י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כך גוגל קוראת ומנטרת את המסמכים הפרטיים שלכם

תקלה בגוגל דוקס חסמה לאלפי משתמשים את הגישה למסמכים, שסומנו בטעות "תוכן לא הולם". פעיל קוד פתוח: "הגישה של גוגל היא שהשירות בחינם - ומי שלא רוצה, יכול ללכת"

  • י"ג חשון התשע"ח
כך גוגל קוראת ומנטרת את המסמכים הפרטיים שלכם
רויטרס



תקלה חריגה בשירות הענן של גוגל, גוגל דוקס (Google Docs), גרמה לנעילת מסמכיהם של משתמשים ברחבי העולם, שלא הצליחו לפתוח אותם ולבצע בהם פעולות. גולשים רבים כתבו השבוע ברשתות החברתיות כי בעת ניסיון להיכנס למסמכים שהעלו לגוגל דוקס, הם נתקלו בהודעה: "הקובץ הזה סומן כלא-הולם ולא ניתן להיכנס אליו". גולשים נוספים דיווחו שקיבלו הודעה שלפיה "לא ניתן להיכנס לקובץ הזה, משום שהוא מפר את תנאי השימוש שלנו". כעבור יממה פירסמה גוגל הודעה על תיקון התקלה, והמסמכים החסומים שוחררו.

משמעות ההודעות שקיבלו הגולשים היא שגוגל מבצעת סריקה של המסמכים והתוכן שהם מכילים, ומנטרת תוכן שאינו הולם. כלומר, גוגל מודה שהיא יודעת מה כתוב גם במסמכים פרטיים שעולים לענן שלה. לדברי שחר שמש, חבר ועד התנועה לזכויות דיגיטליות ופעיל קוד פתוח, גוגל קוראת הכל - בקביעות. "חלק מהמנגנונים שגוגל מפעילה נועדו לאיסוף מידע לטובת פרסום, והמנגנון הספציפי הזה נועד לזהות תוכן פוגעני. במקרה זה, פעולת המנגנון השתבשה, כנראה בשל תקלה טכנית, וכך סומנו מסמכים כבלתי-הולמים למרות שלא היה בהם שום דבר בעייתי". לדבריו, "יש עוד בעיה, שאינה ייחודית רק לענן של גוגל: כל מסמך שעולה לענן - יש אלגוריתם שמחליט מה ייחסם ומה יישאר, ובעצם קובע מה פוגעני".

גוגל דוקס הוא כלי שיתופי חינמי ומקוון של גוגל, שמאפשר למשתמשים ליצור, לערוך ולשתף מסמכים וגיליונות עבודה, מצגות ועוד (זוהי הגרסה המתחרה והמקוונת למיקרוסופט אופיס - וורד, אקסל ופאואר-פוינט). הגישה למסמכים ניתנת לכל משתמש בעל חשבון גוגל. חברות ופרטים שזקוקים לאחסון רב יכולים לשדרג את נפח האחסון בענן תמורת תשלום חודשי. השירות החינמי מאפשר לאחסן קבצים בענן עד 15 ג'יגה; שדרוג לנפח של עד 100 ג'יגה עולה 9 שקלים בחודש; ואחסון בנפח 1 טרה-בייט עולה 40 שקל בחודש.

ביוני האחרון הכריזה החברה כי היא תפסיק לסרוק את תוכן המיילים של משתמשי ג'ימייל בשביל שיבוץ מודעות פרסומות בהתאמה אישית. זאת, בעקבות תלונות שקיבלה מלקוחות עסקיים. כיום, כ-88% מהכנסותיה של אלפבית, החברה האם של גוגל, מבוסס על פרסום - ולכן איסוף המידע הוא מהותי לחברה.

שמש מוסיף: "חייבים להיות מודעים לכך שכשאנחנו מעלים לגוגל דוקס - ולא רק לשם - יש פילטרים שלא בשליטתנו. באופן מסורתי, לגוגל יש מנגנונים של קיטלוג שגוי, והיכולת של המשתמש לטעון שמדובר בתוכן לא בעייתי מוגבלת מאוד. יותר מזה, הגישה של גוגל היא שמדובר בשירותי חינמי - ומי שלא רוצה, יכול ללכת. אפשר להבין את זה, אבל הבעיה היא שאין הרבה אופציות. כל נושא הבעלות על החומרים שעולים לענן הוא נושא שאנחנו, כחברה, נצטרך להתמודד איתו בשלב מסוים. גם הקניין הרוחני וגם החלטות טכניות - מה זה אומר שגוגל סוגרים חשבון משתמש, או שפייסבוק וטוויטר חוסמות פרופילים בגלל תלונות. אלה חברות פרטיות, והן עושות מה שהן רוצות".
גוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד