בגיוס חרדים בשירות אותו הם מבצעים ולהעביר מסר לפיו המדינה לא תשלים עם מעשי ההתנכלות והפגיעה בהם ואף תעניק להם הגנה, במקרים המתאימים", נאמר בהודעה.

עמדת היועץ בתמצית הינה כי מקרה זה מעלה עניין ציבורי ראשון במעלה, בשל העובדה שהתביעה עוסקת במקרה פרטני של תופעה של פגיעה בחיילים חרדים ובבעלי תפקידים הקשורים בגיוס חרדים, שניכר כי בעת האחרונה מתגברת. מכאן החשיבות בהעברת מסר ברור לפיו המדינה לא תשלים עם אמירות שחורגות באופן כה ברור מגבולות השיח המוגן. לפיכך, מצא לנכון היועץ המשפטי לממשלה להתייצב להליך ולהביא את עמדתו.

בהודעה נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה כל מקרה שבו נעשה ניסיון להרתיע עובד ציבור מלמלא את תפקידו השלטוני ולפעול על פי שיקול דעתו המקצועי ועל פי המתחייב מתפקידו, ללא רתיעה וחשש. התייצבות היועץ המשפטי לממשלה בתביעות נגד התנכלויות לחיילים חרדים על רקע גיוסם לצבא, מעבירה מסר ברור וחד משמעי לציבור בכללותו, לפיו המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, רואים בחומרה את תופעת ההתנכלות לחיילים החרדים, ותיצור הרתעה כלפי המתנכלים. בנוסף, התייצבות מסוג זה מחדדת את המסר כי החיילים החרדים אינם בודדים במערכה וכי המדינה, שאותה בחרו לשרת עת התגייסו לצה"ל, מתייצבת לצידם.

עוד נאמר בהודעה כי היועץ המשפטי לממשלה סבור כי ככל שימצא בית המשפט, כי העוולה אכן בוצעה על ידי הנתבעים; וההגנות שבחוק אינן עומדות להם – אזי יש לשקול את נסיבותיה המחמירות של העוולה בהקשרנו ובייחוד את העובדה שמדובר במתקפה על עובד ציבור, דווקא בשל היותו עובד ציבור, ולחייב את המעוולים בפיצוי משמעותי, שיהיה בו כדי להרתיע מפני ביצוע עוולות שכאלה בעתיד.

משכך, קיים היועץ המשפטי לממשלה מספר התייעצויות, בהשתתפות גורמים שונים, בנושא המאבק בתופעת ההתנכלות לחיילים חרדים על רקע גיוסם ולגורמים העוסקים בעידוד גיוס חרדים לצבא. בהמשך לכך, התקיימו גם דיונים בפרקליטות המדינה בהשתתפות נציגי משרד הביטחון, היחידה לאכיפה אזרחית, משטרת ישראל ועוד כדי לבחון את הכלים האזרחיים והמנהליים שבהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם התופעה האמורה.

עו"ד שלומי וינברג המייצג את גליקמן מסר ל'בחדרי חרדים' בתגובה, כי "מדובר בתביעה בעלת חשיבות לאומית מהמעלה הראשונה". וינברג אומר כי "עמדת היועמ"ש, כפי שהוגשה באמצעות פרקליטות המחוז, מעידה שוב על החשיבות שהמדינה רואה בהגנה על שמם הטוב של החיילים והקצינים החרדים המשרתים בצה"ל. אנו מקווים ומאמינים שבית המשפט הנכבד יקבע קביעה שיפוטית חדה ונחרצת לעניין הפיצוי שנקבע, שתשדר את המסר כי שמם של החרדים המשרתים בצה"ל והפועלים בשליחותה של המדינה אינו הפקר".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקיפת חיילים חרדים דיון יהודה גליקמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד